Rondetafelgesprek : Verduurzaming Binnenvaart en Short Sea Shipping

De vergadering is geweest

6 december 2017
14:00 - 17:30 uur
Locatie: Thorbeckezaal
Commissie: Infrastructuur en Waterstaat
De leden Von Martels (CDA), Siennot (D66), Lacin (SP) en Van Dijk (PvdA) hebben zich aangemeld voor deelname aan dit rondetafelgesprek. Daarmee vindt het rondetafelgesprek definitief doorgang. Er zal ook een lid van de VVD-fractie deelnemen. De leden Van Tongeren (GroenLinks) en Arissen (PvdD) melden zich onder voorbehoud aan voor deelname.

Bijlage

Deelnemers

  • M.R.H.M. von Martels (CDA)
  • R.J. (Remco) Dijkstra (VVD)
  • C. Laçin (SP)
  • L. van Tongeren (GroenLinks)
  • M.F. Sienot (D66)

Agendapunten

  1. 1

    Factsheet Verduurzaming Scheepvaart

    Te behandelen:

    Loading data
  2. 2

    Programma

    Blok 1: Inleiding | 14.00-14.30 uur
    Wat is de wetenschappelijke stand van zaken op het gebied van verduurzaming van de scheepvaart?
    Inleidend vraaggesprek over de factsheet ‘Verduurzaming Scheepvaart’ met opsteller Hans Hopman, faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek & Technische Materiaalwetenschappen (3mE), TU Delft
     
    Blok 2: Juridische mogelijkheden en financiering | 14.30-15.45 uur
    Welke ontwikkelingen spelen momenteel op nationaal, Europees en internationaal niveau (bijvoorbeeld via IMO) om scheepvaartondernemers en havenbedrijven te stimuleren maatregelen te nemen? Welke financieringsmogelijkheden bestaan er voor duurzame scheepvaart?
    1. Marco van Beek, Manager Binnenvaart Rabobank
    2. Martin Seine, initiatiefnemer Particuliere Transport Coöperatie (PTC)
    3. Peter Stout, Crowdfund Coach van Collin Crowdfund
    4. Floris van Hest, directeur stichting De Noordzee (Europees beleid/IMO short sea shipping)
    5. Jurgen van der Sloot, Beleidsadviseur binnenvaart & spoor Evofenedex
    6. Rik Janssen, Project CLean INland Shipping (CLINSH)
     Schorsing 15.45-16.00 uur
     
    Blok 3: Vergroeningsmaatregelen | 16.00-17.30 uur
    Welke internationale ‘best practices’, die nu (nog) niet doorgevoerd zijn, zijn in de Nederlandse context in de komende jaren snel te realiseren?
    1. Peter van Terwisga, research directeur Damen Shipyard
    2. Elise Wiertsema-van Dam, Van Dam Shipping
    3. Hester Duursema, BLN Schuttevaer
    4. Sibrand Hassing, KVNR
    5. Henk van den Boom, MARIN
    6. Khalid Tachi, Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB)
    7. Jacob Verdonk, eigenaar duurzaam binnenvaartschip MS Anda
  3. 3

    Position papers

    Te behandelen:

    Loading data

    Loading data

    Loading data

    Loading data

    Loading data

    Loading data

    Loading data

    Loading data

    Loading data

    Loading data

    Loading data