Lijst van vragen en antwoorden : Lijst van vragen en antwoorden over de voortgang verbeteraanpak UWV (Kamerstuk 26448-848)
26 448 Structuur van de uitvoering werk en inkomen (SUWI)
Nr. 851
LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN
Vastgesteld 26 september 2025
De vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over de brief van 11 juli 2025
inzake de voortgang verbeteraanpak UWV (Kamerstuk 26 448, nr. 848).
De Minister heeft deze vragen beantwoord bij brief van 23 september 2025. Vragen en
antwoorden zijn hierna afgedrukt.
De voorzitter van de commissie, Van der Burg
Adjunct-griffier van de commissie, Van den Broek
Vragen en antwoorden
1
De achterstanden bij de sociaal medische beoordeling lopen verder op. Kan de Minister
aangeven wat hiervan de oorzaak is? En waarom de genomen maatregelen er niet voor
lijken te zorgen dat de achterstanden niet verder oplopen?
Het stelsel van ziekte en arbeidsongeschiktheid staat al een aantal jaar onder druk.
Vanaf 2015 is de vraag naar sociaal-medische beoordelingen groter dan het aantal beoordelingen
dat UWV kan verrichten en is er sprake van een mismatch. De achterstanden van sociaal-medische
beoordelingen zijn de afgelopen jaren opgelopen en lopen de komende jaren verder op.
De ontstane mismatch heeft meerdere oorzaken. Aan de ene kant is de vraag naar sociaal-medische
beoordelingen de afgelopen jaren fors gestegen, met name door een groeiende werkgelegenheid,
de stijging van de AOW-leeftijd en een toename van het aantal psychische aandoeningen.
Aan de andere kant is er een structureel tekort aan verzekeringsartsen. Dit tekort
neemt sinds dit jaar verder toe omdat het handhavingsmoratorium dat voor de wet deregulering
arbeidsrelaties (wet DBA) gold, is afgelopen. Dat betekent dat artsen die via een
ZZP-constructie bij UWV werken, niet langer op deze manier ingehuurd mogen worden.
Om ze te behouden zouden ze bij UWV in dienst moeten treden, maar een aanzienlijk
deel van deze groep artsen doet dat niet. Door bovenstaande oorzaken lopen de achterstanden
bij de WIA-claimbeoordeling de komende jaren fors op tot 100.000 in 2027 en 200.000
in 2030. Ook andere sociaal-medische beoordelingen en dienstverlening kunnen niet
meer volledig worden uitgevoerd.
Er zijn de afgelopen jaren verschillende maatregelen getroffen die effectief zijn
gebleken in het stabiliseren en licht terugdringen van de achterstanden bij de WIA-claimbeoordeling.
De maatregel met het grootste effect is de 60-plusmaatregel, die liep van 1 oktober
2022 tot 1 januari 2025. Door de maatregel kan UWV per jaar ongeveer 10.000 extra
beoordelingen uitvoeren. Om de oploop van de achterstanden de komende jaren te dempen
heeft het kabinet eerder dit jaar besloten de 60-plusmaatregel opnieuw in te voeren
van 1 september 2025 tot 1 september 2027.
UWV blijft doorwerken aan flinke organisatieveranderingen, waardoor processen efficiënter
kunnen worden uitgevoerd. Daarnaast is een fundamentele herziening nodig om het om
de druk op UWV te verlichten en het stelsel voor ziekte en arbeidsongeschiktheid uitvoerbaar
te krijgen en te houden. Ik blijf daarom werken aan een voorstel voor herziening van
het stelsel voor op de middellange en langere termijn, zodat een nieuw kabinet hiermee
aan de slag kan.
2
Is het aantal beoordelingen dat het UWV wekelijks doet toegenomen, gelijk gebleven
of afgenomen? En wat is de oorzaak dat het aantal beoordelingen niet of onvoldoende
is toegenomen?
