Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Ellian en Peter de Groot over militair-civiele samenwerking op Lelystad Airport
Vragen van de Ellian en Peter de Groot(beiden VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat en de Staatssecretaris van Defensie over militair-civiele samenwerking op Lelystad Airport (ingezonden 22 augustus 2025).
Antwoord van Minister Tieman (Infrastructuur en Waterstaat), mede namens de Staatssecretaris
van Defensie (ontvangen 5 september 2025).
Vraag 1
Kunt u een andere uitwerking geven van de synergievoordelen die door het kabinet worden
genoemd in het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie (NPRD): «Militair-civiele
samenwerking op Lelystad Airport biedt veel synergievoordelen, zoals gedeeld ruimtegebruik,
medegebruik van ondersteunende diensten en gezamenlijke investeringen»?
Antwoord 1
U kunt denken aan voordelen en kansen voor samenwerking op het gebied van personeel,
technologie, onderhoud, ketenpartners (zoals toeleveranciers), bedrijfsvoeringvoorzieningen
en faciliteiten die zowel nodig zijn voor handelsverkeer en jachtvliegtuigen zoals
luchtverkeersleiding, brandweervoorzieningen, opleidingen, transport en een start-
en landingsbaan.
Vraag 2
Deelt u de mening dat deze synergievoordelen alleen optreden indien Lelystad Airport
een bedrijfsvoering draait die gericht is op passagiersvluchten? Zo ja/nee, waarom?
Antwoord 2
Het klopt dat synergievoordelen ontstaan bij samenwerking tussen verschillende gebruikers,
mits er sprake is van gedeeld gebruik van voorzieningen zoals de start- en landingsbaan,
brandstofinstallaties, luchtverkeersleiding, beveiliging en onderhoudsfaciliteiten.
Dit scheelt ruimte en bespaart dubbele kosten ten opzichte van twee vliegvelden. De
mate van synergie is afhankelijk van de aard, omvang en intensiteit van het gebruik
van Lelystad Airport. Een civiele bedrijfsvoering met enkel general aviation heeft in een beperktere mate synergiemogelijkheden dan met groothandelsverkeer.
Vraag 3
In hoeverre is een besluit over het toelaten van passagiersvluchten op Lelystad Airport
wenselijk voor snelle realisatie van de stationering van F35’s op Lelystad Airport?
Antwoord 3
Het kabinet heeft aangegeven dit jaar te willen besluiten over commerciële vluchten
en de stationering van jachtvliegtuigen, in lijn met de wens van de regio. Het toelaten
van commerciële vluchten geeft enerzijds draagvlak in de regio om medewerking te geven
aan het stationeren van jachtvliegtuigen en zorgt anderzijds voor de aanwezigheid
van verschillende voorzieningen zoals luchtverkeersleiding en brandweer (zie vraag 1).
De voorbereidingen voor zowel militaire als civiele ingebruikname worden voortgezet,
zodat hier later dit jaar over besloten kan worden
Vraag 4
Op welke manier gaat u ervoor zorgen dat voorbereidingen voor de openstelling van
de luchthaven voor militair verkeer parallel blijven lopen met de openstelling voor
passagiersvluchten?
Antwoord 4
Op Lelystad Airport zijn de afgelopen jaren al veel voorbereidingen getroffen voor
het toelaten van commerciële vluchten. Er lopen nog enkele, voornamelijk juridische,
stappen zoals de wijziging van het Luchthavenbesluit Lelystad. Voor militair medegebruik
zijn extra voorzieningen nodig zoals infrastructuur, evenals een aantal aanvullende
operationele en juridische stappen. Deze voorbereidingen kosten meer tijd dan nodig
is voor het toelaten van commerciële vluchten. Hoe dit er concreet uit komt te zien
werken wij verder uit. De voorbereidingen voor zowel militaire als civiele ingebruikname
worden voortgezet, zodat op een later moment hierover een besluit kan worden genomen
door het kabinet. Hierover heb ik, Minister van IenW, u geïnformeerd in Kamerbrief
Stand van Zaken Lelystad Airport, die tegelijkertijd met deze brief aan de Kamer is
verstuurd.
