Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Dijk over het artikel ‘Acute zorg in Nederland kraakt onder een tekort aan personeel’
Vragen van het lid Dijk (SP) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het artikel «Acute zorg in Nederland kraakt onder een tekort aan personeel»1Trouw, 16 juli 2025, https://www.trouw.nl/zorg/acute-zorg-kraakt-onder-tekort-personeel~b2dea4bc/ (ingezonden 17 juli 2025).
Antwoord van Minister Bruijn (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 11 september
            2025).
         
Vraag 1
            
Bent u op de hoogte van de langdurige sluiting van de spoedeisende hulp (SEH) van
               het Zuyderland Ziekenhuis in Sittard-Geleen? Wat vindt u van het feit dat deze afdeling
               naar verwachting pas in januari 2026 heropent?
            
Antwoord 1
            
Ja, ik ben door het Zuyderland ziekenhuis op de hoogte gesteld van de tijdelijke sluiting.
               Het betreft overigens geen sluiting van een spoedeisende hulp (SEH), maar van een
               acute zorgafdeling (AZA). Vanwege personeelskrapte is de SEH sinds oktober 2024 omgevormd
               tot een AZA. Als gevolg van (opnieuw) personeelskrapte sluit nu ook tijdelijk deze
               AZA.
            
Het vinden van goed gekwalificeerd personeel is een uitdaging. Dat maakt dat zorgaanbieders,
               in dit geval het Zuyderland ziekenhuis, roosters lastig rond kunnen krijgen en nu
               noodgedwongen moeten kiezen voor een tijdelijke sluiting. Voor mij staat voorop dat
               iedereen in Nederland toegang moet hebben tot goede en veilige zorg. Bij mogelijke
               wijzigingen van het zorgaanbod in een regio is het daarom van belang dat er een juiste
               en zorgvuldige procedure gevolgd wordt. In dit soort situaties, zoals nu in Sittard-Geleen,
               moet een zorgaanbieder gemeenten en inwoners goed meenemen in wat er speelt en welke
               besluiten moeten worden genomen. Ook moeten er afspraken gemaakt worden met zorgpartners
               om zo de continuïteit en toegankelijkheid van de acute zorg voor patiënten in de regio
               te waarborgen. Zuyderland heeft mij laten weten dat het in goed gesprek is met de
               betrokken partijen. Verder zijn de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en de
               NZa geïnformeerd over de situatie en zullen zij dit traject nauwlettend volgen.
            
Deze situatie laat zien dat het belangrijk is dat regionale partijen afspraken maken
               over toekomstbestendige zorg, gegeven de stijgende zorgvraag en de personeelskrapte.
               Om de drukte in de acute zorg hanteerbaar te maken en de beschikbaarheid en bereikbaarheid
               van acute zorg te borgen, is een goede samenwerking tussen de partijen in de acute
               zorgketen cruciaal. Met de afspraken in het «onderhandelaarsakkoord» van het Aanvullend
               Zorg- en Welzijnsakkoord2 (AZWA) wordt meer samenwerking om te komen tot toekomstbestendige zorg ondersteund.
               Daarnaast zet ik met het akkoord in op het terugdringen van een personeelstekort en
               een gelijkwaardige toegang tot zorg.
            
Vraag 2
            
Wat zijn volgens u de voor- en nadelen van het sluiten van een SEH? En in dit geval
               tijdelijk voor 6 maanden van de SEH in het Zuyderland ziekenhuis in Sittard-Geleen?
            
Antwoord 2
            
Het (tijdelijk) sluiten van een SEH of een AZA is een ingrijpende maatregel, die vraagt
               om een zorgvuldige afweging met oog voor patiëntveiligheid, regionale zorgbehoefte
               en personele capaciteit. Bij onderbezetting van personeel kan het veiliger zijn om
               de betreffende afdeling (tijdelijk) te sluiten, omdat een ziekenhuis mogelijk de kwaliteit
               van de zorg niet meer kan garanderen. Hierdoor kan bijvoorbeeld het beschikbare personeel
               worden ingezet op andere locaties, wat de kwaliteit van de zorg daar ten goede kan
               komen. Tegelijkertijd kan een sluiting gevolgen hebben voor de toegankelijkheid van
               zorg, daarom vraagt dit om goede afspraken met de betrokken zorgpartners, om zo de
               continuïteit en toegankelijkheid van de acute zorg voor patiënten in de regio te waarborgen.
            