In het antwoord op vraag 1 is ingegaan op de mismatch tussen vraag naar en aanbod
van sociaal-medische beoordelingen. Het aantal uitgevoerde sociaal-medische beoordelingen
is onder vraag 3 grafisch in beeld gebracht. Er zijn meerdere factoren die de productieontwikkeling
verklaren. Zo zorgen de tijdelijke 60-plusmaatregel en praktisch beoordelen ervoor
dat UWV meer beoordelingen kan uitvoeren. Daarnaast gold er in 2023 en 2024 een tijdelijke
overwerkregeling bij UWV, waardoor het aantal uitgevoerde beoordelingen toenam.
In januari 2025 zijn de 60-plusmaatregel en de overwerkregeling gestopt. In verband
met het aflopen van het handhavingsmoratorium op de wet DBA, zoals in het antwoord
op vraag 1 beschreven, bouwt UWV de inzet van verzekeringsartsen die op basis van
een ZZP-constructie werken af tot uiterlijk eind 2025. Dat heeft een duidelijk effect
op het aantal uitgevoerde beoordelingen in de periode van januari 2025 tot op heden.
Vanaf september dit jaar is de 60-plusmaatregel opgestart. Hierdoor stijgt het aantal
uitgevoerde beoordelingen weer.
Vanwege de mismatch is er sinds een aantal jaar een prioritering aangebracht waarbij
de WIA-claimbeoordeling en de Wajong-beoordeling voorrang krijgen boven overige beoordelingen.
Hierdoor is de productie van de WIA-claimbeoordeling toegenomen en zijn de overige
beoordelingen minder uitgevoerd.
3
Kan er een overzicht gemaakt worden van de maandelijkse beoordelingen van dit jaar,
afgezet tegen de maandelijkse beoordelingen in de jaren 2020 tot en met 2025?
Met een grafiek is inzichtelijk gemaakt hoeveel sociaal-medische beoordelingen UWV
uitvoert (de cijfers zijn per jaar). In de grafiek wordt onderscheid gemaakt tussen
verschillende type beoordelingen, namelijk de WIA-claimbeoordeling, herbeoordeling
(grotendeels WIA), Eerstejaars Ziektewetbeoordeling (EZWb), Wajong (ABA) en het Deskundigenoordeel
(DO). De gestippelde lijnen zijn voor een deel gerealiseerde beoordelingen (januari
tot en met augustus) en voor deel geprognosticeerde beoordelingen (september tot en
met december) waar 2025 op zal uitkomen. In vraag 2 is toegelicht welke factoren (60plus,
overwerk, wet DBA) een rol spelen bij het teruglopen van het aantal beoordelingen
in 2025.
4
Hoeveel mensen zijn met de 60-plus regeling inmiddels beoordeeld en welk hoeveel van
deze beoordelingen hebben geleid tot een IVA uitkering?
De 60-plusmaatregel liep oorspronkelijk van 1 oktober 2022 tot 1 januari 2025. UWV
heeft in die periode 30.000 WIA-aanvragen van 60-plussers afgehandeld. Hiervan zijn
22.500 aanvragen vereenvoudigd behandeld. Deze mensen hebben een WGA 80–100 uitkering
toegekend gekregen. Ook zijn 6.000 IVA-uitkeringen toegekend en 1.700 aanvragen afgewezen.
Hoeveel mensen na 1 september 2025 beoordeeld worden binnen de 60-plusmaatregel wordt
constant gemonitord.
5
Zijn er bij de boordeling van de arbeidsongeschikten van 60-plus ook nog mensen die
geen uitkering krijgen?
Er zijn ook 60-plussers binnen de maatregel die geen uitkering krijgen. Het gaat om
mensen die op het moment van de beoordeling inkomsten hadden en daarmee meer dan 65%
van hun maatmanloon verdienen. In dat geval is iemand minder dan 35% arbeidsongeschikt
en ontvangt diegene geen uitkering.
6
Welke maatregelen zijn er nodig om de telefonische beoordeling door artsen om te zetten
in beoordelingen tijdens een spreekuur?
