Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Moinat over het krantenartikel ‘Aanbesteding Twente Airport vertraagd: provincie niet op tijd met besluit’ van 12 november 2025 in Tubantia
Vragen van het lid Moinat (PVV) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het krantenartikel «Aanbesteding Twente Airport vertraagd: provincie niet op tijd met besluit» (ingezonden 14 november 2025).
Antwoord van Minister Tieman (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 8 december
2025).
Vraag 1
Deelt u de mening dat de infrastructuur van Twente Airport, waaronder een start- en
landingsbaan van meer dan 3 kilometer, behouden moet blijven? Welke mogelijkheden
bestaan er voor publiek-private samenwerking, bijvoorbeeld met defensie-gerelateerde
producten, om de luchthaven te exploiteren zonder dat structurele tekorten ontstaan?1
Antwoord 1
De keuze over de toekomst van Twente Airport is aan de luchthaven en haar aandeelhouders.
Het Rijk ziet luchthavens als zelfstandige ondernemingen, die zelf moeten zorgen voor
hun exploitatie. Financiële bijdragen horen daar niet bij. Indien gewenst door de
luchthaven, kan het Rijk wel op andere manieren ondersteunen. Bijvoorbeeld door het
wegnemen van knelpunten in wet- en regelgeving of bij het opzetten van pilots en gezamenlijke
innovaties gericht op bijvoorbeeld verduurzaming of drones.
Vraag 2
Erkent u het belang om innovaties op Twente Airport, zoals tests met onbemande vliegtuigen
en drone-technologie (uitgevoerd door Universiteit Twente en het Ministerie van Defensie),
te stimuleren en faciliteren binnen de Nederlandse luchtvaartsector? Zo nee, waarom
niet? En zo ja, bent u bereid om het vliegveld strategisch te ondersteunen voor (het
testen van) innovatieve luchtvaarttoepassingen, zoals onbemande cargodrones en militaire
oefeningen voor onze veiligheid?
Antwoord 2
Het ministerie erkent het belang van de doorontwikkeling van onbemande luchtvaart
(drones) in Nederland. Hiervoor is de «Droneboost» ontwikkeld om testen met drones
in geselecteerde «use cases» te stimuleren en faciliteren. In de use case «Defensie en dual use» staat de samenwerking centraal om zowel civiele als militaire kennis en expertise
uit te wisselen. Twente Airport heeft hiervoor de ruimte om in het daartoe beschikbare
luchtruim bijzondere testen uit te voeren. Het Ministerie van IenW is ervan op de
hoogte dat er door de hulpdiensten goed gebruik gemaakt wordt van deze locatie met
drones. Dit type gebruik wordt ondersteund. Het ministerie is bereid om met Twente
Airport in gesprek te gaan op welke manier het in samenwerking met Defensie kan ondersteunen
bij het doorontwikkelen en (het testen van) van onbemande luchtvaarttuigen, zoals
cargodrones en oefeningen.
Vraag 3
Welke stappen kunt u nemen om de veiligheid en betrouwbaarheid van Twente Airport
te verbeteren, gelet op het feit dat de luchthaven kampt met problemen bij slecht
zicht waardoor ongeveer de helft van de zakelijke vluchten moet uitwijken? Wat is
de actuele stand van zaken met betrekking tot de goedkeuring van Performance Based
Navigation (PBN) voor Twente Airport en een planning voor implementatie?
Antwoord 3
Twente Airport heeft eerder dit jaar een aanvraag ingediend bij de gezamenlijke Air
Traffic Management (ATM) Beleidseenheid (medewerkers van IenW en Defensie) voor het
introduceren van Performance Based Navigation (PBN) procedures. Deze aanvraag is goedgekeurd.
Op 14 november 2025 zijn ook het door Twente Airport ingediende plan van aanpak en
participatieplan door de ATM beleidseenheid goedgekeurd. Het is nu aan Twente Airport
om de procedures verder te ontwerpen en dit vervolgens met de omgeving en gebruikers
af te stemmen. Conform het Wijzigingsproces Luchtruim en vliegprocedures zal het definitieve
ontwerp op veiligheid worden beoordeeld door de ILT en vervolgens worden voorgelegd
aan de Minister van IenW. De planning is afhankelijk van de oplevering van het definitieve
ontwerp door Twente Airport. Hierbij wordt nadrukkelijk de kanttekening gemaakt dat
zowel de militaire als de civiele luchtverkeersdienstverleners hebben aangegeven in
de nabije toekomst geen capaciteit beschikbaar te hebben om de procedures ook daadwerkelijk
in gebruik te kunnen nemen. Deze capaciteit is benodigd voor grote projecten, zoals
het nieuwe luchtverkeersleidingssysteem (iCAS), de integratie van de militaire en
civiele luchtverkeersdiensterlening (1ATM) en de Luchtruimherziening. De verwachting
is daarom dat eventuele implementatie van de PBN procedures niet eerder dan 2029/2030
zal kunnen plaatsvinden.
Vraag 4
Bent u bereid om de provincie Overijssel en de gemeente Enschede te ondersteunen in
het behouden van Twente Airport als regionale en innovatieve economische hub? Zo nee,
waarom niet? En zo ja, welke maatregelen kunt u nemen om te garanderen dat Twente
Airport behouden blijft en kan bijdragen aan regionale economie, werkgelegenheid en
innovatie?
Antwoord 4
Twente Airport valt onder het bevoegd gezag van de provincie Overijssel. De luchthaven
en haar aandeelhouders zijn verantwoordelijk voor de ondersteuning en besluitvorming
met betrekking tot de toekomst van de luchthaven. Het ministerie heeft hierin geen
rol. Indien gewenst door de luchthaven kan het Rijk wel op andere manieren ondersteunen.
Bijvoorbeeld door het wegnemen van knelpunten in wet- en regelgeving of bij het opzetten
van pilots en gezamenlijke innovaties gericht op bijvoorbeeld verduurzaming of drones.
Vraag 5
Bent u bereid om van Twente Airport een volwaardige burgerluchthaven te maken? Zo
nee, waarom niet?
Antwoord 5
Twente Airport is reeds een volwaardige burgerluchthaven onder bevoegd gezag van de
provincie Overijssel.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R. Tieman, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.