Verslag van een schriftelijk overleg : Verslag van een schriftelijk overleg over over de Geannoteerde agenda voor de jaarvergadering van het IMF 2025 (Kamerstuk 26234-310)
26 234 Vergaderingen interim- Committee en Development Committee
Nr. 313 VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
Vastgesteld 14 oktober 2025
De vaste commissie voor Financiën heeft een aantal vragen en opmerkingen voorgelegd
aan de Minister van Financiën over de brief van 29 september 2025 over de Geannoteerde
agenda voor de jaarvergadering van het IMF 2025 (Kamerstuk 26 234, nr. 310).
De vragen en opmerkingen zijn op 6 oktober 2025 aan de Minister van Financiën voorgelegd.
Bij brief van 14 oktober 2025 zijn de vragen beantwoord.
De voorzitter van de commissie, Nijhof-Leeuw
Adjunct-griffier van de commissie, Van der Steur
Vragen en opmerkingen vanuit de fracties en reactie van de bewindspersoon
Vragen en opmerkingen van de leden van de PVV-fractie
De leden van de PVV-fractie hebben kennisgenomen van de geannoteerde agenda voor de
jaarvergadering van het IMF 2025 en het verslag IMF voorjaarsvergadering, G20 en CFMCA
en hebben daarover geen vragen.
Vragen en opmerkingen van de leden van de BBB-fractie
De leden van de BBB-fractie hebben kennisgenomen van de geannoteerde agenda voor de
jaarvergadering van het IMF. De leden zijn in het bijzonder benieuwd hoe de machtsbalans
binnen het IMF de komende jaren vorm krijgt,
Deze leden lezen dat de Minister in de geannoteerde agenda schrijft dat Nederland
met betrekking tot de 17e quotaherziening blijft openstaan voor een beperkte verschuiving
van quota richting ondervertegenwoordigde opkomende economieën zolang dit plaatsvindt
op basis van een eerlijke verdeling onder oververtegenwoordigde landen. De Minister
schrijft dat Nederland daarbij blijft optrekken met andere Europese landen en middelgrote,
open economieën om posities af te stemmen. Hoe groot is volgens het kabinet het risico
op een impasse op dit punt?
Het zal niet eenvoudig zijn om een akkoord te bereiken over een verschuiving van quota
richting ondervertegenwoordigde, opkomende economieën. De VS heeft een veto over deze
beslissing en wil de invloed van China graag beperken, terwijl China op basis van
de quotaformule het meest ondervertegenwoordigde land is bij het IMF. Een eventueel
akkoord wordt in ieder geval niet op korte termijn verwacht: de VS moet eerst nog
de 16e quotaherziening implementeren, en een eventuele verschuiving van quota zal waarschijnlijk
beperkt zijn in omvang.
De leden van de BBB-fractie merken op dat Oekraïne sinds 31 maart 2023 een regulier
IMF-programma heeft met een looptijd van vier jaar en een omvang van USD 15,6 mld.
ter ondersteuning van het liquiditeitstekort. Dat programma gaat gepaard met afspraken
over macro-economisch beleid en hervormingen en is daarmee een anker voor de stabilisering
van Oekraïne.
Deze leden vragen of de 15,6 miljard dollar steun de totale omvang betreft van garanties
en steun aan Oekraïne binnen IMF verband. Kan het kabinet dat nader toelichten?
Het huidige IMF-programma van Oekraïne heeft een totale omvang van USD 15,6 miljard.
Hiervan is tot op heden 10,6 miljard euro uitgekeerd. De resterende middelen worden
uitgekeerd als Oekraïne aankomende reviews over de implementatie van het programma
succesvol doorstaat. Het totale uitstaande krediet van het IMF aan Oekraïne bedraagt
momenteel SDR 10,5 miljard (ongeveer USD 14,3 miljard met de wisselkoers van 7 oktober1).
Naast het IMF-programma hebben een aantal leden van een IMF Administrative Account
for Ukraine gebruik gemaakt om financiële middelen aan Oekraïne te lenen. Nederland heeft Oekraïne
EUR 200 miljoen geleend via deze weg. Het IMF heeft hierin alleen een administratieve
rol.
Tot slot ondersteunt het IMF Oekraïne ook met technische assistentie. Dit wordt gefinancierd
met donorbijdrages, o.a. met EUR 7 miljoen vanuit Nederland.
Kan het kabinet een uitputtende lijst geven van eventuele verdere steun in multilateraal
verband aan Oekraïne waaraan Nederland deelneemt?
Nederland verschaft een aanzienlijk deel van de niet-militaire steun aan Oekraïne
via multilaterale kanalen zoals de Wereldbank, de Europese Bank voor Wederopbouw en
Ontwikkeling (EBRD) en de Europese Unie (EU). De EU heeft verschillende keren macro-financiële
bijstand verleend aan Oekraïne. Zie hieronder een overzicht van de Europese steunpakketten.
Het Nederlandse aandeel in de EU-steunpakketten en garanties voor de leningen die
worden verstrekt aan Oekraïne, wordt berekend aan de hand van het Nederlands aandeel
in het EU-bni.
Daarnaast heeft Nederland onlangs de nog openstaande kapitaalinleg van USD 30 miljoen
voor de International Bank for Reconstruction and Development (IBRD) namens Oekraïne voldaan.2 De IBRD is de tak van de Wereldbankgroep die leningen verstrekt aan middeninkomenslanden
en kredietwaardige lage-inkomenslanden.