Het uitvoeren van een kwalitatief goede beoordeling is van groot belang. Bij een beoordeling
hoort een spreekuur. Afhankelijk van de situatie kan dit een fysiek spreekuur of een
telefonisch spreekuur zijn. Het is het uitgangspunt van UWV dat mensen voor een sociaal-medische
beoordeling worden gezien door een verzekeringsarts. Er zijn dan ook geen maatregelen
nodig om het uitvoeren van een fysiek spreekuur mogelijk te maken. In elk individueel
geval wordt bezien of een fysiek spreekuur of telefonisch spreekuur het meest passend
is. Bij deze beslissing is natuurlijk het belang van de cliënt zwaarwegend en staat
de kwaliteit van de beoordeling voorop. Als een cliënt de voorkeur heeft voor een
fysiek spreekuur, wordt dat op die manier gepland.
7
Wat is er tot nu toe gecommuniceerd met uitkeringsgerechtigden en voormalig uitkeringsgerechtigden
die mogelijke een verkeerde uitkering krijgen? Welke brieven hebben zij ontvangen.
Hoe worden zijn ook de komende tijd individueel geïnformeerd?
Aan genoemde groep mensen is een brief gestuurd (bijlage 1) waarin is aangegeven dat
UWV de berekening van de WIA-uitkering gaat onderzoeken. In de brief worden excuses
aangeboden en wordt toegelicht waarom dit onderzoek wordt gedaan en wat het voor de
uitkering kan betekenen. Ook wordt ingegaan op de duur van het onderzoek, wordt aangegeven
dat de uitkeringsgerechtigde door UWV wordt gebeld als het onderzoek klaar is en wordt
toegelicht hoe mensen contact kunnen opnemen als zij vragen hebben.
De mensen aan wie UWV eerder al heeft verteld dat hun dossier wordt onderzocht, ontvangen
van UWV iedere drie maanden een brief met een tussentijdse update. Daarin wordt aangegeven
dat als UWV de uitkering heeft onderzocht, de uitkeringsgerechtigde gebeld wordt om
diens situatie te bespreken. En wanneer de uitkeringsgerechtigde weer een update kan
verwachten in geval de uitkering nog niet is onderzocht.
Naast de persoonlijke communicatie (informatie via een brief), zorgt UWV ook via publieke
kanalen voor algemene informatie. Bij het maken van keuzes over de communicatie, betrekt
UWV uitkeringsgerechtigden, gedragswetenschappers, ketenpartners en een klankbordgroep
WIA-herstel. Dit om ervoor te zorgen dat de communicatie zo goed als mogelijk aansluit
bij de behoefte van de uitkeringsgerechtigde.
8
Hoeveel mensen zijn er nog niet op individuele basis door het UWV geïnformeerd? En
waarom?
UWV heeft inmiddels ruim 121.000 brochures verzonden aan mensen waarbij er geen aanleiding
is om de uitkering nader te onderzoeken en ruim 60.000 brieven aan mensen waarbij
er nader onderzoek zal plaatsvinden.
Ongeveer 70.000 mensen zijn nog niet op individuele basis geïnformeerd. Daarvan zijn
ongeveer 46.000 beëindigde dossiers. UWV is gestart met het informeren van deze groep
mensen voor wie geldt dat nader onderzoek uitwijst dat hun uitkering niet verandert.
De afhandeling van de gevallen waarbij er wel iets verandert, is afhankelijk van het
scenario om keteneffecten te beperken, zoals aangegeven in de Kamerbrief van 11 juli1. De overige mensen betreffen andere situaties dan de herstelactie WIA-dagloon, waaronder
loonloze tijdvakken en WIA-indexatie. Deze mensen worden zo snel als mogelijk geïnformeerd.
9
Is er een streefdatum om te starten met het herstellen van de uitkeringen?
De streefdatum om te starten met het herstellen van de uitkeringen is de eerste helft
van 2026.
10
Hoeveel mensen hebben naar aanleiding van het individueel informeren door het UWV
om een herberekening van hun uitkering gevraagd?
