Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Kathmann en Six Dijkstra over ‘de groeiende afhankelijkheid van Amerikaanse techgiganten’
Vragen van de leden Kathmann (GroenLinks-PvdA) en Six Dijkstra (Nieuw Sociaal Contract) aan de Minister en de Staatssecretaris van Financiën en de de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over de groeiende afhankelijkheid van Amerikaanse techgiganten (ingezonden 23 mei 2025).
Antwoord van Staatssecretaris Van Marum (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties),
            mede namens de Minister van Financiën en de Staatssecretarissen van Financiën (ontvangen
            19 september 2025). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2024–2025, nr. 2563.
         
Vraag 1
            
Bent u bekend met het bericht: «Overheidsorganisaties blijven in de Amerikaanse cloud,
               ondanks zorgen in de Tweede Kamer»1? Bent u tevens bekend met het feit dat de hoofdaanklager van het Internationaal Strafhof
               onlangs de toegang tot Microsoft-diensten is ontzegd op laste van de Amerikaanse regering?
            
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Kunt u bevestigen dat DNB, die BNR met vijftien andere overheidsorganisaties onder
               de loep heeft genomen2, de overstap naar clouddiensten van Amerikaanse dienstverleners niet heroverweegt?
               Zo ja, kunt u dit besluit onderbouwen?
            
Antwoord 2
            
Rijksbreed
Het kabinet is het met de indieners eens dat zorgvuldige afwegingen bij cloudmigraties
               van groot belang zijn. Daarom moeten volgens het huidige beleid al een reeks van aspecten
               afgewogen worden. Onderdelen van de Rijksdienst zijn verplicht het rijksbreed cloudbeleid
               2022 te volgen. Hierin wordt reeds aandacht besteed aan de risico’s rondom marktconcentratie.
               Zbo’s zijn niet verplicht het rijksbreed cloudbeleid te volgen, maar het wordt hen
               wel aangeraden. Daarnaast zijn zbo’s verplicht – op basis van de Kaderwet zbo’s –
               om op de voet van de ter zake voor de Rijksdienst geldende voorschriften maatregelen
               te nemen.
            
De continuïteit van de dienstverlening, nationale veiligheid en publieke waarden zijn
               daar verdere voorbeelden van. Ook dienen beveiligingsmaatregelen genomen te worden
               en risicoanalyses geactualiseerd te worden wanneer daar aanleiding toe is. In de herziening
               van het rijksbreed cloudbeleid wordt tevens aandacht besteed aan het verder beperken
               van afhankelijkheid van enkele leveranciers, de zogeheten marktconcentratie- en continuïteitsrisico’s.
            
Ministerie van Financiën
DNB valt als zbo niet onder het rijksbrede of departementale cloudbeleid. DNB geeft
                  aan dat de risico's verbonden met de clouddiensten in een continu proces worden gemonitord
                  en dat op basis van een integrale risicoafweging passende maatregelen worden genomen.
                  Op basis van de huidige risicoafweging en businesscase ziet DNB voor de korte tot
                  middellange termijn geen noodzaak tot heroverweging. Wel onderzoekt DNB voor hoog-kritische
                  systemen exit/fallbackscenario's en back-up van data.
               
Vraag 3
            
Welke processen, registers, (mail)communicatiediensten en / of organisatieonderdelen
               die onder uw verantwoordelijkheid vallen, zijn op dit moment reeds ondergebracht in
               de cloud van Amerikaanse dienstverleners?
            
Antwoord 3
            
Rijksbreed
Voor de beantwoording limiteren wij ons tot het gebruik van materieel public cloudgebruik.
               Materieel public cloudgebruik is gebruik van public clouddiensten ten behoeve van
               het uitvoeren van de primaire taak van een organisatie. Met andere woorden, voor de
               organisatie is die (cloud)dienst van wezenlijk belang.
            
Ministerie van Financiën
Het Ministerie van Financiën maakt in lijn met het huidige rijksbrede cloudbeleid
                  beperkt gebruik van clouddiensten, waarbij er sprake kan zijn van Amerikaanse aanbieders.
                  Dit ter ondersteuning van de bedrijfsvoeringsprocessen, en in beperkte gevallen als
                  onderdeel van het primaire proces van de uitvoering. Zo maakt de Douane gebruik van
                  Microsoft Azure ter ondersteuning van het keuzeproces binnen het toezicht op grensoverschrijdend
                  goederenverkeer, wat onderdeel is van het primaire proces. Voor alle toepassingen
                  geldt dat risico’s rond afhankelijkheden en gegevensbescherming zorgvuldig worden
                  meegewogen.
               
