Motie : Motie van de leden De Hoop en Segers over het voeren van lastige gesprekken onderdeel maken van de lerarenopleiding
31 293 Primair Onderwijs
Nr. 626
MOTIE VAN DE LEDEN DE HOOP EN SEGERS
Voorgesteld 29 juni 2022
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
van mening dat het bijbrengen van de waarden van de democratische rechtsstaat een
essentiƫle taak van het onderwijs is;
constaterende dat het burgerschapsonderwijs niet alleen bestaat uit het bijbrengen
van kennis maar ook het bespreekbaar maken van maatschappelijk beladen thema's en
het stimuleren van democratische attituden door het voeren van respectvolle dialoog;
overwegende dat de huidige polarisatie het bespreekbaar maken van beladen thema's
gecompliceerd maakt en leraren vaak aangeven niet te zijn geƫquipeerd in de vaardigheden
benodigd om dat lastige gesprek te voeren;
verzoekt de regering alle lerarenopleidingen te ondersteunen om aankomende leraren
vaardigheden bij te brengen tot het voeren van lastige gesprekken;
verzoekt de regering tevens om met de lerarenopleidingen te bezien hoe het voeren
van lastige gesprekken onderdeel kan worden van het curriculum, en de Kamer hierover
te informeren voor de OCW-begrotingsbehandeling,
en gaat over tot de orde van de dag.
De Hoop
Segers
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Habtamu de Hoop, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
G.J.M. Segers, Tweede Kamerlid