UWV heeft tot op heden geen verzoeken tot herziening ontvangen van mensen die zijn
geïnformeerd dat er geen nader onderzoek plaatsvindt.
Van de mensen die een brief hebben ontvangen waarin is medegedeeld dat er wel nader
onderzoek zal volgen is van 60 mensen hun uitkering met spoed om diverse redenen herberekend.
Een voorbeeld van zo’n reden is dat een uitkeringsgerechtigde terminaal ziek is
11
Wat is het beeld uit het eerste onderzoek van de eerste ca. 3.000 dossiers uitgedrukt
in percentages en absolute aantallen vanuit de vier groepen van situaties met mogelijke
fouten?
Deze circa 3.000 dossiers zijn door UWV voornamelijk gebruikt om tot de risicocategorieën
te komen. Mensen kunnen in meerdere risicocategorieën terecht komen, daarom zijn percentages
en absolute aantallen niet te benoemen.
12
Kan deze brochure met de Kamer worden gedeeld?
Ja, zie bijlage 2.
13
Kan een tijdspad geschetst worden van de verwachting dat het onderzoek van de gehele
groep mogelijk tot 2027 kan doorlopen?
Er zijn nog een aantal belangrijke beleidsvraagstukken te beantwoorden, zoals hoe
om te gaan met nabetalingen en het zo veel als mogelijk voorkomen van keteneffecten.
Dit bepaalt voor een groot gedeelte de doorlooptijd. UWV verwacht in 2026 veel mensen
nader te informeren.
14
Wanneer kan naar verwachting duidelijkheid worden gegeven over in hoeveel dossiers
er daadwerkelijk een fout is gemaakt bij de vaststelling van het dagloon en wat de
omvang van die fouten is?
Complete duidelijkheid kan pas gegeven worden als de hersteloperatie is afgerond en
alle dossiers individueel zijn onderzocht. UWV voert de hersteloperatie stapsgewijs
uit en houdt mij periodiek goed op de hoogte van de vorderingen. Ik zal uw Kamer uiteraard
ook blijven informeren.
15
Kan expliciet worden gemaakt hoe UWV tot de raming van 66 en 53 miljoen is gekomen
ten behoeve van de voorjaarsbesluitvorming?
Geraamd wordt dat de herstelactie leidt tot € 66 mln. aan nabetalingen. Deze raming
is gebaseerd op cijfers van UWV, maar is onzeker, omdat op voorhand niet zeker is
in hoeveel van de gecontroleerde dossiers ook correcties nodig zijn en wat de hoogte
van de gemiddelde nabetaling zal zijn. Voor het inschatten van het aantal correcties
is uitgegaan van een foutpercentage van 13% van de WIA-instroom, waarbij in de helft
van de gevallen een nabetaling nodig is. Ook wordt rekening gehouden met het aantal
jaren dat iemand een foutieve uitkering heeft ontvangen. De raming gaat uit van een
gemiddelde nabetaling van € 1.109 per jaar.
De herstelactie leidt tot extra uitvoeringskosten bij UWV die geraamd worden op 53 mln.
Deze kosten volgen voornamelijk uit de inzet van personeel door UWV om dossiers te
controleren op juistheid en te corrigeren als dit nodig blijkt. De raming gaat ervan
uit dat UWV 22% van de lopende WIA-uitkeringen in de periode tussen 2020–2024 moet
onderzoeken. Daarnaast wordt rekening gehouden met 8.000 beëindigde uitkeringen die
onderzocht moeten worden.
16
Hoeveel medische- en arbeidsdeskundige beoordelingen zouden met terugwerkende kracht
moeten plaatsvinden indien de betreffende dossiers ook op fouten in de sociaal-medische
beoordeling worden gecontroleerd?
