Compensatie bij telefoonstoringen

12 januari 2016, wetsvoorstel - De Kamer steunt een wetsvoorstel van minister Kamp (Economische Zaken) waarin onder meer een compensatieregeling voor telecomabonnees bij storingen is vastgelegd.

Met het vastleggen van een wettelijk recht krijgen klanten de zekerheid dat zij compensatie krijgen bij storingen. Mulder (CDA) en De Liefde (VVD) zijn tevreden met de opzet van de regeling, maar Klever (PVV) vindt een minimumduur van de storing van twaalf uur en de geboden vergoeding "een lachertje". Bijvoorbeeld voor mensen met een bedrijf is die inderdaad erg mager, zegt ook Gesthuizen (SP). Maar Kamp wijst erop dat het gaat om compensatie en niet om een schadevergoeding. Oosenbrug (PvdA) vraagt zich af of de regeling telecomaanbieders wel genoeg prikkelt om het aantal storingen te verminderen.

Overstapdrempel voor bedrijven verlaagd

Het wetsvoorstel regelt ook andere zaken op telecommunicatiegebied, bijvoorbeeld het wegnemen van overstapdrempels voor zakelijke abonnees. Heel goed, vinden Oosenbrug en Mulder, want bedrijven hebben nu nog vaak te maken met stilzwijgende verlenging van hun abonnement voor een lange periode. Kamp gaat in de wet uit van een opzegtermijn van een maand, die op verzoek van een bedrijf tot drie maanden kan worden opgerekt. Mulder breekt een lans voor de papieren Telefoongids, die weliswaar minder, maar nog steeds vaak wordt gebruikt. Tot en met 2017 wordt de gids commercieel verantwoord verspreid, reageert de minister. Op de situatie daarna wil hij niet vooruitlopen.

De Kamer stemt 19 januari over het wetsvoorstel en de ingediende moties.

Zie ook:

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort.

  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.