Ook bij de Acute Zorgafdeling in Sittard-Geleen lukt het niet om voldoende gekwalificeerd
               personeel aan te trekken, waardoor het ziekenhuis noodgedwongen heeft besloten tot
               een tijdelijke sluiting. Vanuit het Zuyderland ziekenhuis zijn inmiddels verschillende
               acties (zoals gerichte communicatie, verkenning naar de inzet van buitenlandse verpleegkundigen,
               onderzoek of woningen kunnen worden aangeboden en de inzet van gepensioneerden) gestart
               om het tekort aan personeel in te lopen, waarvan deels rendement in de komende maanden
               verwacht wordt en deels het rendement een middellange- tot lange tijdlijn kent.
            
Vraag 3
            
Hoe beoordeelt u het feit dat het aantal SEH’s in tien jaar is gedaald van 95 naar
               79, en tegelijkertijd het aantal tijdelijke SEH-stops met 22% is toegenomen ten opzichte
               van een jaar eerder? Acht u dit een zorgwekkende trend? Zo ja, waarom wel? Zo nee,
               waarom niet?
            
Antwoord 3
            
Een goede duiding van het aantal SEH-sluitingen en -stops vereist om meer context
               dan alleen cijfers. Een toename van het aantal SEH-stops hoeft niet per se te duiden
               op een verslechtering van de toegankelijkheid van SEH-zorg. Een SEH-stop is namelijk
               een logistiek instrument en hulpmiddel om de zorgvraag op SEH’s tijdens piekmomenten
               te reguleren. Een SEH-stop wordt gebruikt om vroegtijdig tijdelijke piekbelasting
               te kunnen melden, zodat ketenpartners kunnen uitwijken naar een andere locatie. Het
               instrument is daarmee van belang voor de samenwerking in de regio, tussen ziekenhuizen
               onderling, tussen ambulancediensten en ziekenhuizen en tussen huisartsen en ziekenhuizen
               en draagt bij aan de patiëntveiligheid en kwaliteit van de zorg. Bovendien kan een
               toename in het aantal geregistreerde SEH-stops ook betekenen dat er meer aandacht
               is voor het meten en rapporteren hiervan dan voorheen. De afname van het aantal SEH-locaties
               over de afgelopen tien jaar heeft daarom geen directe relatie met de toename van het
               aantal SEH-stops in het afgelopen jaar.
            
Vraag 4
            
Wat zegt volgens u de toename in SEH-stops en de toename in totale sluitingsduur over
               de staat van de acute zorg in Nederland?
            
Antwoord 4
            
Een toename in SEH-stops laat zien dat ziekenhuizen en regio’s maatregelen nemen om
               piekbelasting te reguleren en de kwaliteit van zorg te waarborgen. Zoals in vraag
               3 benoemd, is het inzetten van een SEH-stop een hulpmiddel om piekmomenten op te vangen
               en de patiëntveiligheid te garanderen. Daarbij worden patiënten omgeleid naar andere
               SEH’s waar zij sneller geholpen kunnen worden en zijn ambulanceteams eerder inzetbaar
               voor een volgende oproep. Een SEH-stop betekent echter niet dat patiënten met een
               levensbedreigende acute zorgvraag geweigerd worden. Deze patiënten worden altijd gebracht
               naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis waar passende zorg verleend kan worden, ook als
               dat ziekenhuis een SEH-stop heeft afgekondigd. Ondanks dat bekend is dat de acute
               zorgsector onder druk staat door personeelstekorten en een stijgende zorgvraag, vormen
               een toename in SEH-stops en een toename in totale sluitingsduur op zichzelf dus geen
               indicatie over de staat van de acute zorg in Nederland.
            
