Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Van Groningen en Veltman over de Spaanse plicht dat een auto met Spaans kenteken voorzien moet worden van een V-16 noodlamp
Vragen van de leden Van Groningen en Veltman (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de Spaanse plicht een auto uit te rusten met een V-16 noodlamp in plaats van een gevarendriehoek (ingezonden 6 oktober 2025).
Antwoord van Minister Tieman (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 27 oktober
2025).
Vraag 1
Bent u op de hoogte van de aankomende wijziging in Spanje (per 1 januari 2026) waarbij
een V-16 knipperlicht de gevarendriehoek zal vervangen?1.
Antwoord 1
Ja, via de Spaanse ambassade is het ministerie geïnformeerd dat vanaf 1 januari 2026
het voor voertuigen met een Spaans kenteken verplicht is om een «V-16 hazard warning device» (hierna: V-16 noodlamp) te gebruiken in plaats van een gevarendriehoek.
Het bericht van de Spaanse ambassade stelt dat de V-16 noodlamp vanaf 1 januari 2026
in Spanje de enige legale manier is om andere voertuigen te waarschuwen bij een stilgevallen
voertuig en om die reden in alle personenauto’s, personenbussen en vrachtauto’s met
een Spaans kenteken aanwezig moet zijn.
Op grond van het Weense Verdrag inzake het wegverkeer hoeven voertuigen die zich in
Spanje bevinden maar die zijn geregistreerd in een ander land dan Spanje en die daardoor
worden beschouwd als internationaal verkeer geen V-16 noodlamp aanwezig te hebben.
Voor deze voertuigen is het voldoende om een gevarendriehoek te hebben of een ander
apparaat dat overeenkomstig de regelgeving uit het land van herkomst een soortgelijke
functie vervult.
Vraag 2
Bent u bekend met de technische details van de V-16 lamp zoals door Movistar aangeboden,
met onder andere automatische melding via NB-IoT, ingebouwde simkaart en 10-jaarsconnectiviteit?2
Antwoord 2
Ja. Het ministerie staat in contact met autoriteiten uit andere lidstaten op het gebied
van verkeersveiligheid en veiligheidswaarschuwingen. Vanuit contacten met de Spaanse
autoriteiten zijn de technische details derhalve bekend.
Vraag 3
Deelt u de zorgen dat het plaatsen van een gevarendriehoek op de vluchtstrook tot
gevaarlijke situaties kan leiden en dat een automatisch zichtbaar en connected lampje
veiliger kan zijn?
Antwoord 3
De V16 noodlamp heeft twee functies. De lamp contact met hulpdiensten en straalt knipperend
of zwaaiend waarschuwingslicht uit. Dat is mogelijk veiliger dan het plaatsen van
een gevarendriehoek, omdat het plaatsen van een gevarendriehoek in veel gevallen meer
tijd kost dan het inschakelen van een V16 noodlamp. Of er voor een gestrande weggebruiker
meerwaarde is ten opzichte van het aanzetten van de alarmlichten in een auto (indien
deze werken) en het zelf bellen van hulpdiensten is niet op voorhand te zeggen. Ook
is niet op voorhand te zeggen welke invloed een V16 noodlamp heeft op de bereikbaarheid
van hulpdiensten.
Het is in Nederland niet verplicht om een gevarendriehoek in het voertuig te hebben
en te plaatsen in het geval van een ongeval. Hoewel artikel 58 van het Reglement verkeersregels
en verkeerstekens (RVV) voorschrijft dat bij een stilgevallen voertuig met meer dan
twee wielen een gevarendriehoek geplaatst moet worden in de richting van het verkeer
waarvoor het voertuig gevaar oplevert, geldt dat niet «wanneer knipperend waarschuwingslicht wordt gevoerd»3. Het gaat hier om de alarmlichten van het voertuig.
Over het algemeen is het verstandig om bij pech langs de snelweg het voertuig bij
gebruik van de vluchtstrook zo ver mogelijk van de rijbaan af te plaatsen, alarmlichten
in te schakelen, zo snel mogelijk met alle inzittenden achter de geleiderail te gaan
staan en dan een pechhulpdienst in te schakelen. Het plaatsen van een gevarendriehoek
kan daarna gebeuren indien mogelijk. Bij het ontbreken van een vluchtstrook kan een
voertuig met pech terecht in een pechhaven langs de weg. Het plaatsen van een gevarendriehoek
kan ervoor zorgen dat men zich langer op de rijbaan begeeft dan wanneer alleen de
alarmlichten worden ingeschakeld. Dit kan risico’s met zich meebrengen voor degene
die de driehoek plaatst.
Vraag 4
In hoeverre overlegt Nederland met landen die dergelijke regelgeving invoeren om te
bezien of vergelijkbare of compatibele regels wenselijk zijn in Nederland of tussen
lidstaten?
Antwoord 4
Nederland is lid van verschillende internationale organisaties die zich bezighouden
met voertuigregelgeving, verkeersregelgeving en verkeersveiligheid. Hierbij moet worden
gedacht aan VN/ECE-werkgroepen en overleggen in het kader van de Europese Unie. Dit
onderwerp staat voor zover bekend op dit moment niet op de agenda in deze overleggen.
