Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Eerdmans over de Spreidingswet, de contourennota tot intrekking hiervan en haar uitspraken over dwang
Vragen van het lid Eerdmans (JA21) aan de Minister van Asiel en Migratie over de Spreidingswet, de contourennota tot intrekking hiervan en haar uitspraken over dwang (ingezonden 13 mei 2025).
Antwoord van Minister Keijzer (Asiel en Migratie) (ontvangen 22 september 2025). Zie
            ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2024–2025, nr. 2488.
         
Vraag 1
            
Blijft de Spreidingswet in alle facetten volledig van kracht tot het moment van intrekking,
               dat volgens uw contourennota ná 1 februari 2026 zal zijn? Zo nee, op welke punten
               niet en waarom is dit niet vermeld in uw contourennota? Zo ja, erkent u dat ook alle
               elementen van verplichte asielopvang en dwang tot die tijd onverkort blijven bestaan?1
Antwoord 1
            
In de contourennota zijn de uitgangspunten opgenomen voor het wetsvoorstel dat voorziet
               in intrekking van de wet. Deze worden op dit moment nader uitgewerkt. Zoals eerder
               aan uw Kamer aangegeven wordt er uitvoering gegeven aan de Wet gemeentelijke taak
               mogelijk maken asielopvangvoorzieningen (hierna: de Spreidingswet) zolang deze van
               kracht is.
            
Vraag 2 en 3
            
Klopt het dat u heeft aangekondigd geen dwang en drang in te zullen zetten met betrekking
               tot asielopvang, ook niet als de Spreidingswet nog van kracht is2? Zo nee, wat is uw standpunt hierover dan wel?
            
Betekent het niet inzetten van dwang en drang dat het verdeelbesluit op papier weliswaar
               juridisch bindend is, maar in de praktijk echter niet, aangezien de verplichting tot
               het fysiek opleveren van de opvangplekken per 1 juli niet gehandhaafd gaat worden?
            
Antwoord 2 en 3
            
Gemeenten zijn gehouden aan hun wettelijke taak zolang de wet van kracht is. De Spreidingswet
               sluit aan bij het bestaande interbestuurlijke toezicht voor gemeentelijk taken als
               opgenomen in de wet revitalisering generiek toezicht, het bijbehorende handboek en
               het algemeen beleidskader. Hiervoor is een rijksbrede interventieladder3 opgesteld die doorlopen wordt wanneer een gemeente haar wettelijke taak niet naar
               behoren uitvoert. Deze interventieladder wordt ook toegepast door provincies voor
               de wetten waar voor zij toezichthouder zijn, zoals de huisvesting van statushouders.
               Er is geen vast tijdspad verbonden aan de uitvoering van de stappen van de interventieladder.
               Sinds 1 juli signaleren en informeren we de eerste stap van de interventieladder.
               Dit betekent dat we met gemeenten in gesprek gaan en de stand van zaken bespreken
               over de invulling van hun taak aan de 12 provinciale regietafels (PRT’s). Het doel
               is en blijft om gemeenten zoveel mogelijk te ondersteunen bij hun inzet.
            
Het is en blijft de inzet van het kabinet om de druk op de opvang te verminderen.
               Dit doen we in de eerste plaats door de wetsvoorstellen asielnoodmaatregelenwet en
               de wet invoering tweestatusstelsel. De Tweede Kamer heeft voor de zomer ingestemd
               met deze wetten. Deze zijn onderdeel van een breder pakket aan structurele maatregelen
               en wetsvoorstellen, met als doel om de asiel- en nareisinstroom te beperken en zo
               de druk op de gehele asielketen te verlichten.
            
Daarnaast is een belangrijk knelpunt dat een aanzienlijk deel van de asielopvangcapaciteit
               in gebruik is door statushouders die niet tijdig worden gehuisvest in een gemeente,
               vanwege de schaarste op de woningmarkt. In mijn brief4 van 11 juli jl. wordt nader toegelicht welke concrete stappen we zetten. Dit samenhangend
               pakket is gebaseerd op drie pijlers: het uitbreiden van (tijdelijke en gedeelde) huisvestingsoplossingen
               waar ook statushouders gebruik van kunnen maken, voldoende stabiele en betaalbare
               opvang en tot slot taal inburgering en werk
            
Het kabinet werkt samen met gemeenten, corporaties en betrokken uitvoeringsorganisaties
               om de verschillende maatregelen vorm te geven. De Kamer wordt later dit jaar geïnformeerd
               over de stappen die we daarbij zetten en resultaten die we daarbij boeken.
            
Vraag 4
            
Erkent u dat het een verdraaiing van de werkelijkheid is om te doen alsof gemeenten
               de 90.000 plekken via de Landelijke Regietafel Migratie & Integratie (LRT) en Provinciale
               Regietafel (PRT) «vrijwillig» hebben aangeboden, aangezien de Spreidingswet zowel
               de verdeelbesluiten regelt als de verplichte asielopvang die hieraan ten gevolge ligt?
               Zo niet, waarom niet?
            