Vraag 5
            
Deelt u de zorgen van gezondheidseconoom Schrijvers dat het risico op sterfgevallen
               toeneemt als patiënten verder moeten reizen voor acute zorg? Welke maatregelen treft
               u om dergelijke risico’s te voorkomen in regio’s waar SEH’s sluiten?
            
Antwoord 5
            
Om de toegankelijkheid en kwaliteit van zorg voor alle Nederlanders te waarborgen
               ondanks een stijgende zorgvraag en beperkte beschikbare zorgprofessionals, ondergaat
               de acute zorg3 een transformatie. In het Integraal zorgakkoord (IZA) is afgesproken dat passende
               zorg zoveel mogelijk dichtbij wordt geleverd, en verder weg als het moet vanwege kwaliteitseisen
               of doelmatige inzet van dure infrastructuur en/of schaars personeel4. Zo werken de ROAZ-regio’s aan de implementatie van zorgcoördinatie. Zorgcoördinatie
               draagt bij aan het toegankelijk houden van de acute zorg door intensieve samenwerking
               binnen de gehele acute zorgketen in elke regio, het versterken van onderling vertrouwen
               en het slimmer op elkaar afstemmen van werkwijzen. Daarnaast hebben de ambulances
               zich de afgelopen decennia ontwikkeld van vervoersbedrijven tot geavanceerde aanbieders
               van eerste hulp en stabilisatie van patiënten. Daarmee kunnen steeds meer patiënten
               die thuis of op straat iets overkomt direct ter plaatsen geholpen worden. En wanneer
               transport naar het ziekenhuis nodig is, kunnen patiënten ter plekke en gedurende de
               rit steeds beter worden gestabiliseerd en voorbereid op behandeling.5 De ambulancesector werkt bovendien aan een nieuwe urgentie-indeling van de vraag
               naar ambulancezorg. Die kan ervoor zorgen dat in gevallen van de hoogste spoed ook
               daadwerkelijk sneller een ambulance ter plaatse is. Mijn streven is u nog in september
               over deze nieuwe urgentie-indeling te informeren. Voorts is het van belang dat zorgaanbieders
               die overwegen een SEH te sluiten de bestaande normen voor een zorgvuldig besluitvormingsproces
               in acht nemen, zodat zorgen van inwoners over de bereikbaarheid van de zorg goed worden
               meegewogen in de besluitvorming. Ook werk ik aan aanpassing van de regelgeving die
               ziekenhuizen verplicht zorgvuldig te handelen bij het sluiten van SEH-afdelingen.
               Voor een verdere toelichting verwijs ik naar het antwoord op vraag 8.
            
Vraag 6
            
Deelt u de analyse van internist Kremers dat SEH-problemen vaak veroorzaakt worden
               door haperende doorstroming naar andere zorgvormen (zoals verpleeghuizen en thuiszorg)?
               Zo ja, hoe is dit probleem ten aanzien van doorstroom ontstaan en wat gaat u hieraan
               doen?
            
Antwoord 6
            
Zoals de voormalig Minister van VWS op eerdere Kamervragen van het lid Bushoff op
               5 maart 20256 heeft geantwoord, ben ik niet op de hoogte van het aantal patiënten in ziekenhuizen
               die wachten op vervolgzorg buiten het ziekenhuis. Wel heeft mijn ambtsvoorganger onderzoek
               laten uitvoeren naar de uitstroom van cliënten uit het ziekenhuis naar wijkverpleging.
               Uit dit onderzoek van Equalis7 blijkt dat ziekenhuizen voor het merendeel van de cliënten geen problemen ervaren
               met het aanvragen van wijkverpleging; de gemiddelde zoektijd is minder dan één dag
               en meer dan 70% van de cliënten die wijkverpleging nodig heeft wordt op de gewenste
               dag ontslagen uit het ziekenhuis.
            
