Schriftelijke vragen : Hogere CO₂-uitstoot door de export van Nederlandse elektriciteit
Vragen van het lid Van den Berg (JA21) aan de Minister van Klimaat en Groene Groei over hogere CO2-uitstoot door de export van Nederlandse elektriciteit (ingezonden 8 mei 2026).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Nederland exporteert voor miljard euro naar buren dankzij
zonnepanelen en gascentrales»1?
Vraag 2
Klopt het dat Nederland in 2025 voor het vierde jaar op rij netto-exporteur van elektriciteit
was?
Vraag 3
Klopt het dat de netto-export van elektriciteit in 2025 circa 14 TWh bedroeg en een
waarde vertegenwoordigde van meer dan één miljard euro? Zo nee, welke cijfers hanteert
het kabinet?
Vraag 4
Kunt u aangeven welk deel van de in 2025 geëxporteerde elektriciteit is opgewekt met
welke energiebron?
Vraag 5
Kunt u uitsplitsen hoe de kosten en baten van elektriciteitsexport zijn verdeeld over
de verschillende stakeholders, waaronder netbeheerders, producenten, de industrie,
huishoudens en de Staat? Kortom, wat is de totale (maatschappelijke) balans van de
export van elektriciteit?
Vraag 6
Klopt het dat de toegenomen elektriciteitsexport niet alleen samenhangt met extra
zonneproductie, maar juist ook met extra productie uit gascentrales en kolencentrales?
Vraag 7
Klopt het dat de CO2-uitstoot van de Nederlandse stroomproductie is gestegen van circa 23 megaton naar
circa 25 megaton? Zo ja, welk deel van deze stijging is toe te rekenen aan elektriciteitsproductie
voor export?
Vraag 8
Telt de CO2-uitstoot van in Nederland opgewekte elektriciteit die vervolgens wordt geëxporteerd
volledig mee in de Nederlandse emissiecijfers en bij de Nederlandse klimaatdoelen?
Vraag 9
Acht u het wenselijk dat Nederland de CO2-uitstoot draagt van elektriciteitsproductie die uiteindelijk in het buitenland wordt
verbruikt?
Vraag 10
Wie betaalt uiteindelijk de extra kosten van de CO2-uitstoot die ontstaat doordat Nederlandse gas- en kolencentrales elektriciteit produceren
voor export naar het buitenland?
Vraag 11
Klopt het dat de gemiddelde Nederlandse stroomprijs in 2025 is gestegen naar circa
87 euro per MWh, mede door hogere CO2-prijzen en hogere gasprijzen? Welk aandeel van deze prijsstijging is toe te rekenen
aan CO2-kosten voor geëxporteerde elektriciteit?
Vraag 12
Kunt u uitsluiten dat Nederlandse huishoudens en bedrijven via hogere elektriciteitsprijzen,
nettarieven, belastingen, heffingen of indirecte ETS-kosten meebetalen aan de productie
van elektriciteit die naar het buitenland wordt geëxporteerd?
Vraag 13
Kunt u inzichtelijk maken hoe de ETS-kosten bij elektriciteitsproductie voor export
precies worden doorberekend?
Vraag 14
Kunt u deze vragen afzonderlijk beantwoorden?
Ondertekenaars
Daniël van den Berg, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.