Voor de sociaal-medische beoordelingen geldt dat het niet mogelijk is om een selectie
van dossiers te maken waarin mogelijk fouten zijn gemaakt bij de beoordeling. Dit
betekent dat het controleren en corrigeren van sociaal-medische beoordelingen alleen
kan door afzonderlijk alle dossiers handmatig te beoordelen. Voor de WIA komt dit
neer op 220.000 medische en arbeidsdeskundige beoordelingen die met terugwerkende
kracht zouden moeten plaatsvinden over de periode 2020–2024. De capaciteit die dat
zou kosten staat niet in verhouding tot het aantal dossiers waarin mogelijk fouten
zijn gemaakt, zoals is aangegeven in de Kamerbrief van 22 november 20242. Bovendien gaat die inzet ten koste van andere dienstverlening die UWV moet bieden.
Voor uitkeringsgerechtigden die zorgen hebben over de juistheid van hun beoordeling
biedt UWV extra dienstverlening aan door middel van een speciaal team van cliëntondersteuners.
17
Kan feitelijk worden onderbouwd waarom de gehele dienstverlening van het UWV zou vastlopen
bij controle van de betreffende dossiers op fouten in de sociaal-medische beoordeling?
In de Kamerbrief van 11 juni jl.3 is uw Kamer geïnformeerd dat de achterstanden op sociaal-medische beoordelingen vanaf
dit jaar fors gaan toenemen. UWV kampt met te weinig (medische) capaciteit om het
toenemend aantal aanvragen naar beoordelingen uit te kunnen voeren. Zonder ingrepen
lopen naar verwachting de achterstanden op van circa 100.000 wachtende mensen in 2027
tot ongeveer 200.000 wachtende mensen in 2030, enkel voor de WIA-claimbeoordeling.
Indien UWV voor alle 220.000 dossiers tussen 2020–2024 opnieuw een sociaal-medische
beoordeling moet doen, kan UWV meerdere jaren geen enkele reguliere WIA-claimbeoordeling
uitvoeren. Dit zou betekenen dat de huidige achterstanden nog veel meer zouden oplopen
dan eerder voorspeld en de dienstverlening zou vastlopen.
18
Op welke manier heeft de herstelactie impact op zowel de WIA-keuringen als herbeoordelingen
en bezwaren?
De inzet van UWV-medewerkers in de huidige herstelactie is nu zodanig georganiseerd
dat ze niet of alleen indirect impact hebben op de WIA-beoordelingen, herbeoordelingen
en bezwaren.
19
Hoeveel capaciteit wordt ingezet voor de herstelactie gespecifieerd naar functie?
UWV heeft de volgende inschatting gemaakt wat aan capaciteit in te zetten in de totale
periode van de hersteloperatie.
Functienaam
Fte
Procesbegeleider
18
Dagloonspecialist
31
Uitkeringsconsulent
250
Controller
2
Kwaliteitsadviseur
8
Manager
15
Manager Dienstverlening
2
Landelijk manager Herstelorganisatie
1
Manager Business Control & Kwaliteit
1
Vakcoördinator/ Districts Adviseur Administratief Juridisch
12
Totaal
340
20
Hoeveel beëindigde uitkeringen in de periode 2020–2024 moeten worden gecontroleerd?
Het uitgangspunt is beëindigde uitkeringen mee te nemen in de hersteloperatie. UWV
verwacht dat het voor WIA-dagloon ongeveer om 8.000 beëindigde uitkeringen gaat over
de periode 2020–2024. Dit uitgangspunt is echter nog niet definitief. Omdat wordt
afgezien van terugvorderingen en er zicht is op een oplossing om nadelige keteneffecten
voor mensen sterk te beperken, heeft het betrekken van beëindigde uitkeringen een
begunstigend effect voor de mensen die het betreft. Mocht de optie voor het beperken
van keteneffecten niet haalbaar blijken, dan zal ik dit uitganspunt heroverwegen.
21
Is er reeds een nadere uitwerking van beide scenario's beschikbaar, en kan deze met
de Kamer worden gedeeld?
Het compensatiescenario met een vergoeding op basis van een aparte regeling wordt
uitgewerkt samen met betrokken ketenpartners en in het bijzonder UWV en de Belastingdienst.
