Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Rep over het artikel ’Onderzoek naar frauduleuze invoer e-bikes uit China’
Vragen van het lid Rep (PVV) aan de Staatssecretaris van Financiën over het artikel «Onderzoek naar frauduleuze invoer e-bikes uit China» (ingezonden 6 juni 2025).
Antwoord van Staatssecretaris Van Oostenbruggen (Financiën) (ontvangen 26 juni 2025)
Vraag 1
Herkent u het beeld en de conclusies die in het artikel van Nieuwsfiets.nu worden
geschetst?1
Antwoord 1
De Douane is bekend met het beeld dat er fietsonderdelen worden ingevoerd in de Europese
Unie om deze in de EU te assembleren, om daarmee hogere invoerrechten te voorkomen.
Vraag 2
Heeft u al eerder signalen ontvangen die de bevindingen van dit artikel ondersteunen?
Antwoord 2
Ja, de Douane is ermee bekend dat er fietsonderdelen worden ingevoerd in de Europese
Unie om deze in de EU te assembleren, om daarmee hogere invoerrechten te voorkomen.
Vraag 3
Op welke wijze gaat u voorkomen dat e-bikes, die in onderdelen via Polen de Europese
Unie binnenkomen en vervolgens in Portugal worden geassembleerd, ertoe leiden dat
onze schatkist inkomsten misloopt? Hoe groot is het bedrag aan misgelopen inkomsten
voor onze schatkist?
Antwoord 3
Wanneer goederen worden ingevoerd in de Europese Unie, dan heft de lidstaat van invoer
namens de Europese Unie invoerrechten. De invoerrechten zijn eigen middelen van de
Europese Unie en worden door deze lidstaat afgedragen aan de Europese Unie. De lidstaat
ontvangt een percentage van de invoerrechten als vergoeding van de kosten die de lidstaat
maakt voor het heffen en innen van de invoerrechten. Het is dus niet zo dat de Nederlandse
schatkist een bedrag misloopt nu de goederen niet via Nederland worden ingevoerd.
Na invoer bevinden de goederen zich in het vrije verkeer van de Europese Unie en kunnen
de goederen zich vrij binnen de Europese Unie verplaatsen. De 27 nationale douanediensten
van de Europese Unie werken dan ook veel samen bij het toezicht aan onze Europese
buitengrens.
Vraag 4
Hoe beoordeelt u het omzeilen van antidumpingheffingen met e-bikes vanuit China en
welke maatregelen bent u eventueel bereid te treffen?
Antwoord 4
Omzeiling van antidumpheffingen ondermijnt het doel van deze heffingen. Daarom heeft
dit de aandacht van de Douane. De douanecontroles op de invoer van e-bikes in de Europese
Unie via Nederland zijn onderdeel van de algemene risicogerichte controlestrategie
op omzeiling van invoerrechten en antidumpingheffingen. De Douane maakt daarbij een
inschatting waar de grootste risico’s zich voordoen – op basis van een risicoanalyse
– en richt daar zijn inzet op. Antidumpingheffingen in het algemeen brengen grotere
risico’s met zich mee vanwege de bedragen die ermee zijn gemoeid. Zij vormen dan ook
een prioriteit voor de Douane. De mate waarin specifiek op e-bikes wordt gecontroleerd
is onderdeel van de controlestrategie. Deze strategie wordt regelmatig geactualiseerd,
onder meer op basis van signalen die de Douane ontvangt.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
T. van Oostenbruggen, staatssecretaris van Financiën
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.