Het is aan de betrokken partijen om regionaal afspraken te maken over hoe de uitstroom
               van patiënten uit het ziekenhuis efficiënt vormgegeven kan worden en te voorkomen
               dat patiënten onnodig lang in het ziekenhuis verblijven. Verschillende regio’s nemen
               initiatieven om de doorstroming te bevorderen. Zo werkt Friesland bijvoorbeeld met
               een centraal triageteam en zijn er tijdelijke opvanglocaties ingericht, om de overgang
               tussen ziekenhuis of SEH en thuis beter te organiseren. Hierdoor kunnen in deze regio
               vaker mensen na een bezoek aan de SEH of een ziekenhuisopname direct terug naar huis,
               in plaats van naar het verpleeghuis.
            
Vraag 7
            
Ziet u kansen om, zoals voorgesteld door gezondheidseconoom Schrijvers, lokaal acute-zorgopleidingen
               op te zetten om personeel sneller en gerichter op te leiden? Zo ja, welke rol ziet
               u voor uzelf en het ministerie hierin? Zijn er al plannen in de regio Parkstad om
               dit op te zetten?
            
Antwoord 7
            
Onderwijsinstellingen en zorginstellingen hebben de mogelijkheid om de samenwerking
               te zoeken in het lokaal aanbieden van opleidingen die aansluiten op de acute zorgvraag.
               Het kan dan gaan over leertrajecten en bijscholing, of over het aanbieden van volledige
               initiële opleidingen in de regio, zoals bijvoorbeeld de opleiding Medisch Hulpverlener
               die nog niet in de regio wordt aangeboden. Met de recentelijk gepubliceerde Subsidieregeling
               Inrichten Opleidingsstructuur helpenden, verzorgenden en verpleegkundigen8, stimuleer ik het organiseren van een structuur voor het opleiden van helpenden,
               verzorgenden en verpleegkundigen.
            
Het Zuyderland werkt samen met de provincie Limburg en onderwijsinstellingen om de
               regionale arbeidsmarkt te versterken. In projecten zoals «In de Zorg – Uit de Zorgen»
               wordt ingezet op scholing, inclusiviteit en het aantrekken van nieuw personeel, waaronder
               statushouders. Met partners als de Open Universiteit, Zuyd Hogeschool en Gilde Opleidingen
               ontwikkelt het Zuyderland ziekenhuis leertrajecten en bijscholing die aansluiten op
               de zorgvraag en technologische ontwikkelingen. Daarnaast werkt het Zuyderland samen
               met werkgeversservicepunten en initiatieven als «De Zorgcampus», om een inclusieve
               arbeidsmarkt in de zorg te realiseren en duurzame werkgelegenheid te bevorderen.
            
Vraag 8
            
Hoe gaat u voorkomen dat ook in andere regio’s SEH-afdelingen langdurig of structureel
               gesloten worden, zoals nu al gepland is in Heerlen (Zuyderland, 2030)?
            
Antwoord 8
            
Zoals de voormalig Minister van VWS in eerdere beantwoording van 5 maart 20259 heeft beschreven, gaat de landelijke politiek niet over het openhouden of sluiten
               van ziekenhuisonderdelen zoals SEH’s. Dat is de verantwoordelijkheid van het ziekenhuis
               zelf. Alleen zorgaanbieders kunnen immers uiteindelijk beslissen of ze de kwaliteit
               van zorg kunnen borgen waaraan zij zijn gehouden. Er is voldoende gekwalificeerd personeel
               nodig om de kwaliteit van de zorg te waarborgen. Voor ziekenhuizen is vanwege de krapte
               op de arbeidsmarkt echter lastig om voldoende gekwalificeerd personeel aan te trekken.
               Voor een nadere toelichting op mijn inzet rondom dit knelpunt verwijs ik u graag naar
               het antwoord op vraag 15. Verder is mijn inzet erop gericht om budgetbekostiging in
               te voeren. Het kabinet heeft een traject gestart om de spoedeisende hulp (SEH), de
               acute verloskunde en intensive care zorg (IC-zorg) te bekostigen op basis van een
               vast budget (met inkoop in representatie).
            