Vraag 5
Bent u bereid dit onderwerp actief in te brengen in Europese overleggen en te pleiten
voor harmonisatie van regels en techniek, zodat automobilisten in alle lidstaten met
hetzelfde systeem uit de voeten kunnen?
Antwoord 5
Zoals in het antwoord op vraag 4 staat, is Nederland lid van verschillende internationale
organisaties op dit gebied. Ik volg de ontwikkelingen daar met interesse. Op dit moment
lijken er voldoende alternatieven voor de V-16 noodlamp, namelijk de waarschuwingslichten
die in elk voertuig aanwezig zijn en de gevarendriehoek. Ondertussen wordt uiteraard
gewerkt aan innovaties die de verkeersveiligheid stimuleren. Zo wordt, volgens de
Europese verordening voor uniforme verkeersveiligheidsinformatie4, met navigatiediensten en de auto-industrie gewerkt aan het rechtstreeks doorgeven
van signalen vanuit voertuigen of meldingen van gebruikers – zoals een lekke band
of een stilstaand voertuig – naar de verkeerscentrales.
Vraag 6
In hoeverre acht u het mogelijk en wenselijk om hetzelfde systeem in Nederland toe
te passen?
Antwoord 6
Er is op dit moment geen aanleiding om een noodlamp zoals de V-16 noodlamp voor te
schrijven. In Nederland is een goed werkend systeem van het gebruik van alarmlichten
(aanwezig in elk voertuig) en de gevarendriehoek. Ook zijn er voor burgers kosten
verbonden aan een noodlamp zoals in Spanje verplicht wordt gesteld.
Vraag 7
Acht u het V-16 systeem gebruiksvriendelijker en sneller inzetbaar dan een gevarendriehoek,
en kan dit bijdragen aan het verkorten van onveilige situaties langs de weg?
Antwoord 7
In aanvulling op het antwoord op vraag 3 is vooral in algemene zin te zeggen dat het
bij geval van pech van belang dat er snel een veilige plek gezocht kan worden door
de automobilist, voor de eigen veiligheid en die van het overige verkeer. Dit kan
waarschijnlijk het snelst wanneer alleen de alarmlichten worden aangezet, waarna hulpdiensten
kunnen worden gebeld.
Vraag 8
Bent u bereid te onderzoeken of Nederland een soortgelijk lampje bij pech, in plaats
van of aanvullend op de gevarendriehoek, zou willen verplichten? Zo ja, welke stappen
worden hiertoe gezet? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 8
Ik zie geen noodzaak om dit te onderzoeken. Zoals beschreven in het antwoord op vraag 3
is het gebruik van een gevarendriehoek niet verplicht wanneer een knipperend waarschuwingslicht
wordt gevoerd. Uiteraard worden de ontwikkelingen in Spanje met interesse gevolgd.
Vraag 9
Welke juridische en technische belemmeringen, zoals Europees recht, interne markt,
typegoedkeuringen of handhaafbaarheid, zouden er kunnen zijn bij het introduceren
van zo een V-16 noodlampje?
Antwoord 9
Een juridische belemmering is momenteel dat het gebruik van een dergelijke lamp voor
normale personenauto’s niet is toegestaan. In de Regeling voertuigen is limitatief
voorgeschreven van welke lampen een voertuig voorzien mag zijn. Alleen voor voertuigen
die voor bijzondere werkzaamheden, zoals werk aan de weg, worden ingezet, gelden andere
regels. Voor nader onderzoek naar eventuele juridische en technische belemmeringen
zie ik nu geen aanleiding
Vraag 10
Zijn er evaluaties gedaan van dergelijke systemen in samenwerking met andere landen
om het aantal ongevallen bij pech of stilstand te verminderen?
Antwoord 10
Ik ben niet bekend met dergelijke evaluaties.
Vraag 11
Bent u bereid om de ervaringen en data uit Spanje na invoering van dit systeem te
betrekken bij een Nederlandse afweging?
Antwoord 11
Zoals in het antwoord op vraag 4 is genoemd, is het ministerie in gesprek met andere
Europese lidstaten en in VN/ECE-werkgroepen over verkeersveiligheid en veiligheidswaarschuwingen.
Via deze gesprekken worden de ontwikkelingen uit Spanje met interesse gevolgd.
Vraag 12
Staat u ervoor open om samen met branchepartijen (automotive-industrie, verzekeraars,
pechhulporganisaties) pilots te starten of verkenningen te doen naar de introductie
van zo een V-16 lamp?
Antwoord 12
Er zijn geen signalen dat het systeem zoals we dat in Nederland kennen, met alarmlichten
en de gevarendriehoek, onvoldoende werkt. Daarom is er geen aanleiding om pilots te
starten of verkenningen te doen. Uiteraard worden de ontwikkelingen in Spanje met
interesse gevolgd.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R. Tieman, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.