Plan Lelystad Airport blijft overeind

19 december 2017, debat - Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) wil alles op alles zetten om Lelystad Airport per april 2019 open te stellen. Daarvoor is een zorgvuldig proces in dialoog met alle betrokkenen nodig, benadrukt zij.

Per 1 april 2019 zou Lelystad Airport moeten opengaan voor vakantievluchten binnen Europa. Daarmee kan Schiphol, dat tegen zijn grenzen aanloopt, worden ontlast. Maar door een reeks fouten in het besluitvormingsproces twijfelt een groot deel van de Kamer over de haalbaarheid van die datum.

Wie heeft de regie in het proces rond de openstelling van Lelystad Airport, het ministerie of Schiphol? Dat is volgens Van Brenk (50PLUS) de hamvraag. Alle woordvoerders wijzen erop dat in het besluitvormingsproces grote fouten zijn gemaakt.

  • betrokken overheden en burgers zijn niet geraadpleegd (Paternotte, D66)
  • er is ten onrechte uitgegaan van een luchtruimherindeling (Dijkstra, VVD)
  • er zijn gebrekkige externe rapporten gehanteerd (Kröger, GroenLinks)
  • het ministerie beschikt over te weinig expertise (Bruins, ChristenUnie)

In de milieueffectrapportage is uitgegaan van onjuiste informatie, bijvoorbeeld een heringedeeld luchtruim, zegt Kröger. Zonder zo'n herindeling moeten vliegtuigen van en naar Lelystad over een flinke afstand laag vliegen om het vliegverkeer van Schiphol niet in de weg te zitten. Daardoor zullen veel meer mensen overlast ervaren.

Een snellere herindeling van het luchtruim is goed voor de hele omgeving, meent Amhaouch (CDA). Paternotte vraagt naar de mogelijkheden van een beperkte openstelling van Lelystad Airport totdat die herindeling een feit is.

Een herziening van het luchtruim verwacht Van Nieuwenhuizen niet voor 2023. Als tussentijds deeloplossingen mogelijk blijven, dan zal ik die zeker overwegen, zegt de minister.

Voor Laçin (SP), Kröger, Van Dijk (PvdA), Bisschop (SGP), Van Brenk, Graus (PVV) en Van Raan (PvdD) is de herindeling van het luchtruim een harde voorwaarde voor de openstelling van Lelystad Airport. Van Raan en Kröger benadrukken het belang van de veiligheid van het vliegverkeer.

Hoe verder?

Een nieuwe integrale milieueffectrapportage. Die is volgens Kröger en Laçin noodzakelijk in het proces rond de openstelling van Lelystad Airport. De minister wil de bestaande milieueffectrapportage actualiseren met bijgestelde en gevalideerde invoergegevens. Alle relevante milieueffecten zullen in kaart worden gebracht, bevestigt zij.

Bruins wil dat elke volgende stap samen met de regio wordt gezet in een tempo en op een manier die het draagvlak herstelt. In dat proces past bijvoorbeeld een belevingsvlucht om de effecten voor de burgers duidelijk te maken.

Wij moeten het vertrouwen bij de bevolking terugwinnen, zegt Dijkstra. Daarom wil hij de input van alle betrokkenen gebruiken bij het verdere proces en het bekijken van alternatieven. Er is veel expertise bij de mensen, benadrukt hij.

Er zijn grote fouten gemaakt in de communicatie, erkent Van Nieuwenhuizen. Zij zegt toe dat zij daarin verbetering zal aanbrengen, steeds luisterend naar de adviezen van bewoners.

Laat Schiphol gewoon meer groeien, adviseert Graus, want dan hoeft Lelystad Airport helemaal niet gebruikt te worden. Volgens Van Raan ligt de echte oplossing in een krimp van de luchtvaart. Ook Kröger vindt dat de groei van het vliegverkeer haaks staat op het Parijse klimaatakkoord.

De Kamer stemt 21 december over de bij het debat ingediende moties.

Zie ook:

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort
  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.
  • Kijk het debat terug via Debat Gemist