Vragen over afschaffen monumenten- en scholingsaftrek

15 november 2016, wetsvoorstel - De Kamer behandelt de belastingvoorstellen van staatssecretaris Wiebes (Financiën) voor 2017. De oppositie wil duidelijkheid over het afschaffen van de monumenten- en de scholingsaftrek.

Gaat de afschaffing van de monumenten- en de scholingsaftrek nou wel of niet door? Hoe pakken de kabinetsmaatregelen uit voor de koopkracht? Kan er meer gedaan worden tegen belastingontwijking? De financieel woordvoerders bespreken de gevolgen van het Belastingplan 2017.

Monumenten- en scholingsaftrek

Het kabinetsvoorstel om de monumentenaftrek en de scholingsaftrek af te schaffen en te vervangen door (goedkopere) subsidieregelingen, krijgt nauwelijks steun in de Kamer. De maatregel was onder andere bedoeld om een gat in de begroting van minister Bussemaker (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) te dekken.

Het is verstandig dat het kabinet eieren voor zijn geld kiest en de afschaffing van de monumentenaftrek uitstelt tot 2018, zegt Groot (PvdA). Ook De Vries (VVD) vindt het verstandig om eerst nieuwe regelingen te maken voordat de belastingaftrek wordt afgeschaft.

Is de afschaffing van de monumentenaftrek en de scholingsaftrek daadwerkelijk van de baan? Van Weyenberg (D66) vreest van niet en denkt dat Bussemaker haar plannen toch wil doorzetten. Zij gooit het "over de schutting" naar een volgend kabinet, is de conclusie van Omtzigt (CDA). Schouten (ChristenUnie) waarschuwt voor "een greep in de kas" bij andere OCW-begrotingsposten. Ook Krol (50PLUS) en Dijkgraaf (SGP) zijn kritisch.

Koopkracht en ongelijkheid

De regering neemt maatregelen om de koopkracht van zo veel mogelijk groepen te laten stijgen. Hoe pakken die uit? En moet er misschien meer gebeuren om tot een eerlijke lastenverdeling te komen?

  • Groot: ook ouderen delen in 2017 mee in de welvaartsstijging
  • Krol: het koopkrachtverschil tussen werkenden en ouderen neemt verder toe
  • Bashir (SP): verschuif belasting van lage naar hoge inkomens en van kleine naar grote vermogens
  • Van Weyenberg: gebruik vergroening van belastingen om het aantrekkelijker te maken voor mensen met een uitkering om te gaan werken
  • Omtzigt en Schouten: werken loont niet voor de (lage) middeninkomens door de hoge marginale druk van soms zelf meer dan 100%
  • Schouten en Dijkgraaf: de belastingdruk voor eenverdieners is onrechtvaardig hoog

Belastingontwijking

De regering neemt maatregelen om belastingontwijking te voorkomen. Het is goed dat de staatssecretaris gaten in de regelgeving dicht en kunstmatige constructies aanpakt, zegt De Vries, maar reële activiteiten moeten buiten schot blijven.

De staatssecretaris moet meer doen om belastingontwijking aan te pakken, vindt Bashir. Multinationals en bedrijven uit ontwikkelingslanden misbruiken Nederland om belasting te ontduiken.

De staatssecretaris neemt goede maatregelen tegen belastingontwijking, zegt Groot. Maar nog steeds lopen via brievenbusmaatschappijen duizenden miljarden door Nederland die niets te maken hebben met reële activiteiten.

Vennootschapsbelasting

De staatssecretaris wil de eerste schijf van de vennootschapsbelasting verlengen. Hiervan profiteert het mkb, stelt De Vries tevreden vast. Maar volgens Bashir is het voor kleine ondernemers beter om het tarief van de eerste schijf te verlagen.

Is het verstandig om op Europees niveau afspraken te maken over een minimumtarief voor de vennootschapsbelasting? Van Weyenberg en Groot vinden dit een goed idee, vooral om een "race to the bottom" te voorkomen.

De Kamer debatteerde eerder over het Belastingplan 2017 op 31 oktober en 7 november. Het debat gaat op 16 november verder met de reactie van de staatssecretaris op de inbreng van de woordvoerders.

Zie ook:

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort
  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.