Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Vermeer over het uitblijven van uitvoering van de aangenomen moties Van Zanten en Vermeer over het opzetten van sectorale regeldrukreductieprogramma’s en over de afschaffing van de CO2-rapportageplicht voor bedrijven tot 250 medewerkers
Vragen van het lid Vermeer (BBB) aan de Minister van Economische Zaken over het uitblijven van uitvoering van de aangenomen moties Van Zanten en Vermeer over het opzetten van sectorale regeldrukreductieprogramma’s en over de afschaffing van de CO2-rapportageplicht voor bedrijven tot 250 medewerkers (ingezonden 1 augustus 2025).
Antwoord van Minister Karremans (Economische Zaken) (ontvangen 9 september 2025)
Vraag 1
Welke concrete stappen heeft u ondernomen naar aanleiding van de op 15 april 2025
aangenomen motie van de leden Van Zanten en Vermeer waarmee de Kamer heeft uitgesproken
dat de CO2-rapportageplicht voor woon-werkverkeer en zakelijk verkeer afgeschaft moet voor bedrijven
tot 250 medewerkers?1
2
Antwoord 1
Mijn voorganger heeft vanaf de inwerkingtreding van het Besluit CO₂-reductie werkgebonden
personenmobiliteit (Besluit WPM) signalen ontvangen over regeldruk door de rapportageplicht
in het Besluit WPM.3 Uit een korte verkenning die hij heeft gedaan samen met de toenmalige Staatssecretaris
van IenW – Openbaar Vervoer en Milieu kwam naar voren dat met name het mkb (100 tot
250 werknemers) moeite heeft met het verzamelen van gegevens over woon-werkverkeer
en dat zij regeldruk ervaren doordat ze het nut niet zien van het rapporteren. Het
dossier is daarom opgenomen in de eerste tranche van het regeldrukreductieprogramma
wat onderdeel is van het bredere Actieprogramma Minder Druk Met Regels. Een werkgroep,
waarin ook ondernemers aan deelnamen, heeft onderzocht hoe het rapporteren over werkgebonden
reizen eenvoudiger kan. De werkgroep heeft met het rapport «Minder druk met rapportages
over werkgebonden personenmobiliteit» concrete voorstellen gedaan om de regeldruk
te verlichten. In de brief ondernemingsklimaat w.o. nieuwe aanpak regeldruk is ingegaan
op deze voorstellen
Met de Staatssecretaris van IenW heb ik onlangs afgesproken om voorstellen uit te
werken voor een uitzondering voor het mkb. Met die uitzondering zou tegemoet worden
gekomen aan de wens van de Kamer. Deze optie betekent wel dat de grote werkgevers
(met meer dan 250 werknemers) de volledige CO2-reductieopgave van het besluit WPM voor hun rekening moeten nemen (1,5 megaton CO2-reductie in 2030). De precieze gevolgen voor grote bedrijven van een uitzondering
voor het mkb dienen nog in kaart te worden gebracht. De voorstellen voor een uitzondering
voor het mkb worden meegenomen in de evaluatie in 2026.
Vraag 2
Welke concrete stappen gaat u zetten ter uitvoering van de motie?
Antwoord 2
In de motie spreekt uw Kamer zich uit dat om regeldruk te verminderen de voorkeursoptie
van de Ministeriële Stuurgroep Ondernemingsklimaat, Regeldruk en Uitvoerbaarheid zou
moeten zijn dat de CO2-rapportages voor het woon-werkverkeer en zakelijk verkeer worden afgeschaft voor
bedrijven tot 250 medewerkers. Het is daarmee geen verzoek aan de regering, maar wel
een duidelijke wens om het mkb uit te zonderen. Zoals in mijn antwoord in vraag 1
uitgelegd heb ik met de Staatssecretaris van IenW afgesproken om voorstellen uit te
werken voor een uitzondering voor het mkb.
Vraag 3
Bent u van mening dat deze rapportageverplichting in de praktijk een grote administratieve
belasting vormt voor kleinere ondernemers zoals installateurs of winkeliers, die doorgaans
niet beschikken over uitgebreide boekhoudcapaciteit of ICT-systemen?
Antwoord 3
Zoals aangegeven in de brief ondernemingsklimaat w.o. nieuwe aanpak regeldruk zie
ik inderdaad dat vooral kleine en middelgrote ondernemingen het lastig vinden om aan
de rapportageverplichting te voldoen en de gegevens over woon-werkmobiliteit te verzamelen.
Grote ondernemingen hebben daar minder problemen mee.
Vraag 4
Herinnert u zich tevens de motie van dezelfde indieners waarin wordt verzocht te komen
met sectorale regeldrukreductieprogramma’s per mkb-indicatorbedrijf, gericht op het
realiseren van een totale regeldrukvermindering van 20 procent?
Antwoord 4
Ja, ik ben bekend met de motie waarin de regering wordt verzocht om de onnodige regeldrukkosten
voor de gehele sector van de 9 indicatorbedrijven eind 2026 met 20% te hebben verminderd
of concrete stappen te hebben gezet die met als gevolg vermindering van deze onnodige
regeldrukkosten hebben.
Vraag 5
Hoe is er uitvoering gegeven aan deze motie tussen het lezen van deze Kamervragen
en het aannemen van de motie op 15 april?
