Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord vragen van lid De Hoop over het artikel “KLM-piloten: veiligheid staat bij de KLM niet langer op 1”
Vragen van het lid De Hoop (GroenLinks-PvdA) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het artikel «KLM-piloten: «Veiligheid staat bij de KLM niet langer op»» (ingezonden 27 mei 2025).
Antwoord van Minister Tieman (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 1 juli 2025)
Vraag 1
Kent u het artikel «KLM-piloten: «Veiligheid staat bij de KLM niet langer op»» van
FTM?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Herkent u de zorgen en geluiden van de KLM-piloten over de veiligheid van hun vliegtuigen
en de keuzes rond het onderhoud?
Antwoord 2
In het artikel van Follow the Money worden zorgen aangehaald van piloten die vliegen
op vrachtvliegtuigen. Deze zorgen zijn mij bekend. Zie antwoord 3.
Vraag 3
Van wanneer dateert de brief die de piloten aan de ILT hebben gestuurd, met daarin
hun zorgen over de «San Marino-route»? Sinds wanneer is het ministerie op de hoogte
van het bestaan van deze brief?
Antwoord 3
De brief getiteld «Zorgen omtrent vliegveiligheid B747–400F operatie KLM Cargo» aan
de ILT-Luchtvaartautoriteit dateert van 3 maart 2025. De ILT-luchtvaartautoriteit
heeft de brief op 4 maart ontvangen.
Naar aanleiding van de brief is de ILT-luchtvaartautoriteit in gesprek gegaan met
de schrijvers van de brief. De ILT-luchtvaartautoriteit heeft hierna een fysieke inspectie
uitgevoerd aan een vliegtuig en heeft overleg gehad met de luchtvaartmaatschappij
over de opvolging van de meldingen en de veiligheidscultuur. De ILT voert een verdere
analyse uit naar de voorvalmeldingen in relatie tot de betreffende vrachtvliegtuigen.
De Kamer is eerder geïnformeerd dat de ILT-luchtvaartautoriteit een uitgebreide toets
uitvoert op de aanvraag van het bewijs van luchtwaardigheid en op de controle die
al door de luchtvaartmaatschappij zelf is gedaan, voor alle luchtvaartuigen, met onderhoudsgeschiedenis
uit het buitenland, die in Nederland worden ingeschreven.
Vraag 4
Waarom is deze niet betrokken of genoemd bij de beantwoording van de Kamervragen van
25 maart?2
Antwoord 4
De genoemde Kamervragen zijn gericht op de registratie van vliegtuigen in San Marino.
De vragen zijn feitelijk beantwoord, zonder in te gaan op individuele meldingen die
de ILT-luchtvaartautoriteit ontvangt over specifieke ondertoezichtstaanden. Dergelijke
meldingen betrekt de ILT-luchtvaartautoriteit in haar reguliere toezicht. Voor deze
specifieke casus verwijs ik naar het antwoord op vraag 3.
Het melden van voorvallen in de luchtvaart is belangrijk. Om de bereidheid tot meldingen
aan te moedigen, worden meldingen in de luchtvaart vertrouwelijk behandeld. In 2024
ontving het Analysebureau Luchtvaartvoorvallen van de ILT meer dan 20.000 meldingen.
Niet alle meldingen leiden tot een signaal van de ILT. De ILT-luchtvaartautoriteit
rapporteert in brede zin over trends en ontwikkelingen die zij signaleert in de meldingen
en in haar toezicht. Een voorbeeld van zo’n signaalrapportage is de Staat van de Luchtvaart.
Deze signalen zijn voor het ministerie en de sector van belang om te weten hoe het
ervoor staat qua veiligheid en duurzaamheid in de Nederlandse luchtvaart.
Vraag 5
Kunt u deze vragen beantwoorden voor het CD Vliegveiligheid?
Antwoord 5
Het commissiedebat Vliegveiligheid is uitgesteld tot na het zomerreces, de beantwoording
is zo spoedig mogelijk verzonden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R. Tieman, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.