Schriftelijke vragen : Het nieuwsbericht “Enterse Zomp vaart door de ‘Amazone van Twente’, maar dreigt kopje onder te gaan door nieuwe regels”
Vragen van het lid Kahraman (Nieuw Sociaal Contract) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het nieuwsbericht «Enterse Zomp vaart door de «Amazone van Twente», maar dreigt kopje onder te gaan door nieuwe regels» (ingezonden 21 juli 2025).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het bericht in Tubantia van 18 juli 2025 over vrijwillige zompschippers die vrezen te moeten stoppen vanwege
nieuwe Europese regels?1
Vraag 2
Hoe kijkt u ernaar dat door nieuwe Europese binnenvaartregels, ook vrijwillige schippers
van historische schepen zoals de Enterse Zomp worden verplicht tot het afleggen van
een praktijkexamen via het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), het ondergaan
van een tweejaarlijkse medische keuring indien zij ouder zijn dan 70 jaar en het vervullen
van aanvullende administratieve verplichtingen?
Vraag 3
Kunt u toelichten of deze eisen in verhouding staan tot de aard, schaal en risico’s
van deze kleinschalige, recreatieve vaart op binnenwateren als de Regge waar men met
zo’n 5 kilometer per uur vaart?
Vraag 4
Deelt u de zorg dat deze eisen ervoor gaan zorgen dat veel oudere vrijwilligers zullen
stoppen, wat kan leiden tot het wegvallen van een waardevolle Twentse traditie?
Vraag 5
Heeft u kennisgenomen van de gezamenlijke brief van de gemeenten Wierden, Rijssen-Holten
en Hellendoorn aan uw ministerie, waarin zij pleiten voor maatwerk en vragen om een
ontheffing van de nieuwe EU-regels voor historische schepen zoals de Enterse Zomp?
Vraag 6
Hoe beoordeelt u hun voorstel voor een tijdelijke ontheffing?
Vraag 7
Bent u bereid deze lijn te volgen, zodat de Enterse Zomp als levend erfgoed kan blijven
varen op de Regge?
Vraag 8
Hoe kijkt u naar de Duitse omgang met het «Traditionsschiffe»? Ziet u hierin een voorbeeld
om de recreatieve vaart met de Enterse Zomp boven water te houden?
Vraag 9
Zijn er meer gevallen bekend waarin lokale of regionale vaart met historische schepen
wordt belemmerd door deze Europese regels die in de kern bedoeld zijn voor commerciële
of grensoverschrijdende binnenvaart, en niet voor kleinschalige educatieve of toeristische
vaart?
Vraag 10
Indien u geen ruimte ziet binnen de huidige richtlijn, bent u dan bereid met de Europese
Commissie in overleg te treden om voor deze kleinschalige vaart door vrijwilligers
uitzonderingen of lichtere eisen te bewerkstelligen?
Vraag 11
Kunt u toezeggen dat u actief in gesprek gaat met de betrokken stichtingen en gemeenten
om te voorkomen dat tradities als de Enterse Zomp onnodig verdwijnen?
Vraag 12
Kunt u deze vragen één voor één beantwoorden?
Indieners
-
Gericht aan
R. Tieman, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
Isa Kahraman, Kamerlid