Tabel 1: Overzicht EU-steun
Datum
Omvang
Beschrijving
Juli 2022
EUR 1,0 mld.
Eerste tranche van macro-financiële bijstand (concessionele leningen) via de EU sinds
de start van de oorlog.
September 2022
EUR 5,0 mld.
Tweede tranche van Europese macro-financiële bijstand, gedekt met bilaterale garanties
van de lidstaten.
Januari 2023
EUR 18,0 mld.
Structurele liquiditeitssteun voor heel 2023. Macro-financiële bijstand gedekt met
headroomgarantie.
Februari 2024
EUR 50,0 mld.
Akkoord in de ER op de Europese «Oekraïne-faciliteit», incl. liquiditeitssteun tot
2027. Bevat ook steun voor herstel en wederopbouw. Leningendeel gedekt met headroomgarantie.
Oktober 2024
EUR 18,1 mld.
Akkoord over ERA-lening (uitwerking G7-akkoord). Middelen kunnen ingezet daar waar
noden het hoogst zijn. Gedekt met headroomgarantie.
Zie hieronder voor een overzicht van de Nederlandse bilaterale steun verstrekt via
de Wereldbank, het IMF, de EIB, EBRD en CEB.
Tabel 2: Overzicht bilaterale steun NL via multilaterale kanalen
Datum
Omvang
Beschrijving
Maart 2022
EUR 100 mln.
Bilaterale garantie van EUR 100 mln. aan de Wereldbank om deze in staat te stellen
additionele begrotingssteun te leveren
September 2022
EUR 2,5 mln.
Contributie aan de EBRD
Augustus 2022
EUR 200 mln.
Bilaterale lening van Nederland aan Oekraïne via het Administered Account van het IMF. Directe begrotingssteun
November 2022
EUR 25 mln.
Bilaterale garantie aan de EBRD om voedselindustrie te ondersteunen
November 2022
EUR 72 mln.
Bijdrage aan de EBRD om Ukrenergo te ondersteunen bij de voorbereidingen op de winter.
November 2022
EUR 90 mln.
Eerste bijdrage aan het Ukraine Relief, Recovery, Reconstruction and Reform Trust
Fund van de Wereldbank
April 2023
EUR 40 mln.
Bijdrage aan de EBRD om Oekraïense landbouwsector te ondersteunen.
April 2023
EUR 40 mln.
Bijdrage aan de Wereldbank om private sector te ondersteunen (IFC)
April 2023
EUR 60 mln.
Tweede bijdrage aan het Ukraine Relief, Recovery, Reconstruction and Reform Trust
Fund van de Wereldbank
Oktober 2023
EUR 20 mln.
Bijdrage aan de EBRD om private sector te ondersteunen bij wederopbouw en aanleggen
energie voorzieningen
Oktober 2023
EUR 7 mln.
Bijdrage aan het IMF voor Technische Assistentie gericht op doorvoeren bestuurlijke
hervormingen en actie ondernemen tegen corruptie
November 2023
EUR 21.8 mln.
Bijdrage aan kapitaalverhoging van CEB om activiteiten in Oekraïne te ontplooien
December 2023
EUR 52 mln.
Bijdrage aan het EU4U-fonds van de Europese Investeringsbank
December 2023
EUR 62 mln.
Bijdrage aan het Special Program for Ukraine and Moldova Recovery (SPUR) van de Wereldbank
Juni 2024
EUR 58,0 mld.
Derde bijdrage aan het Ukraine Relief, Recovery, Reconstruction and Reform Trust Fund
van de Wereldbank
September 2024
EUR 20 mln.
Bijdrage aan de EBRD om herstel in de energiesector uit te voeren
September 2024
EUR 9,5 mln.
Bijdrage aan de EBRD om Oekraïne te ondersteunen via Ukrnafta
Januari 2025
EUR 55 mln.
Vierde bijdrage aan het Ukraine Relief, Recovery, Reconstruction and Reform Trust
Fund van de Wereldbank
Januari 2025
EUR 20 mln.
Bijdrage aan EBRD voor investeringen in hernieuwbare energie (voor onder meer huishoudens
en wooncorporaties)
Januari 2025
EUR 20 mln.
Bijdrage aan de EBRD om Oekraïne te ondersteunen via Ukrnafta
Juli 2025
EUR 10 mln.
Bijdrage via de EBRD voor het stimuleren van private investeringen in groene elektriciteitsvoorziening
middels een zogenaamd Minimum Price Guarantee Fund, waarmee financiële risico’s van private investeringen worden gemitigeerd
Juli 2025
EUR 2 mln.
Bijdrage via de EBRD gericht op gezondheidszorg, in het bijzonder een revalidatiecentrum
Juli 2025
EUR 3 mln.
Ter ondersteuning van Oekraïne bij acute noden ter voorbereiding op de komende winter
Zie voor een uitgebreid overzicht van de Nederlandse steun (o.a. via overige multilaterale
kanalen) aan Oekraïne: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/oorlog-in-oekraine/nederlandse….
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J.M. Nijhof-Leeuw, voorzitter van de vaste commissie voor Financiën -
Mede ondertekenaar
R.A. van der Steur, adjunct-griffier