Verzamelwet VWS 2023

21 maart 2024, wetsvoorstel - De Kamer debatteert met ministers Helder (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) en Dijkstra (Medische Zorg) over de verzamelwet van hun ministerie.

In een verzamelwet staan voornamelijk wetstechnische correcties, zoals verbetering van incorrecte verwijzingen en herstel van verschrijvingen. De Kamer vraagt aandacht voor enkele inhoudelijke wijzigingen in het wetsvoorstel.

Verantwoording

De verplichte jaarverantwoording levert vooral voor zogeheten microzorgaanbieders administratieve lasten op. Daarom kregen deze kleine zorgverleners eerder al meer tijd om informatie aan te leveren. Bushoff (PvdA) stelt voor om structureel te regelen dat microzorgaanbieders minder informatie hoeven aan te leveren.

Minister Helder kan zich in het voorstel vinden. Zij verwacht niet dat de kwaliteit van zorg en een ordelijke bedrijfsvoering eronder lijden, terwijl de regeldruk zal afnemen.

Tielen (VVD) is nog niet helemaal overtuigd van het voorstel. Zet meer vertrouwen om in minder verantwoordingsplicht, is haar pleidooi, bijvoorbeeld door aanbieders die zich bewezen aan de regels houden niet meer jaarlijks om verantwoording te vragen.

Een lagere verantwoordingsfrequentie lijkt minister Helder geen goed idee. Het zou calculerend gedrag bij zorgaanbieders kunnen opleveren. Ze kunnen dan bijvoorbeeld meer bonussen gaan uitkeren in jaren dat ze geen verantwoording hoeven af te leggen.

Claassen (PVV) is voorstander van het verminderen van administratieve lasten, maar vindt dat de besteding van publieke middelen goed moet worden verantwoord. Bemoeilijkt minder verantwoording het toezicht?

Het toezicht zal niet veranderen, maar de informatiepositie van de toezichthouders wel, antwoordt Helder. Ook journalisten, onderzoekers en brancheorganisaties zullen minder zicht hebben op trends en ontwikkelingen bij microzorgaanbieders. De minister verwacht dat de gevolgen beperkt zijn, maar zal dat in de praktijk monitoren.

Zorgpremie

De wet regelt dat de Nederlandse Zorgautoriteit een boete kan opleggen aan zorgverzekeraars die de nieuwe zorgpremie te laat bekendmaken. Jansen (NSC) juicht dat toe: burgers moeten op tijd worden geïnformeerd bij de keuze voor een zorgverzekeraar. Kunnen er knelpunten in het contracteerproces weggenomen worden, vraagt ze, zodat informatie eerder bekend wordt?

Zorgverzekeraars en zorgaanbieders hebben onlangs afspraken gemaakt om contractering en informatievoorziening te verbeteren, zegt minister Dijkstra. Die afspraken hebben al tot de eerste resultaten geleid. Binnenkort komt daarover meer informatie naar de Kamer.

Eigen risico

De behandeling van de verzamelwet is voor Dijk (SP) aanleiding om te vragen het eigen risico af te schaffen. Hij ziet die als een boete op ziek zijn. Hij wil afschaffing betalen door de belasting op vermogens boven 1 miljoen euro met 1% te verhogen.

Minister Dijkstra ontraadt afschaffing "met klem". Een eigen risico zorgt voor betaalbaarheid, bewustwording en solidariteit. Bovendien vindt zij de behandeling van een verzamelwet niet de geschikte gelegenheid voor een dergelijke ingrijpende wijziging. Wel wil Dijkstra bekijken of het eigen risico slimmer en betaalbaarder kan.

De Kamer stemt op 26 maart over het wetsvoorstel en de tijdens het debat ingediende moties.

Zie ook:

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort
  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.
  • Kijk debatten terug via Debat Direct