Daarnaast zet ik in op het beter borgen van de brede maatschappelijke belangen bij
               het wijzigingen in het zorgaanbod. Daartoe is het streven van het kabinet om regelgeving
               aan te passen die gevolgd moet worden als een ziekenhuis overweegt het aanbod van
               acute zorg op een bepaalde locatie te beperken. Zoals eerder benoemd, zal ik de voorgenomen
               wijzigingen in de regelgeving in het najaar in internetconsultatie brengen.
            
In aanvulling en vooruitlopend op regelgeving, die nu eenmaal tijd kost, stel ik een
               handreiking op. Op dit moment leg ik de laatste hand aan deze handreiking. Mijn inzet
               is deze nog voor het commissiedebat acute zorg van 25 september naar uw Kamer te sturen.
            
Vraag 9
            
Op welke wijze wordt de regio Sittard-Geleen de komende maanden gecompenseerd voor
               het wegvallen van acute zorg? Zijn er extra ambulances, extra capaciteit elders of
               andere noodmaatregelen voorzien?
            
Antwoord 9
            
In dit soort situaties, zoals nu in Sittard-Geleen, moeten er afspraken gemaakt worden
               met zorgpartners, om zo de continuïteit en toegankelijkheid van de acute zorg voor
               patiënten in de regio te waarborgen. Zuyderland heeft mij laten weten dat het in goed
               gesprek is met de betrokken partijen, zoals huisartsen en ambulancediensten. De acute
               zorg wordt deels verplaatst naar de SEH in Heerlen en deels opgevangen op daar voor
               ingerichte spoedpoli’s in Sittard-Geleen. Voor oncologiepatiënten was er vanuit de
               afdeling al een spoedpoli, waar patiënten zonder tussenkomst van de acute zorgafdeling
               terecht kunnen. Deze wordt uitgebreid in de avonduren en in het weekend. Voor de algemene
               en gastro-enterologische chirurgische patiënten wordt er ook een spoedpoli ingericht,
               om zo het merendeel van de patiënten toch in Sittard-Geleen te kunnen opvangen.
            
De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en NZa zijn geïnformeerd over de situatie
               en zullen dit traject nauwlettend volgen.
            
Vraag 10
            
Erkent u dat het sluiten van SEH’s vooral de inwoners van regio’s buiten de Randstad
               treft, en dat hierdoor zorgongelijkheid dreigt te ontstaan? Welke stappen onderneemt
               u om de toegankelijkheid van spoedzorg in alle regio’s gelijkwaardig te houden?
            
Antwoord 10
            
Graag verwijs ik hiervoor naar het rapport van SiRM10 dat vorig jaar is verschenen. Van de 18 SEH-sluitingen tussen 2011 en 2022 vond ongeveer
               de helft binnen de Randstad plaats. De meest recente sluiting van een SEH in de Randstad
               was die van het Amsterdam UMC, locatie VUMC, dat sinds mei 2024 geen SEH-voorziening
               meer heeft.
            
Volgens het bereikbaarheidsmodel van het RIVM11 kan 99,7% van de Nederlandse inwoners binnen 45 minuten per ambulance naar een SEH
               worden gebracht. De inwoners met langere reistijden wonen vooral buiten de Randstad,
               zoals op de Waddeneilanden en in (delen van) Zeeland en Groningen. Om gelijkwaardige
               toegang tot zorg in alle regio’s te waarborgen, zijn verschillende maatregelen genomen.
               Daarvoor verwijs ik naar het antwoord op vraag 8.
            
Vraag 11
            
Weet u in welke andere ziekenhuizen in Nederland er sprake is van een tekort aan personeel
               op de SEH? En in welke ziekenhuizen de overweging speelt om de SEH te sluiten, al
               dan niet tijdelijk of structureel?
            
