Schriftelijke vragen : De aanhoudende problemen met leerlingenvervoer en Samen naar School-klassen
Vragen van het lid Westerveld (GroenLinks-PvdA) aan de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over de aanhoudende problemen met leerlingenvervoer en Samen naar School-klassen (ingezonden 17 juli 2025).
Vraag 1
Herinnert u zich nog het vragenuur van 17 oktober 2023 over het bericht dat vertegenwoordigers
van leerlingen en ouders uit het overleg zijn gestapt over leerlingenvervoer, en waarin
u zelf stelde dat het tempo om verbetering te maken te langzaam ging?1
Vraag 2
In hoeverre is volgens u nu de situatie verbeterd ten opzichte van twee jaar geleden?
Vraag 3
Bent u het ermee eens dat het vervoer naar school, onlosmakelijk is verbonden met
het recht op onderwijs en dit vraagt om meer regie vanuit de landelijke overheid?
Zo ja, bent u bereid om het principe van recht op onderwijs leidend te laten zijn
bij toekomstige wet- en regelgeving en beleidsontwikkeling op het gebied van passend
onderwijs en leerlingenvervoer?
Vraag 4
In hoeverre wordt er nu gewerkt aan een duidelijk monitoringssysteem waardoor duidelijker
wordt in welke regio’s de problemen het grootst zijn en om hoeveel leerlingen dit
gaat?
Vraag 5
Wat is er concreet gedaan met de suggesties die u zelf noemde in antwoord op vragen
in het bovengenoemde vragenuur van 17 oktober 2023, zoals het aanbrengen van volgtijdelijkheid
in het doelgroepenvervoer waarbij kan worden gekozen om leerlingenvervoer voorrang
te geven op Wmo-vervoer, het slimmer uitbesteden van de vervoersopdrachten en het
leerlingenvervoer en het aantrekken van meer chauffeurs?
Vraag 6
Is duidelijk welk ministerie uiteindelijk verantwoordelijk is voor leerlingenvervoer?
De beslisnota horende bij de voortgangsbrief verbeteragenda doelgroepenvervoer roept
hier namelijk vragen over op omdat er staat dat is afgesproken dat het Ministerie
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) regie heeft op de agenda, maar de verantwoordelijkheid
voor de uitvoeringsproblemen bij het leerlingenvervoer nadrukkelijk is belegd bij
de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), is het niet onlogisch
dat de regie en verantwoordelijkheid niet in dezelfde handen zijn?2
Vraag 7
Wat vindt u van de uitspraken van de voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Vervoerders
(KNV) die in Binnenlands Bestuur stelt dat gemeenten soms te veeleisend zijn en erg
ruimhartig in het uitdelen van indicaties? Begrijpt u de boosheid bij leerlingen en
ouders die afhankelijk zijn van leerlingenvervoer over deze uitspraken?3
Vraag 8
Herkent u de signalen dat bij een uithuisplaatsing het leerlingenvervoer niet altijd
wordt geregeld waardoor sommige leerlingen plotseling naar een andere school moeten?
Is bekend hoe vaak dit gebeurt en hoe vaak er onenigheid ontstaat tussen de wens van
de kinderen en (pleeg)ouders en de gemeente?
Vraag 9
Wie is primair aan zet bij het bekostigen van leerlingenvervoer bij een (spoed)uithuisplaatsing?
Is dat de gemeente waarin de biologische ouders woonachtig zijn of de gemeente waarin
de pleegouders wonen?
Vraag 10
Bent u ervan op de hoogte dat er met enige regelmaat aanvragen komen bij organisaties
als het Jeugdeducatiefonds omdat er een patstelling is ontstaan? Wat vindt u daarvan?
Vraag 11
Deelt u de mening dat in deze gevallen áltijd het belang van het kind voorop zou moeten
staan en daaruit volgt dat als leerlingenvervoer nodig is, dit ook geregeld moet worden?
Vraag 12
Waar kunnen leerlingen, ouders en scholen terecht als blijkt dat dit niet wordt geregeld
of de gemeente de kosten niet kan of wil dragen?
Vraag 13
Deelt u de mening dat juist scholen waar wordt gewerkt aan inclusief onderwijs, in
de eigen buurt, ook de druk op het leerlingenvervoer vermindert?
Vraag 14
Kent u ook het artikel «Het doet Maud pijn: zoon Arje (15) hoorde erbij, maar moet
toch weg van school» over de Samen naar School-klas in Apeldoorn die de deuren moest
sluiten?4
Vraag 15
Was u op de hoogte van dit besluit en is er vanuit het Ministerie van OCW geprobeerd
om deze school open te houden, ook gezien diverse aangenomen Kamermoties die vragen
om Samen naar School-klassen te bevorderen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 16
Kunt u een overzicht geven van de ontwikkeling van Samen naar School-klassen? Hoeveel
zijn er in de afgelopen jaren gestart en gesloten? Wat zijn doorgaans redenen voor
sluiting? Staan er momenteel Samen naar School-klassen op omvallen?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Lisa Westerveld, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.