Nog twijfels over kentekenplicht tractoren

7 december 2016, wetsvoorstel - Niet alle woordvoerders zijn overtuigd van de noodzaak om een kentekenplicht voor trekkers in te voeren. Minister Schultz (Infrastructuur) probeert de tegenstanders te overtuigen.

Het vergroten van de verkeersveiligheid en het voldoen aan de Europese richtlijn over een verplichte apk voor tractoren. Dit zijn voor de minister de belangrijkste redenen om een verplichte kentekenregistratie voor trekkers in te willen voeren.

Jaarlijks zijn er vijftien dodelijke ongevallen waarbij een landbouwvoertuig betrokken is. Voor Hoogland (PvdA) is dit een belangrijk argument om de kentekenplicht voor trekkers te steunen.

Een kentekenplaatje op een trekker vergroot de verkeersveiligheid niet. Van Helvert (CDA) is niet overtuigd van het nut van de kentekenplicht. Net als Visser (VVD) denkt hij dat fysieke maatregelen, zoals gescheiden fietspaden, beter helpen om verkeersslachtoffers te voorkomen. Beide woordvoerders vrezen ook dat een kentekenplicht extra administratieve lasten voor de agrarische sector veroorzaakt.

Alcohol

Verschillende woordvoerders willen het invoeren van de kentekenplicht voor trekkers aangrijpen om alcoholmisbruik in het verkeer harder aan te pakken. Maar Schultz betoogt dat dit onderwerp weinig te maken heeft met het trekkerkenteken. Hoogland is het daarmee eens en wil daarom met een apart initiatiefwetsvoorstel hierover komen.

De Kamer sprak eerder op 27 juni over de kentekenplicht voor trekkers. Zij stemt op 13 december over het wetsvoorstel en de moties.

Zie ook:

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort
  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.