Voortzetting begroting Infrastructuur en Waterstaat

17 oktober 2019, begroting - Minister Van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat reageren op de vragen die de woordvoerders in eerste termijn hebben gesteld.

Tijdens de begrotingsbehandeling komt een heel scala van onderwerpen aan bod. Verkeersveiligheid, het onderhoud van wegen, viaducten en waterwerken, de luchtvaart en het openbaar vervoer. Maar ook PFAS-verontreiniging en de circulaire economie.

Verkeersveiligheid

Het aantal verkeersslachtoffers neemt toe. Die trend wil de minister keren om uiteindelijk uit te komen op nul slachtoffers. Zij noemt als voorbeelden van haar "wapens" daarvoor de MONO-campagne tegen het gebruik van de smartphone in het verkeer en campagnes gericht op ouderen.

Ook zijn alle gemeenten en provincies bezig met een inventarisatie van gevaarlijke plekken, die moet leiden tot een risicogestuurde aanpak. Toch vindt Van Aalst (PVV) dat het ontbreekt aan daden. Hij wil een concreet getal horen: hoeveel minder slachtoffers zijn er volgend jaar?

De handhaving van verkeersregels gebeurt in overleg met het ministerie van Justitie en Veiligheid. De politie wil het aantal staandehoudingen verhogen en het aantal weginspecteurs bij Rijkswaterstaat is verdubbeld, zegt de minister. Maar Dijkstra (VVD) vindt de pakkans nog niet groot genoeg. Hij wil de politie zichtbaarder op de weg hebben. Schonis (D66) pleit voor het gericht plaatsen van camera's.

Beheer en onderhoud

Het kabinet trekt extra geld uit voor het onderhoud van de Nederlandse infrastructuur, zowel voor de wegen als rond het water. De infrastructuur is namelijk aan het verouderen en wordt door vrachtverkeer zwaar belast. Moorlag (PvdA) wil dat hierbij ook nadrukkelijk aandacht is voor het landelijk gebied.

Van Brenk (50PLUS) vraagt naar de eventuele gevolgen van de stikstofuitspraak van de Raad van State voor de vitale waterwerken. De minister antwoordt dat noodzakelijke verbeteringen kunnen doorgaan, want de veiligheid mag niet in het geding komen.

Wegen

De files nemen toe, ook buiten de spits. Daarom staan er nieuwe verbindingen en bredere wegen gepland. Ook zijn weginspecteurs en bergers er sneller bij om na een ongeval de weg weer vrij te maken.

Kröger (GroenLinks) wil de maximumsnelheid in het hele land verlagen, om het aantal verkeersslachtoffers en de uitstoot naar beneden te brengen. In principe gelden de uitgangspunten uit het regeerakkoord, antwoordt Van Nieuwenhuizen, maar er wordt bekeken wat de stikstofuitspraak betekent voor de snelheid op wegen in de buurt van natuurgebieden.

Schepen

Omdat binnenvaartschipper zijn niet gewoon een baan is maar een way of life, vraagt De Pater (CDA) om goede ligplaatsen voor binnenvaartschepen. De minister zegt toe daarnaar te kijken. Laçin (SP) vraagt om een hardheidsclausule voor kleinere binnenschepen bij de invoering van strengere geluidsnormen.

Paternotte (D66) pleit ervoor om cruiseschepen die aanleggen in Nederlandse steden aan te sluiten op walstroom om hun vervuilende uitstoot drastisch te verminderen. De minister heeft dit ook in Miami gezien en is er enthousiast over.

Luchtvaart

De luchtvaart moet veilig, concurrerend en duurzaam zijn, zegt de minister. In dat verband pleit Amhaouch (CDA) voor biokerosine. In 2030 zal er minimaal 14% duurzame kerosine getankt moeten worden, antwoordt Van Nieuwenhuizen. Ook wordt een bijmengverplichting onderzocht.

Paternotte (D66) dringt aan op meer elektrisch taxiën. En hoewel de minister zegt dat dit uiterlijk in 2030 de standaardprocedure wordt, kan het volgens de D66'er al veel sneller: in Frankfurt gebeurt het al.

Kröger (GroenLinks) en Laçin (SP) vinden dat de luchtvaart geen uitzonderingspositie zou moeten hebben bij natuurvergunningen. Moorlag (PvdA) vraagt of de minister een plan B heeft als blijkt dat eerdere vergunningen onrechtmatig zijn verleend.

Geluidsoverlast, fijnstof, stikstof- en CO2-uitstoot. Volgens Van Raan (PvdD) is het onverantwoord om de luchtvaart verder te laten groeien. Opening van Lelystad Airport is in zijn ogen dan ook geen goed idee.

Openbaar vervoer

Steeds meer mensen maken gebruik van het ov, maar dat maakt de uitdagingen ook groot, want het zal in de toekomst nog drukker worden. Daarnaast werkt staatssecretaris Van Veldhoven aan de transitie van vliegen naar de trein, bijvoorbeeld met de nachttrein naar Wenen die vanaf eind 2020 vanaf Amsterdam gaat rijden.

Schonis (D66) pleit samen met Moorlag (PvdA) voor een onderzoek naar gratis openbaar vervoer voor kinderen tot 12 jaar op woensdagmiddag en in de weekenden. De staatssecretaris zegt toe dit te zullen bespreken in het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad.

PFAS

PFAS is een verzamelnaam voor moeilijk afbreekbare gevaarlijke chemische stoffen die in de grond kunnen zitten. Daarom zijn er milieuregels voor het verplaatsen van grond. Stoffer (SGP) en Ziengs (VVD) vinden dat die er niet toe zouden mogen leiden dat allerlei projecten stil komen te liggen.

Volgens de staatssecretaris is de PFAS-verontreiniging echt zorgwekkend en moeten we binnen de adviezen van het RIVM blijven. Dit betekent niet dat er geen mogelijkheden meer zijn.

Circulaire economie

We produceren heel veel afval en dat is zonde. In een circulaire economie bestaat geen afval, betoogt staatssecretaris Van Veldhoven, en worden grondstoffen steeds opnieuw gebruikt. Daarom komt er statiegeld op kleine plastic flesjes en mogelijk later ook op blikjes. De overheid zou haar inkoopmacht kunnen gebruiken om de circulaire economie aan te jagen, oppert Dik (ChristenUnie).

Wassenberg (PvdD) wijst op de gevaren van ballonnen voor dieren. Daarom pleit hij voor een nationaal oplaatverbod. De staatssecretaris zegt dat het de gemeenten zijn die zo'n verbod kunnen instellen.

De eerste termijn van het debat over de begroting van Infrastructuur en Waterstaat was op 16 oktober. De Kamer stemt op 29 oktober over de ingediende moties en op 3 december over de begroting.

Zie ook:

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort
  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.
  • Kijk debatten terug via Debat Gemist