Motie : Motie van het lid Rooderkerk over de doorstroomtoets zo hervormen dat wereldkennis weer een belangrijke plek krijgt
31 293 Primair Onderwijs
Nr. 837
MOTIE VAN HET LID ROODERKERK
Voorgesteld 11 september 2025
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de positie en geloofwaardigheid van de doorstroomtoets onder druk
staan;
overwegende dat de doorstroomtoets vooral toetst of een kind multiplechoiceopgaven
in begrijpend lezen, spelling en verhaalsommen kan maken, terwijl er veel waarde wordt
gehecht aan de uitkomsten;
overwegende dat kennis over de wereld geen onderdeel meer is van de toets, terwijl
een brede kennisbasis cruciaal is voor de kansen van kinderen;
overwegende dat deze eenzijdige en nauwe focus scholen prikkelt om vooral te trainen
op de vraagvorm van de toets in plaats van op echte lees- en rekenvaardigheid;
verzoekt de regering de doorstroomtoets zo te hervormen dat kennis over de wereld
weer een belangrijke plek krijgt en de toets daadwerkelijk meet hoe kinderen kunnen
lezen, schrijven en rekenen, zonder trucjes en strategieën,
en gaat over tot de orde van de dag.
Rooderkerk
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Ilana Rooderkerk, Tweede Kamerlid