Vraag 4
            
Kunt u een overzicht geven van de geplande en voorgenomen migraties naar clouddiensten
               van Amerikaanse dienstverleners, daar waar het uw departement, DNB en andere overheidsorganisaties
               onder uw gezag betreft?
            
Antwoord 4
            
Rijksbreed
Ten behoeve van de Kamerbrief van 22 november 20243is een uitvraag gedaan bij alle departementen ten behoeve van een overzicht van alle
               geplande en voorgenomen cloudmigraties van overheids-ICT naar het buitenland. Het
               Ministerie van Defensie is daarin buiten beschouwing gelaten omdat zij buiten de scope
               van het rijksbreed cloudbeleid vallen. Dit neemt niet weg dat Defensie wel gebruik
               maakt van clouddiensten. De departementen zijn zelf verantwoordelijk voor de implementatie
               van het cloudbeleid en daarom is het hun eigen afweging en invulling over wat zij
               onder (materiële) cloudmigraties verstaan.
            
Voor dit overzicht verwijst het kabinet naar de Kamerbrief over geplande en voorgenomen
               cloudmigraties van overheids-ICT naar het buitenland van 22 november jl.
            
Ministerie van Financiën
In het Jaarplan 2025 Belastingdienst dat uw Kamer op 11 december 2024 heeft ontvangen4, is aangegeven dat de Belastingdienst voornemens is om in 2025 de kantoorautomatisering
                  naar Microsoft365 te migreren. De implementatie van de migratie is op dit moment nog
                  niet gestart. De applicaties binnen de primaire processen voor de heffing en inning
                  blijven draaien in hun huidige on-premise omgeving, op door de Belastingdienst zelf
                  beheerde servers. De Belastingdienst volgt de recente (geo)politieke ontwikkelingen
                  en doorloopt, in afstemming met CIO Rijk, een zorgvuldig besluitvormingstraject. Zodra
                  er een definitief besluit is genomen, zal uw Kamer hierover worden geïnformeerd.
               
De Domeinen Roerende Zaken maakt per medio 2024 gebruik van Microsoft365. Deze stap
                  is gezet, nadat de benodigde compliantie op het gebied van informatiebeveiliging en
                  privacy was geborgd.
               
Na zorgvuldige heroverweging van risico’s, kosten en benefits gaat DNB door met de
                  reeds voorgenomen migraties naar clouddiensten. DNB voorziet op dit moment geen grootschalige
                  nieuwe migraties.
               
AFM heeft reeds een migratie gepland van Sharepoint naar Sharepoint online. Daarnaast
                  zijn er geen nieuwe migraties gepland.
               
Vraag 5
            
Kunt u illustreren wat de directe gevolgen zouden zijn voor de continuïteit van de
               processen, dienstverlening en dataopslag binnen uw departement, DNB en andere overheidsorganisaties
               onder uw gezag, wanneer deze de toegang tot Amerikaanse digitale dienstverlening zouden
               worden ontzegd, zowel op dit moment als na de geplande en voorgenomen migraties? Welke
               merkbare gevolgen zou dit hebben voor Nederlandse burgers en voor de samenleving?
               Hoe gaat u ervoor zorgen dat die risico’s worden gemitigeerd?
            
Antwoord 5
            
Rijksbreed
De Verenigde Staten is en blijft een belangrijke bondgenoot, niet op de laatste plaats
               voor onze welvaart en veiligheid. Nederland zet zich er daarom voor in dat we als
               EU blijven samenwerken en optrekken met de VS, maar tegelijkertijd zelf verantwoordelijkheid
               nemen en ook eensgezind met de EU optrekken waar het onze kernbelangen betreft. Het
               kabinet is het wel met u eens dat een te grote afhankelijkheid van één of enkele marktpartijen
               ongewenst is. In de afweging welke data we in eigen beheer dan wel in de public cloud
               verwerken, moeten strategische afhankelijkheden én marktconcentraties worden meegewogen.
            
Dit nemen wij momenteel mee in de herziening van het rijksbreed cloudbeleid, maar
               ook in de beleidskaders voor digitale autonomie en soevereiniteit van de overheid,
               en in de IT-sourcingstrategie Rijk. Ook zet het Kabinet zich in voor een verkenning
               naar een soevereine overheidscloud als alternatief voor public clouddiensten.
            
Deze voorziening moet de kloof overbruggen voor digitale dienstverlening waarvoor
               het gebruik van public cloud onwenselijk is, bijvoorbeeld vanwege de gevoeligheid
               van gegevens of wanneer ongewenste afhankelijkheden vermeden moeten worden.
            
