Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Ouwehand over het instellen van een verbod op verre diertransporten tijdens de zomermaanden, net zoals Vlaanderen heeft gedaan
Vragen van het lid Ouwehand (PvdD) aan de Minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur over het instellen van een verbod op verre diertransporten tijdens de zomermaanden, net zoals Vlaanderen heeft gedaan (ingezonden 9 juli 2025).
Antwoord van Minister Wiersma (Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur) (ontvangen
19 september 2025). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2024–2025, nr. 2710.
Vraag 1
Heeft u gezien dat Vlaanderen in juli en augustus geen dieren meer transporteert naar
landen buiten de Europese Unie (EU) vanwege het risico op hittestress dankzij een
besluit van Vlaams Minister van Dierenwelzijn?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Bent u het eens met de uitspraak van Minister Weyts dat het onze «verdomde plicht
is om vermijdbaar dierenleed ook echt te vermijden»? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 2
Ik vind zeker dat we goed voor onze dieren moeten zorgen.
Vraag 3
Gaat u dat Vlaamse voorbeeld volgen en deze zomer stoppen met verre diertransporten?
Antwoord 3
Nederland heeft sinds 31 december 2023 alle bilaterale bindende afspraken omtrent
de export van herkauwers en varkens beëindigd. Sinds die tijd worden er bijna geen
herkauwers of varkens naar landen buiten Europa getransporteerd, hoewel dit wel mogelijk
is via verzoekscertificering. Daarnaast hebben we in Nederland al langere tijd de
afspraak om geen slachtdieren naar landen buiten Europa te exporteren. De sector houdt
zich goed aan deze afspraak.
Ook houdt de NVWA toezicht op lange transporten. Daarbij wordt gehoor gegeven aan
de oproep van de Europese Commissie van 15 juli 2019 om diertransporten langer dan
8 uur niet toe te staan wanneer het onderweg 30 graden of warmer is.
Daartoe wordt middels de planning voorafgaande aan het transport gecontroleerd of
het onderweg niet warmer wordt dan 30 graden Celsius. Is dit wel het geval dan moet
het transport ofwel anders gepland worden ofwel wordt het transport niet gecertificeerd
waardoor het niet kan vertrekken. Tevens wordt aan de hand van temperatuur- en GPS
data – conform de Europese Transportverordening 1/2005 – retrospectief gecontroleerd
op de temperatuur in het vervoersmiddel tijdens het transport. De norm is hiervoor
maximaal 30 graden, met een marge van 5 graden, waardoor er effectief gehandhaafd
wordt door de NVWA vanaf 35 graden in het vervoersmiddel.
Vraag 4
Zo nee, waarom wilt u nog steeds dieren op dagenlang transport laten zetten naar landen
als Turkije en Libië, terwijl het onderweg in de zomer vaak en lang extreem (boven
de 30 graden celcius) heet is?
Antwoord 4
Zoals aangegeven in mijn antwoord op vraag 3 wordt niet toegestaan dat dieren vervoerd
worden naar of door plekken waar het warmer is dan 30 graden Celsius. Ondanks dat
we in Nederland geen algeheel verbod hebben voor transport naar landen buiten Europa
in de zomermaanden, heeft de vastgelegde werkwijze van de NVWA en het beëindigen van
de bindende bilaterale afspraken wel dezelfde praktische uitwerking.
Vraag 5
Heeft u gezien dat de Kamer u op 19 juni 2025 (al ruim twee weken geleden) heeft verzocht
om de nieuwe beleidsregel voor een maximumtemperatuur van 30 graden voor álle diertransporten
niet nog meer te vertragen, maar direct in te voeren (Kamerstuk 21 501-32, nr. 1716)?
Antwoord 5
Ja.
Vraag 6
Heeft u dat inmiddels gedaan? Zo nee, waarom niet en wanneer gaat u deze herhaaldelijke
wens van de Kamer wél uitvoeren?
Antwoord 6
Voor de beleidsregel 30 graden geldt dat ik eerder de Kamer heb geïnformeerd dat ik
aan de slag ga met het zoveel mogelijk wegnemen van de zorgen van ondernemers vanwege
de te verwachten impact van het verlagen van de maximumtemperatuur voor diertransport
met mogelijke negatieve neveneffecten voor het dierenwelzijn. Hiertoe heb ik de NVWA
en sector gevraagd om gezamenlijk de mogelijkheden en belemmeringen voor ’s nachts
slachten te verkennen. Deze verkenning, waaronder een pilot voor ’s nachts slachten
op roodvleesslachthuizen, loopt op dit moment. Deze verkenning wil ik afronden. Daarnaast
heeft de Europese Commissie mij gevraagd de maximumtemperatuur voor diertransport
niet te verlagen zolang de onderhandelingen aangaande de herziening van de transportverordening
nog lopen. Verder heeft uw Kamer dit onderwerp controversieel verklaard (2025D28826).
Vraag 7
Erkent u dat u, zolang u deze beleidsregel niet invoert én geen zomerverbod op verre
diertransporten instelt, dieren willens en wetens blootstelt aan ernstig lijden door
(hitte)stress, met als gevolg versnelde ademhaling, hoge hartslag, benauwdheid en
zelfs sterfte?
Antwoord 7
Voor wat betreft de verre diertransporten verwijs ik naar mijn antwoorden op vraag 3
en 4. Verder hebben we in Nederland het Nationaal Plan voor Veetransport bij Extreme
Temperaturen, waarin afspraken en sectorprotocollen zijn vastgelegd. Hiermee werken
zowel sector als NVWA aan de bescherming van dieren tijdens transport op warme dagen.
Ook kan de NVWA handhaven als dieren onvoldoende worden beschermd tegen hitte tijdens
transport.
Vraag 8
Kunt u deze vragen één voor één en binnen een week beantwoorden?
Antwoord 8
Ik heb de vragen één voor één beantwoord.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.M. Wiersma, minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.