Antwoord 11
            
Nee, ik heb geen inzicht in de personeelstekorten van individuele zorgaanbieders en
               er zijn mij op dit moment geen andere gevallen bekend waarbij sprake is van (voorgenomen
               tijdelijke of structurele) sluitingen van uitsluitend een SEH.
            
Vraag 12
            
Is er onderzocht wat de gevolgen zijn voor patiënten als een SEH sluit? Zo ja, wat
               zijn deze uitkomsten en wat vindt u hiervan?
            
Antwoord 12
            
Het Ministerie van VWS heeft in 2024 een ambtelijk traject ingericht om beleidsopties
               te ontwikkelen voor de inrichting van het acute (ziekenhuis)zorglandschap. Het betreft
               onder andere een rapport van onderzoeksbureau SiRM naar de redenen en achtergronden
               bij SEH-sluitingen in de periode 2011–202212. Voor het merendeel van de patiënten heeft het sluiten van een SEH beperkte gevolgen.
               De extra reistijd is vaak gering, waardoor patiënten nog steeds snel op een andere
               locatie geholpen kunnen worden. Daarnaast meldt hetzelfde rapport van onderzoeksbureau
               SiRM dat voor kwetsbare groepen, zoals ouderen en mensen met beperkte mobiliteit,
               het sluiten van een SEH grotere gevolgen kan hebben. Voor deze groepen kan de extra
               afstand leiden tot het vermijden van zorg13. Zoals eerder is aangegeven, worden verschillende maatregelen genomen met het oog
               op de toegankelijkheid van de zorg.
            
Vraag 13
            
De regio toonde zich bereid om mee te werken aan de problemen door het aantrekken
               van personeel middels voorzieningen en huisvesting te stimuleren, wat zijn de resultaten
               hiervan geweest?
            
Antwoord 13
            
De regio Parkstad heeft aangegeven actief te willen bijdragen aan het oplossen van
               de personeelstekorten, onder andere door het stimuleren van voorzieningen en het verbeteren
               van de toegang tot passende huisvesting. In dat kader zijn afspraken gemaakt tussen
               Zuyderland, gemeenten en een woningcorporatie, over een integrale aanpak waarin werk
               en wonen worden gecombineerd.
            
Een concreet voorbeeld hiervan is het initiatief Baan en Sleutel, waarbij gericht geworven wordt voor zorgfuncties, met name binnen de acute zorg,
               terwijl tegelijkertijd passende woonruimte wordt aangeboden. Op korte termijn wordt
               voorzien in geschikte huisvesting voor nieuw personeel. Voor de langere termijn wordt
               gewerkt aan een woningaanbod dat beter aansluit op de behoeften van medewerkers in
               verschillende levensfasen en gezinssamenstellingen. Daarnaast zijn er in enkele wijken
               aanpassingen gedaan in de woningtoewijzing, mede met behulp van de Rotterdamwet, zodat
               essentiële beroepen zoals zorgmedewerkers voorrang kunnen krijgen bij de toewijzing
               van woonruimte.
            
Vraag 14
            
Deelt u de mening van afdelingshoofd Kuipers, acute geneeskunde bij Erasmus MC, dat
               als «het spaak loopt bij een SEH, dit vaak het eerste signaal is dat er dieperliggende
               problemen zijn in het zorgsysteem»? Zo ja, wat zijn volgens u deze dieperliggende
               problemen en hoe zijn deze ontstaan? Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 14
            
Ik deel de opvatting van afdelingshoofd Kuipers niet volledig dat problemen bij een
               SEH altijd het eerste signaal zijn van dieperliggende problemen in het zorgsysteem.
               Wel erken ik dat de toegankelijkheid van de gehele zorgsector onder aanzienlijke druk
               staat. De dieperliggende problemen zijn ontstaan doordat de zorgvraag sneller groeit
               dan het aantal beschikbare zorgverleners, wat leidt tot capaciteitsproblemen en verhoogde
               druk op acute zorgvoorzieningen. Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, worden verschillende
               initiatieven genomen. Op basis van onderzoek hebben de Nederlandse Vereniging van
               Ziekenhuizen (NVZ) en Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU)
               elf initiatieven in kaart gebracht die bijdragen aan het verminderen van de piekdrukte
               op de SEH. Deze initiatieven zijn beschreven in de handreiking «Verminderen piekdrukte
               op de SEH»14.
            