Antwoord 4
            
Dat beeld herken ik niet. De gemeenten geven uitvoering aan de wet. Deze voorziet
               in een fase tot 1 november 2024, waarin aan de provinciale regietafels gezamenlijk
               en in overleg invulling is gegeven aan de provinciale opgave.
            
Vraag 5
            
Garandeert u, nu u heeft aangekondigd geen dwang en drang te zullen inzetten, dat
               u het accepteert wanneer gemeenten op 1 juli niet de toegewezen opvangplekken in het
               verdeelbesluit opleveren? Zo nee, waarom niet? Erkent u dat dit in strijd is met uw
               aankondiging?
            
Antwoord 5
            
Zie het antwoord op vragen 2 en 3.
Vraag 6
            
Garandeert u, nu u heeft aangekondigd geen dwang en drang te zullen inzetten, dat
               de gemeenten die u in het verdeelbesluit heeft aangewezen voor de restopgave deze
               plekken niet op te hoeven leveren? Zo nee, waarom niet? Hoe kunt u zeggen dat u geen
               dwang en drang gaat inzetten wanneer u gemeenten tegelijkertijd wel houdt aan de restopgave
               die u hen onvrijwillig heeft toebedeeld in het verdeelbesluit?
            
Antwoord 6
            
Zie het antwoord op vragen 2 en 3.
Vraag 7
            
Wat is de stand van zaken met betrekking tot het invullen van deze «restopgave» en
               hoe is dit proces tot nu toe verlopen?
            
Antwoord 7
            
Gemeenten bekijken op dit moment hoe zij, al dan niet in samenwerking met andere gemeenten,
               invulling geven aan de opgave zoals is opgenomen in het verdeelbesluit. Mijn ministerie
               was en is in gesprek met zowel provincies als individuele gemeenten om te kijken wat
               er nodig is om de plekken uit de verdeelbesluiten daadwerkelijk te realiseren.
            
Vraag 8
            
Betekent uw aankondiging dat u geen dwang en drang zult inzetten, dat u de dertig
               gemeenten en de provincie die bezwaar hebben gemaakt tegen de in hun ogen te hoge
               aantallen in het verdeelbesluit in het gelijk stelt? Zo nee, waarom niet en hoe kunt
               u dit rijmen met uw eigen woorden?
            
Antwoord 8
            
Op dit moment wordt de bezwaarprocedure doorlopen. Op de uitkomst hiervan ga ik niet
               vooruitlopen.
            
Vraag 9, 10 en 11
            
Garandeert u in algemene zin dat u, ook wanneer de Spreidingswet nog van kracht is,
               op geen enkele wijze drang of dwang zult inzetten en dat gemeenten ongeacht het verdeelbesluit
               dus niet één opvangplek hoeven op te leveren wanneer zij dit zelf niet willen?
            
Waarom zegt u geen drang en dwang te zullen inzetten, terwijl in uw contourennota
               nog altijd wordt uitgegaan van zowel deze restopgave («verdeeld over 100 gemeenten
               die geen of te weinig plekken aanboden») als van het opleveren van de opvangplekken
               uit de eerste cyclus van de Spreidingswet? Waarom heeft u niet in de contourennota
               opgenomen dat u deze zaken niet wettelijk zult gaan afdwingen?
            
Wat zijn uw woorden over «geen drang en dwang» waard wanneer u hierover niets in uw
               contourennota opneemt en de Spreidingswet voorlopig onverkort in stand houdt?
            
Antwoord 9, 10 en 11
            
Zie het antwoord op vragen 2 en 3.
Vraag 12
            
Indien u daadwerkelijk heeft besloten op geen enkele manier tot drang en dwang over
               te gaan, waarom trekt u de Spreidingswet (of in ieder geval de dwangelementen hierin)
               dan niet gewoon per direct in?
            
Antwoord 12
            
Zoals is opgenomen in de brief die ik op 11 juli als Minister van Volkshuisvesting
               en Ruimtelijke Ordening en voor Asiel en Migratie samen met de Staatssecretaris van
               Participatie en Integratie naar uw Kamer zond inzake het samenhangend pakket, wordt
               momenteel gewerkt aan het intrekken van de Spreidingswet en wordt uw Kamer na de zomer
               middels brief geïnformeerd over het proces ten aanzien van het intrekken van de Spreidingswet,
               als onderdeel van het bredere pakket. Ik ben van plan dit voorstel zo snel als mogelijk
               in procedure te brengen.
            
Vraag 13
            
Bent u bereid om bij gemeenten actief kenbaar te maken dat u geen drang en dwang gaat
               toepassen aangaande de Spreidingswet, waardoor gemeenten die nu nog geen besluit hebben
               genomen over asielopvang in relatie tot de Spreidingswet, beter af kunnen zien van
               hun opgave in het verdeelbesluit Spreidingswet?
            
Antwoord 13
            
Zie het antwoord op vragen 2 en 3.
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 M.C.G. Keijzer, minister voor Asiel en Migratie
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