Antwoord 5
Zoals aangegeven in de Kamerbrief ondernemingsklimaat w.o. nieuwe aanpak regeldruk
geeft het kabinet uitvoering aan deze motie door voor het einde van 2026 100% van
de meest belastende verplichtingen uit deze MKB-indicator bedrijvenonderzoeken hebben
doorgelicht en komen met voorstellen voor regeldrukvermindering (op comply-or-explain basis). Het kabinet begint met het oppakken van de verplichtingen die leiden tot
de meest merkbare regeldrukvermindering voor ondernemers met als doel het schrappen
of verminderen van de regeldruk van 500 regels voor de zomer van 2026. Op dit doel
heb ik politiek commitment gekregen van mijn collega’s in het kabinet en we werken
nu aan een concrete doelstelling (in regeldrukkosten en aantallen regels) per departement,
die ik ook inzichtelijk zal maken richting de Kamer.
Zoals ik uitleg in de Kamerbrief ondernemingsklimaat w.o. nieuwe aanpak regeldruk
ben ik tot deze doelstelling gekomen, omdat het lastig is om te kwantificeren wat
de totale regeldrukkosten per individueel bedrijf zijn, en wat daarvan onnodige regeldrukkosten zijn. Daarnaast beperken de MKB-indicatoronderzoeken zich tot regeldruk
in de negen onderzochte sectoren.4 Verplichtingen voor ondernemers – en daarmee ook regeldruk – verschillen sterk per
sector. In de MKB-indicatorbedrijvenonderzoeken worden de meest belastende verplichtingen
per sector uitgelicht; dit komt in totaal neer op circa dertig verplichtingen. Voorbeelden
van verplichtingen zijn regels en procedures bij ontslag van werknemers, vakbekwaamheidseisen,
en de keuring van installaties en arbeidsmiddelen. Deze dertig verplichtingen bestaan
uit een stelsel van wetten, regels en procedures. Voor deze verplichtingen geldt dat
zij misschien wel bestaan uit honderden afzonderlijke regels. Ongeveer 25% van de
meest belastende verplichtingen wordt nu opgepakt, maar 75% nog niet. De doelstelling
is dan ook om voor het einde van 2026 100% van deze verplichtingen te hebben doorgelicht
en te komen met voorstellen voor regeldrukvermindering (op comply-or-explain basis).
Vraag 6
Welke sectoren zijn betrokken bij deze reductieprogramma’s?
Antwoord 6
De basis van de motie zijn de zogeheten MKB-indicator bedrijven onderzoeken. In deze
onderzoeken is regeldruk in kaart gebracht voor een MKB-indicatorbedrijf die model
staat voor bedrijven die binnen een sector werkzaam zijn. De volgende sectoren zijn
onderzocht: winkelambacht (kapsalon), horeca (hotel), retail (modewinkel), metaal
(machinefabrikant), bouw (aannemer), voedingsmiddelenindustrie (vleeswarenproducten),
automotive (autodealer), chemische maakindustrie en de financiële adviessector.5 Tegelijkertijd heb ik ook aandacht voor regeldruk in sectoren die niet zijn meegenomen
in deze MKB-indicator bedrijven onderzoeken.
Vraag 7
Hoe beoordeelt u de daling van het ondernemersvertrouwen in het tweede kwartaal van
2025 tot -7,5, aldus de Conjunctuurenquête van het Centraal Bureau voor de Statistiek
(CBS)?
Antwoord 7
Ik vind dit zeer zorgwekkend. Dit heeft overigens niet alleen te maken met regeldruk,
maar ook het gebrek aan financiering van het mkb, start-ups en scale-ups, onvoorspelbare
politieke besluitvorming, netcongestie en het de bekende stikstofproblematiek.
Vraag 8
Welke aanvullende stappen gaat u, bovenop de moties van de leden van Zanten en Vermeer,
nemen om deze ervaren regeldruk meetbaar te verminderen?
Antwoord 8
Ondernemers verwachten uiteraard merkbaar resultaat van de inspanningen die geleverd
worden. Onze aanpak van bestaande regeldruk is onvoldoende gebleken. Dat is niet goed.
Daarom kies ik dan ook voor een nieuwe aanpak aanvullend op de acties die zijn ingezet.
Hierdoor versterk ik de huidige aanpak en wil ik samen met ondernemers komen tot merkbare
vermindering van regeldruk. In de Kamerbrief ondernemingsklimaat w.o. nieuwe aanpak
regeldruk beschrijf ik deze nieuwe aanpak.
Vraag 9
Welke conclusies trekt u uit deze recente trends?
Antwoord 9
Als we deze trends niet weten om te keren, komt ons verdienvermogen in de toekomst
onder zware druk te staan. En daarmee de betaalbaarheid van alles wat we belangrijk
vinden met elkaar: van de zorg tot onderwijs.
Vraag 10
Ziet u de noodzaak tot uitvoering van de eerder aangehaalde moties van Van Zanten
en Vermeer?
Antwoord 10
Zie mijn antwoord op vraag 9.
Vraag 11
Wanneer kan de Kamer terugkoppeling verwachten van deze aangenomen moties?
Antwoord 11
Zie mijn antwoord op vraag 1.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
V.P.G. Karremans, minister van Economische Zaken
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.