Vraag 15
            
Ziet u in dat een tekort aan verpleegkundigen en SEH-personeel deels het gevolg is
               van jarenlang beleid waarin arbeidsvoorwaarden, werkdruk en waardering voor zorgpersoneel
               onder druk stonden? Wat doet u concreet om het vak aantrekkelijker te maken?
            
Antwoord 15
            
De arbeidsmarkt van zorg en welzijn staat helaas al geruime tijd onder druk. Zoals
               eerder benoemd blijft de vraag naar zorg en ondersteuning stijgen en groeit het aanbod
               van professionals niet in dezelfde mate mee, met een hogere werkdruk en langere wachttijden
               tot gevolg. De aanpak hiervan heeft grote prioriteit voor dit kabinet. Daarom ben
               ik samen met betrokken partijen op onderhandelaarsniveau tot overeenstemming gekomen
               over het AZWA, waarin stevig wordt ingezet op de versterking van de beweging van zorg
               naar gezondheid, zodat de behoefte aan personeel de komende jaren minder hard groeit.
               Daarnaast bevat het AZWA afspraken over het verminderen van de administratieve lasten,
               de inzet van arbeidsbesparende technologie en het versterken van de lerende omgeving.
               Tot slot stel ik voor een marktconforme loonontwikkeling ieder jaar de overheidsbijdrage
               voor de arbeidskostenontwikkeling (OVA) ter beschikking. Deze OVA bedraagt voor 2025
               circa 3,6 miljard structureel. Dit draagt er, samen met de afspraken in het AZWA,
               aan bij dat zorg en welzijn een aantrekkelijke sector is en blijft om in te werken.
            
Vraag 16
            
Bent u bekend met de Kamerbrief van voormalig Minister Agema d.d. 17 maart 2025 over
               «Terugkoppeling gesprek Zuyderland en moties debat Zuyderland» waarin de voormalig
               Minister aangaf «dat het personeelstekort in het Zuyderland ziekenhuis in Heerlen
               er weliswaar was, maar beperkt was mede omdat het ziekenhuis actief extra personeel
               aannam en scholingen deed waardoor het zorgaanbod in Heerlen grotendeels gehandhaafd
               bleef. Hierdoor viel het personeelstekort mee en was er sprake van het inlopen van
               het tekort»? Weet u hoe dit in het ziekenhuis van Heerlen is gegaan en wat daarin
               goed werkte? Zijn hier lessen uit te trekken die eventueel toepasbaar zijn op het
               Zuyderland ziekenhuis in Sittard-Geleen?
            
Antwoord 16
            
Ja. Ik veronderstel dat de vragensteller doelt op de cijfers van aantal IC-artsen,
               SEH-artsen, gynaecologen en verpleegkundigen die in deze brief gepresenteerd zijn15. Dit zijn cijfers van begin 2025 en hebben betrekking op de situatie met een geboortecentrum
               op één locatie, spoedzorg met één SEH in Heerlen (en een Acute Zorgafdeling (AZA)
               in Sittard- Geleen) en een IC op beide locaties. Voor een SEH, IC en geboortecentrum
               op beide locaties is veel meer personeel nodig. De conclusie die de vragensteller
               trekt dat er sprake zou zijn geweest van het inlopen van een personeelstekort, is
               dan ook onjuist. Daarbij geldt dat het Zuyderland één organisatie is met twee locaties.
               Het arbeidsmarktbeleid is voor beide locaties identiek. Nieuwe medewerkers die geworven
               worden zijn in principe ook op beide locaties inzetbaar. Zoals ik heb aangegeven in
               de beantwoording van vraag 2 is het Zuyderland ziekenhuis een breed pakket aan acties
               gestart om gekwalificeerd personeel aan te trekken.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
J.A. Bruijn, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport 
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.