Begroting I en M afgehandeld

3 november 2016, begroting - Hoe verbeteren we het milieu en houden we Nederland mobiel? Daar gaat de begroting van Infrastructuur en Milieu over, die minister Schultz en staatssecretaris Dijksma bespreken met de Kamer.

In de begroting komen tal van onderwerpen aan de orde zoals aanleg en onderhoud van infrastructuur, verkeersveiligheid, milieuvervuiling en vergroening.

Asfalt en files

De filedaling van de afgelopen jaren is voor 50% te danken aan nieuw asfalt en voor 16% aan de economische crisis. Dat blijkt uit berekeningen, zegt Schultz. Toch blijven investeringen nodig, nu het door de economische groei weer drukker wordt op weg, spoor en water.

Smaling (SP) denkt dat een kilometerheffing de verkeersdruk op de wegen verlaagt. Belhaj (D66) wil de effecten daarvan laten doorrekenen. Schultz laat dat aan een toekomstig kabinet. Zij ziet veel angels en klemmen: het is heel complex en duur en het maatschappelijk draagvlak ontbreekt. Wegverbreding helpt tegen files, stelt Visser (VVD), niet rekeningrijden.

Innovatie

Zet vaker slimme technieken in, zegt Van Tongeren (GroenLinks), zoals de groene golf. Dat zorgt voor minder opstoppingen en minder uitlaatgassen. Hoogland (PvdA) prijst een Finse app waarmee je alle vormen van vervoer kunt regelen. Schultz verwacht dat een vergelijkbare app medio 2017 op de Nederlandse markt komt. Andere voorbeelden van innovatie zijn slimme stoplichten die anticiperen op fluctuerende verkeersstromen en experimenten met bestuurders buiten het voertuig.

Onderhoud

De Kamer is kritisch over het onderhoud van de infrastructuur:

  • De recente onderhouds- en verkeersproblemen met de Merwedebrug zijn volgens Van Helvert (CDA) tekenend voor de "deplorabele" toestand van Nederlandse bruggen
  • Is de toestand van het onderhoud wel goed in beeld?, vraagt Madlener (PVV)
  • Bisschop (SGP) vindt de onderhoudsbudgetten te laag

De minister reageert op de vragen en opmerkingen:

  • Nederlandse bruggen en tunnels behoren tot de best onderhouden en veiligste in Europa
  • Er wordt nagedacht over een protocol om verkeersinfarcten te voorkomen bij acute onderhoudsproblemen
  • Rijkswaterstaat heeft volledig inzicht in de toestand van het onderhoud
  • Er komt meer onderhoudsgeld als dat nodig blijkt, maar dat gaat dan ten koste van nieuwe investeringen

Verkeersveiligheid

Hoe keren we de stijging van het aantal verkeersdoden?, vraagt Dik (ChristenUnie). Dat is een voortdurende zoektocht, antwoordt Schultz. Een grondige analyse van de verkeersveiligheid inclusief maatregelen moet in 2018 klaar zijn.

Verkeersboetes zijn er om de veiligheid te bevorderen. Hoogland is voorstander van het principe: hoe vaker en zwaarder je in de fout gaat, hoe hoger de boete. Zo'n progressief boetesysteem wordt onderzocht door de ministeries van Infrastructuur en Justitie. Justitie is ook bezig de pakkans van verkeershufters te verhogen, iets waar Van Helvert op hamert. Visser wil dat politie en OM de verkeersregels beter handhaven.

De fiets

Er is nu 450 kilometer aan fietssnelwegen, zegt Schultz, een verdubbeling sinds 2013. Positief, vindt Van Veldhoven (D66), die ook vraagt om meer fietsparkeerplekken en ov-fietsen, en ov-fietsjes speciaal voor kinderen. Daar kan de markt goed op inspelen, vindt Dijksma. Wel trekt zij 40 miljoen euro uit om de ergste parkeernood tot 2020 te verhelpen. Lokale overheden dragen hetzelfde bedrag bij.

Vergroening van de economie

Cegerek (PvdA) benadrukt het belang van de circulaire economie. Daarin worden alle grondstoffen volledig hergebruikt. Dat is precies de gedachte achter het grondstoffenakkoord, dat het kabinet binnenkort hoopt te sluiten met het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties, zegt Dijksma. Zij verwacht dat dit zorgt voor 9% CO2-reductie. Zowel Mulder (CDA) als Dijkstra (VVD) is blij dat herwinning van het schaarse fosfaat ook aandacht krijgt.

De overheid moet de burger via "nudging" (onnadrukkelijke gedragsbeïnvloeding) aanzetten tot bewuster consumeren, vindt Ouwehand (PvdD), bijvoorbeeld minder vlees eten.

Luchtvervuiling

Van Veldhoven wijst erop dat de luchtkwaliteit niet overal in Nederland voldoet aan de Europese normen. Op die plekken wil Dijksma het Actieplan luchtkwaliteit toepassen. In Amsterdam en Rotterdam worden daar goede resultaten mee gehaald. Ook probeert Dijksma de uitstootnormen voor voertuigen op Europees niveau strenger te maken. Dat is het effectiefst.

Taxironselaars op Schiphol

Onafhankelijk Kamerlid Houwers en Smaling vragen aandacht voor de louche taxironselpraktijken op Schiphol. "Ontoelaatbaar" vindt ook Dijksma, die daar zo snel mogelijk van af wil. Het ministerie van I en M, de gemeente Haarlemmermeer en Schiphol werken daar samen hard aan. De Inspectie Leefomgeving en Transport gaat intensiever controleren op te hoge tarieven en de Marechaussee voert veegacties uit om de openbare orde te handhaven.

De Kamer sprak op 1 november over de begroting in eerste termijn. Zij stemt op 8 november over de moties en op een later moment over de begroting.

Zie ook:

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort
  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.