De inzet is om een vergoeding voor een te lage WIA-uitkering door middel van deze
regeling vorm te geven, omdat dit voor mensen het minst belastend is. Het streven
is om de conceptregeling op korte termijn uit te zetten voor uitvoeringstoetsen en
in internetconsultatie te doen.
Het dienstverleningsscenario is een aanvulling op het reguliere proces van UWV bij
nabetalingen. UWV maakt met alle betrokken ketenpartners aanvullende afspraken hierover.
In de volgende voortgangsbrief in het najaar zal ik op de nadere uitwerking hiervan
ingaan.
22
Betekent dit dat er hoe dan ook een aparte regeling voor de keteneffecten bij pensioenfondsen
zal komen?
Nee, pensioenuitvoerders hebben aangegeven dat zij in voorkomende gevallen op grond
van de pensioenregeling verplicht zijn pensioenen van betrokkenen met terugwerkende
kracht aan te passen. Pensioenuitvoerders zijn vrij om dit te doen, met gevolg dat
in deze gevallen keteneffecten kunnen optreden.
23
Naast de pensioenfondsen zijn er ook WGA-hiaat uitkeringen en additionele arbeidsongeschiktheidsverzekeringen
die uitkeren en/of aanvullen, zijn deze meegenomen in de keteneffecten?
Deze aanvullende WIA-verzekeringen zijn in beeld en hier lopen ook gesprekken over
met verzekeraars. Het is echter niet uitgesloten dat er bij deze aanvullende WIA-verzekeringen
keteneffecten optreden. Dit is ook afhankelijk van hoe de betreffende verzekeraar
omgaat met het corrigeren van de verzekering.
24
Hoe juridisch kwetsbaar wordt het geacht dat werkgevers in het verleden door de fouten
in de dagloonvaststelling te veel of te weinig hebben betaald? Hoe groot wordt de
kans ingeschat dat een werkgever hierover zijn/haar gelijk kan halen bij de rechter,
en wat zijn dan de mogelijke gevolgen?
Voor de aanpak van de hersteloperatie worden juridische aspecten en uitvoeringsaspecten
gewogen. Binnen de wet- en regelgeving is ruimte om geconstateerde fouten te herstellen.
Er is geen juridische verplichting om ambtshalve fouten op te sporen. Keuzes in de
aanpak van de hersteloperatie zijn daarmee vooral beleidsmatige en politieke keuzes.
Als een dagloon te hoog is vastgesteld, wordt er niet teruggevorderd en de WIA-uitkering
wordt ook niet met terugwerkende kracht herzien. Dit betekent dat een werkgever ook
niet de te veel betaalde premies of uitkeringen gecompenseerd kan krijgen. Dat is
uitvoeringstechnisch niet haalbaar, omdat er heel veel verschillende situaties zijn
waar dan rekening mee gehouden moet worden. Als een dagloon te laag is vastgesteld,
dan heeft de werkgever ook te weinig premie of uitkering betaald. Uitgangspunt is
dat werkgevers dit niet hoeven na te betalen. Hiermee worden werkgevers dan weer bevoordeeld.
Hiermee blijven de totale werkgeverslasten ongeveer gelijk. Al kan het voor een individuele
werkgever wel nadelig of voordelig uitpakken. Een werkgever heeft dan altijd de mogelijkheid
om bezwaar in te dienen tegen een beslissing.
25
Wat is de status van de gesprekken met de werkgevers over de gevolgen van de gemaakte
fouten en het herstel daarvan?
De gesprekken met de werkgevers lopen nog. Uitgangspunt is dat werkgevers zo min mogelijk
last hebben van herstellen van de WIA-uitkering. In de volgende voortgangsbrief in
het najaar kan ik hier nader op ingaan, omdat dan bekend is welk scenario voor nabetalen
UWV gaat hanteren.
26
Welke managementlaag binnen het UWV heeft destijds besloten te prioriteren op dienstverlening
bij UWV om achterstanden te verkleinen en daarmee structurele kwaliteitscontroles
tussen 2020–2024 grotendeels stil te laten vallen?
