Motie : Motie van het lid Kisteman over onderzoeken waarom het aantal geslaagden gelijk blijft terwijl de leesvaardigheid afneemt
31 293 Primair Onderwijs
Nr. 836
MOTIE VAN HET LID KISTEMAN
Voorgesteld 11 september 2025
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat diverse onderzoeken aantonen dat onder andere de leesvaardigheid
bij kinderen achteruitgaat;
constaterende dat het percentage geslaagden jaarlijks gelijk blijft;
overwegende dat er universiteiten zijn die studenten met een bepaald niveau adviseren
zich niet in te schrijven en dat er studies zijn die steeds minder Nederlandse studenten
plaatsen omdat het niveau te laag is;
verzoekt de regering te onderzoeken (i) waarom het aantal geslaagden jaarlijks gelijk
blijft terwijl de leesvaardigheid afneemt, en (ii) welke invloed de N-term heeft op
de niveaudaling van bijvoorbeeld leesvaardigheid en de uitslagen op examens, en de
Kamer over de uitkomsten zo snel mogelijk te informeren,
en gaat over tot de orde van de dag.
Kisteman
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Arend Kisteman, Tweede Kamerlid