Afhankelijkheden zijn echter niet te voorkomen en zijn ook niet altijd ongewenst.
               Het is van belang om op case-by-case basis zorgvuldig afwegingen te maken, om te bepalen
               waar en op welke wijze risicovolle strategische afhankelijkheden waar nodig voorkomen
               kunnen worden. Dit speelt op meer gebieden dan alleen cloud.
            
Het onderwerp «Strategische Autonomie» heeft uitgebreid aandacht van de Rijksoverheid.
               Onder andere middels de Agenda Digitale Open Strategische Autonomie (DOSA) en de medio
               dit jaar verwachte Visie digitale autonomie en soevereiniteit overheid.
            
Ministerie van Financiën
Het Ministerie van Financiën neemt, net als andere departementen, diverse ICT-producten
                  en diensten af van verschillende IT-leveranciers, waaronder Amerikaanse. Indien de
                  toegang tot deze diensten wordt ontzegd heeft dit impact op de continuïteit van een
                  aantal processen en dienstverlening. Bij voorgenomen cloudmigraties wordt daarom een
                  exit-strategie opgesteld en een zorgvuldig besluitvormingstraject doorlopen. Elke
                  ICT-oplossing (of deze nu wordt ingekocht of intern ontwikkeld) brengt een zekere
                  mate van afhankelijkheid van leveranciers met zich mee. Ook bij on-premise oplossingen
                  geldt dat bij het wegvallen van bijvoorbeeld Microsoft- of Apple-ondersteuning, cruciale
                  functionaliteit kan uitvallen. Dit onderstreept dat het hier niet alleen een cloudvraagstuk
                  betreft, maar in de kern een licentie- en leveranciersafhankelijkheidsvraagstuk is.
               
Belastingdienst, Douane en Toeslagen onderzoeken verder hoe samenwerking met de markt
                  kan bijdragen aan een toekomstbestendige IT-inrichting. De domeinarchitectuur fungeert
                  hierbij als richtinggevend kader. Uitgangspunt is het benutten van marktstandaarden,
                  borging van kerncompetenties en heldere verantwoordelijkheidsverdeling. Dit draagt
                  bij aan een wendbare, betrouwbare en toekomstvaste informatievoorziening, passend
                  binnen de eisen en kaders van publieke dienstverlening.
               
DNB volgt, net als veel andere publieke en financiële instellingen in Europa, de ontwikkelingen
                  over dataopslag in de cloud op de voet en zal beleid indien nodig aanscherpen. DNB
                  onderzoekt binnen het Eurosysteem de mogelijkheden om de afhankelijkheid van Amerikaanse
                  IT-leveranciers te verkleinen en implementeert waar nodig oplossingen om de risico’s
                  te mitigeren.
               
Ook AFM geeft aan de ontwikkelingen uit de markt en vanuit de Rijksoverheid nauwgezet
                  te volgen. AFM geeft daarnaast aan dat haar cloudprovider eraan werkt om Europa juridisch
                  los te koppelen van Amerikaanse regelgeving. Indien nodig zal AFM haar beleid op basis
                  hiervan aanpassen.
               
Vraag 6
            
Kunt u onderbouwen wat Amerikaanse wetgeving, zoals de CLOUD Act en de Foreign Intelligence
               Surveillance Act in het ergste geval betekent voor de vertrouwelijkheid van de data
               die uw departement, DNB en andere overheidsorganisaties onder uw gezag hebben opgeslagen
               in de cloud van Amerikaanse dienstverleners? Wat zou het gevolg zijn voor Nederlandse
               burgers en de samenleving wanneer al deze data tezamen in handen van een statelijke
               actor zou belanden?
            
Antwoord 6
            
Rijksbreed
Diverse landen kennen wet- en regelgeving met extraterritoriale werking die medewerking
               aan veiligheidsdiensten verplicht, zoals de CLOUD Act in de VS. Dergelijke wet- en
               regelgeving kan, in bepaalde gevallen mogelijk leiden tot ongewenste toegang tot Nederlandse
               gegevens wanneer dit conflicteert met regelgeving als de AVG. Op basis van het advies
               van GreenbergTraurig kan echter geconcludeerd worden dat in het geval van de CLOUD
               Act het risico klein is.5
Ongeacht de wijze van verkrijging, is het in ieder geval onwenselijk dat alle data
               tezamen in handen van een statelijke actor kunnen belanden. Om dit te voorkomen kent
               het huidige Cloudbeleid al diverse regels omtrent de typen data die in de public cloud
               verwerkt mogen worden. In de herziening van het Cloudbeleid wordt ook hier aandacht
               aan besteed.
            
Vraag 7
            
Heeft u migraties naar digitale diensten van Amerikaanse techgiganten stopgezet of
               heroverwogen naar aanleiding van de aangenomen motie-Kathmann c.s. [Kamerstuk 26 643, nr. 1315] die hiertoe oproept?
            