Ten tijde van corona heeft UWV tijdelijk de kwaliteitscontroles op sociaal-medische
beoordelingen stopgezet. De belangrijkste reden was om alle medische capaciteit in
te zetten om zo veel mogelijk mensen van een beoordeling te kunnen voorzien onder
de toen ingewikkelde omstandigheden. Bovendien konden op dat moment de controles niet
op een juiste manier worden uitgevoerd. Na afloop van de coronaperiode zijn de structurele
kwaliteitscontroles niet hervat, zoals we inmiddels weten. Naar de precieze gang van
zaken doet de Algemene Rekenkamer onderzoek. De Algemene Rekenkamer verwacht op 26 november
a.s. het onderzoek te publiceren.
27
Kan de 9% onjuiste beslissingen uit de tweede MOK worden weergegeven in aantal uitkeringen?
In de tweede MOK WIA zijn 375 dossiers getoetst, waarvan er bij 9% een fout gemaakt
was. In aantallen gaat het om 34 dossiers waarbij een onjuistheid in de beslissing
is aangetroffen. Deze fouten zijn gelijk hersteld. De MOK is in doorontwikkeling en
wordt continu verbeterd, zodat er een steeds meer betrouwbaar beeld gegeven kan worden
van de kwaliteit van de sociaal-medische dienstverlening.
28
Kunt u voor de beschikbare MOK’s de onderliggende rapportages met de kamer delen?
Uw Kamer is periodiek geïnformeerd over de uitkomsten van de kwaliteitsmetingen. Ik
blijf uw Kamer hierover informeren. Als ik aanleiding zie om meer dan de uitkomsten
van de kwaliteitsmetingen te delen, zal ik dat doen.
Meest recent is uw Kamer geïnformeerd over de uitkomsten van MOK 2 in de Kamerbrief
Voortgang Verbeteraanpak UWV van juli jl. (Kamerstuk 26 448, nr. 848). De resultaten van MOK 1 zijn gedeeld bij de Kamerbrief over kwaliteitsonderzoeken
van de Wajong en WIA van april jl. (Kamerstuk 26 448, nr. 821). Die brief bevat een overkoepelende rapportage van UWV als bijlage, waarin onder
andere wordt uitgelegd hoe de MOK-systematiek in elkaar zit. Onderdeel daarvan is
een uitleg over wanneer een uitkering als onjuist wordt aangemerkt: namelijk als er
sprake is van een fout met impact op het recht, de hoogte, of de duur van de uitkering.
29
Hoe ziet de overlegstructuur tussen SZW en UWV eruit? Hoe frequent is er overleg,
en wat is de afgesproken werkwijze voor infomeren bij significante ontwikkelingen
zoals het ontdekken van fouten in de uitvoering met mogelijke gedupeerden?
Op dit moment zijn er om de paar weken bestuurlijk overleg met de Raad van Bestuur
van UWV om de vinger aan de pols te houden. De formele overlegstructuur van UWV en
SZW omvat maandelijkse driehoeksoverleggen op verschillende niveaus met deelname van
alle partijen in de driehoek; eigenaar, opdrachtgever en opdrachtnemer (UWV).
Ook zijn er zogenaamde beleidstafels ingericht. Dit zijn overleggen waarin medewerkers
van UWV en SZW samenwerken op specifieke thema’s, en afstemmen over beleid en uitvoering.
Er is bijvoorbeeld een beleidstafel voor het sociaal-medisch beoordelen van UWV. Indien
UWV signalen heeft dat er mogelijk grootschalig fouten zijn gemaakt in de uitvoering,
dan is de werkwijze dat UWV SZW hierover informeert, zodat samen gekeken kan worden
naar de mogelijke omvang en de oplossingsrichting. In de praktijk worden eventuele
knelpunten of risico’s veelal initieel besproken aan de betreffende beleidstafels,
en daarna zo nodig geagendeerd in de formele overlegstructuur.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E. van der Burg, voorzitter van de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid -
Mede ondertekenaar
E.E. van den Broek, adjunct-griffier