Kamer wil meer informatie over ProRail

29 september 2015, debat - Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) belooft de Kamer beterschap in haar aansturing van spoorbeheerder ProRail. Maar de Kamer eist meer informatie en een extern onderzoek.

Flinke tekorten bij het spooronderhoud. Een zwakke financiële administratie en controle. Duurder uitvallende verbouwingen. Van Helvert (CDA) maakt zich grote zorgen over de problemen bij spoorbeheerder ProRail en vraagt zich af of de staatssecretaris voldoende regie voert. Ook Bashir (SP) betwijfelt of Mansveld de aangewezen persoon is om de problemen het hoofd te bieden. Madlener (PVV) zegt het vertrouwen in de staatssecretaris op. Zijn motie van wantrouwen wordt alleen door zijn eigen fractie gesteund. Mansveld belooft de Kamer dat zij haar regierol zal uitbreiden en wijst erop dat de positie van het ministerie ten opzichte van de spoorbeheerder is verstevigd.

Ergernis over achterhouden rapport

Onbegrijpelijk dat de Telegraaf "een onthutsend rapport" eerder krijgt dan de Kamer, vindt Van Tongeren (GroenLinks). Rapporten verdwijnen blijkbaar in lades, constateert Bashir. Mansveld erkent dat de raad van commissarissen "heeft geïntervenieerd" bij de openbaarmaking van een rapport over het financiële beheer bij ProRail. De staatssecretaris wilde het rapport van de financiële directeur aanvankelijk niet naar de Kamer sturen omdat "het hoort bij de bedrijfsvoering van ProRail". Overigens is er naar aanleiding van het rapport een verbeterplan opgesteld. Mansveld wijst er wel op dat zij als aandeelhouder op afstand staat. Dat verbaast Van Veldhoven (D66): als aandeelhouder wil je toch weten hoe groot de problemen zijn?

De communicatie moet beter

Hoogland (PvdA) vindt dat de Kamer niet "elk detail van elk rapport" hoeft te bespreken, maar erkent dat de informatievoorziening verbeterd moet worden. De staatssecretaris moet de Kamer regelmatiger updates geven van de voortgang van spoorprojecten, vindt ook De Boer (VVD), want het gaat om "de besteding van belastinggeld en de controle van de Kamer daarop". Daar sluit onafhankelijk Kamerlid Houwers zich bij aan. Slob (ChristenUnie) vraagt de staatssecretaris daarbij om "een grotere openheid over wat er gaande is". Mansveld zegt toe dat zij actiever met de Kamer zal communiceren met "goede en werkbare informatie die geverifieerd is".

Grote zorgen over gebrek aan financiële kennis

Een parlementaire onderzoekscommissie onder leiding van PvdA-Kamerlid Kuiken wees al in 2012 op gebrekkige financiële kennis bij ProRail, zegt Bisschop (SGP). Van Veldhoven vraagt hoe het tekort van bijna 500 miljoen voor onderhoud en beheer is ontstaan en wil voorkomen dat de reiziger daarvan de dupe wordt. Wentel de problemen niet af op de regio, adviseert Slob. Mansveld betoogt dat inmiddels strakker gestuurd wordt op prestatieverbetering, onder meer met periodieke rapportages. Zij erkent dat er "spanning op de meerjarenbudgetten zit", mogelijk voor een bedrag van 475 miljoen, en laat een doorrekening verrichten.

Staatssecretaris moet nadere informatie verstrekken

Namens de hele Kamer vraagt Van Veldhoven om schorsing van het debat. De staatssecretaris wordt verzocht de nog niet beantwoorde vragen schriftelijk te beantwoorden en de Kamer een aantal stukken toe te sturen, waaronder het verslag van de laatstgehouden aandeelhoudersvergadering en de management letter van de accountant aan de directie van ProRail. Mansveld zegt dat toe. Ook is zij bereid om op verzoek van de Kamer een extern onderzoek te laten doen naar de risico's en de rechtmatigheid van de uitgaven van ProRail voor beheer, onderhoud en vervanging.

De Kamer zet het debat op een later moment voort.

Zie ook:

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort
  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.