Antwoord 7
            
Rijksbreed
Bij iedere migratie naar de Public Cloud moet zorgvuldig overwogen worden of de migratie
               leidt tot risico’s. Er zijn migraties heroverwogen naar aanleiding van onder meer
               de motie Kathmann. Met bijvoorbeeld als gevolg dat verwerking van data alleen binnen
               de EER plaatsvindt.
            
Zie verder vraag 2.
Ministerie van Financiën
Het Ministerie van Financiën handelt conform rijksbrede kaders en EU-wetgeving. Leveranciers
                  kunnen uitsluitend worden uitgesloten wanneer zij niet voldoen aan het bestek of als
                  er een juridische grondslag is. Banden met de Amerikaanse overheid vormen op zichzelf
                  geen uitsluitingsgrond onder de EU-aanbestedingsregels. Tegelijkertijd is de IT-afhankelijkheid
                  van Amerikaanse bedrijven groot. Onafhankelijkheid op korte termijn is dan ook niet
                  realistisch.
               
Risico’s kunnen worden beheerst via contractuele afspraken en een goed uitgewerkte
                  exit-strategie. Het onderhouden van werkbare relaties met Amerikaanse leveranciers
                  blijft daarbij essentieel.
               
Zie verder vraag 2.
Vraag 8
            
Hoe geven uw departement, DNB en andere overheidsorganisaties onder uw gezag voorts
               invulling aan de aangenomen motie-Six Dijkstra c.s. [Kamerstuk 6643-1320] die oproept
               om als doelstelling te hanteren dat de continuïteit van digitale overheidsdienstverlening
               niet rechtstreeks afhankelijk is van partijen uit de Verenigde Staten?
            
Antwoord 8
            
Ministerie van Financiën
Het Ministerie van Financiën onderschrijft het belang van continuïteit en weerbaarheid
               in de digitale dienstverlening. Er wordt daarom, op basis van risicoafwegingen, rekening
               gehouden met het effect op de continuïteit door eventuele strategische afhankelijkheid
               van leveranciers ongeacht het land waar de leverancier is gevestigd. Zoals geschetst
               in de Kamerbrief over uitvoering ontraden aangenomen moties debat migraties overheids-ICT
               naar het buitenland van 7 april jl., vereist digitale soevereiniteit een evenwichtige
               benadering waarbij samenwerking met strategische partners wordt gecombineerd met het
               versterken van de Europese en nationale regie over digitale infrastructuur. Het Ministerie
               van Financiën erkent daarnaast het belang van de ontwikkeling van een soevereine overheidscloud
               als onderdeel van een breder pakket aan maatregelen binnen het huidige rijkscloudbeleid
               en de IT-sourcingstrategie Rijk.
            
DNB en AFM hebben cloudbeleid opgesteld met eisen waar de systemen die worden gebruikt
               aan moeten voldoen, onder meer op het gebied van privacy en informatiebeveiliging,
               certificering en geldende Europese en Nederlandse wet- en regelgeving. Zo is er isolatie
               van gegevens en gegevensverwerking, en moeten de gegevens binnen de EER gehost zijn.
            
Vraag 9
            
Kunt u toezeggen dat de afhankelijkheid van Amerikaanse techgiganten binnen uw departement,
               DNB en andere overheidsorganisaties onder uw gezag niet verder zal toenemen en dat
               het bevorderen van de strategische autonomie van Nederland en/of Europa het uitgangspunt
               is bij elk besluit omtrent digitale diensten dat onder uw gezag wordt genomen?
            
Antwoord 9
            
Zie vraag 5.
Vraag 10
            
Kunt u de AFM, als onafhankelijke autoriteit, vragen of zij bereid is om zelfstandig
               te reageren op vragen 2, 4, 5, 6, 8 en 9?
            
Antwoord 10
            
Ministerie van Financiën
Ik, de Minister van Financiën, heb de AFM geraadpleegd voor de beantwoording van de
               aan haar gerichte vragen. Hetzelfde geldt voor de vragen gericht aan DNB.
            
Vraag 11
            
Kunt u deze vragen afzonderlijk beantwoorden vóór het notaoverleg over de initiatiefnota
               «Wolken aan de horizon» [Kamerstuk 36 574] van 2 juni 2025?
            
Antwoord 11
            
De verzending heeft zo spoedig mogelijk plaatsgevonden.
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
E. van Marum, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties - 
              
                  Mede namens
E.H.J. Heijnen, staatssecretaris van Financiën - 
              
                  Mede namens
S.T.P.H. Palmen, staatssecretaris van Financiën - 
              
                  Mede namens
E. Heinen, minister van Financiën 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.