Vraag 5
Wat vindt u van het feit dat het merendeel van de Nederlandse bevolking het eens is
met de geplande opstelling van Lelystad Airport voor passagiersvluchten, zoals blijkt
uit recente onderzoeken van het Algemeen Dagblad?
Antwoord 5
Wij hebben hiervan kennisgenomen.
Vraag 6
Op welke wijze zijn de kosten van inmiddels 240 miljoen euro voor de aanleg van Lelystad
Airport gewogen in de besluitvorming tot op heden?
Antwoord 6
Gedane investeringen worden meegenomen in de overwegingen en besluitvorming rondom
Lelystad Airport, die nog niet is afgerond. Hierover heb ik, Minister van IenW, u
geïnformeerd in de Kamerbrief Stand van Zaken Lelystad Airport, die tegelijkertijd
met deze brief aan de Kamer is verstuurd.
Vraag 7
In hoeverre realiseert u zich dat er geen draagvlak is in de regio van Lelystad Airport
voor de stationering van F35's op Lelystad Airport indien dit niet gecombineerd wordt
met het toestaan van passagiersvluchten?
Antwoord 7
Wij realiseren ons dat het regionaal-bestuurlijk draagvlak in dat scenario wegvalt.
Het kabinet hecht aan maatschappelijk en bestuurlijk draagvlak, zoals ook uitgesproken
in de Kamerbrief over de ontwerp-beleidsvisie van het NPRD van 23 mei jl.1
Vraag 8
Hoe verwacht u (bestuurlijk) draagvlak in de regio van Lelystad Airport te behouden
indien wel F35’s gestationeerd worden, maar passagiersvluchten niet toegestaan worden?
Antwoord 8
De insteek van het kabinet is om draagvlak in de regio te behouden. Er wordt gewerkt
aan de besluitvorming. Zie ook het antwoord op vraag 7.
Vraag 9
Kunt u na overleg met Minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur
(LVVN) het proces schetsen voor het verlenen van de benodigde natuurvergunning voor
zowel burgerluchtvaart als militair gebruik?
Antwoord 9
Voor beide aanvragen geldt de reguliere vergunningprocedure waarbij aangetoond moet
worden dat er geen significant negatieve effecten op de natuur zijn te verwachten.
Daarvoor is een passende beoordeling nodig met daarbij de toets aan het additionaliteitsvereiste.
Als daaraan voldaan wordt, kan een vergunning worden afgegeven.
Vraag 10
Bent u, Staatssecretaris van Defensie, bereid om samen met de Minister van Infrastructuur
en Waterstaat, de provincie Flevoland, de gemeente Lelystad en betrokken partijen
te werken aan een snelle en zorgvuldige openstelling van Lelystad Airport voor zowel
passagiersvluchten als militaire luchtvaart? Zo ja/nee, waarom?
Antwoord 10
De Ministeries van Defensie en Infrastructuur en Waterstaat overleggen regelmatig
met elkaar, Lelystad Airport en betrokken partijen in de regio over de besluitvorming
over Lelystad Airport. Een definitief besluit over de toekomst van Lelystad Airport
is nu nog niet aan de orde. Hierover heeft de Minister van IenW u geïnformeerd in
de Kamerbrief Stand van Zaken Lelystad Airport, die tegelijkertijd met deze brief
aan de Kamer is verstuurd.
Vraag 11
Deelt u de mening dat de Tweede Kamer aanvullend op het voornemen wat betreft stationering
van de F35 op Lelystad Airport gelijktijdig met de behandeling van het NPRD óók duidelijkheid
moet krijgen over het standpunt aangaande de toekomst van passagiersvluchten op Lelystad
Airport? Zo ja/nee, waarom?
Antwoord 11
Het kabinet streeft ernaar om eind dit jaar een definitief besluit te nemen over jachtvliegtuigcapaciteit
en de openstelling van Lelystad Airport voor handelsverkeer, zoals uitgesproken in
de Kamerbrief over de ontwerp-beleidsvisie van het NPRD van 23 mei jl.
Vraag 12
Kunt u deze vragen afzonderlijk en uiterlijk voorafgaand aan het Notaoverleg Nationaal
Programma Ruimte voor Defensie beantwoorden?
Antwoord 12
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R. Tieman, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
G.P. Tuinman, staatssecretaris van Defensie
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.