Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van der Burg over hulpverlening aan Nederlanders die vastzitten in Israël
Vragen van het lid Van der Burg (VVD) aan de Minister van Buitenlandse Zaken over hulpverlening aan Nederlanders die vastzitten in Israël (ingezonden 18 juni 2025).
Antwoord van Minister Veldkamp (Buitenlandse Zaken) (ontvangen 25 juni 2025)
Vraag 1
Herkent u signalen dat er Nederlanders vast zitten in Israël die niet weten hoe ze
terug moeten komen en weinig duidelijkheid van de Nederlandse ambassade in Israël
ervaren?
Antwoord 1
Nederlanders die zich in Israël en elders bevinden, worden sinds aanvang van het gewapende
conflict tussen Israël en Iran opgeroepen zich te registreren bij de Informatieservice
van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Via deze centrale Informatieservice ontvangen
zij regelmatig veiligheidsupdates en actueel advies over uitreismogelijkheden.
Vraag 2
Hoeveel Nederlanders zitten er volgens de informatie waarover u beschikt momenteel
vast in Israël sinds het luchtruim boven Israël is gesloten als gevolg van de onderlinge
aanvallen tussen Israël en Iran?
Antwoord 2
Gestrande Nederlanders in Israël woonachtig in Nederland konden zich van 21 t/m 25 juni
jl. aanmelden voor hulp bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken middels het Crisis
Contactformulier. Daaruit is gebleken dat in totaal ca. 200 personen tot de doelgroep
van gestrande Nederlanders behoren. Een aantal van deze personen heeft om uiteenlopende
redenen ervoor gekozen van repatriëring af te zien, bijvoorbeeld omdat het vertrekmoment
hen niet goed uitkwam.
Vraag 3 en 4
Welke hulp wordt op dit moment geboden aan deze Nederlanders, bijvoorbeeld op het
gebied van onderdak, informatievoorziening of consulaire bijstand?
Constaterende dat het Ministerie van Buitenlandse Zaken aangeeft dat reizen via Jordanië
of Egypte wel mogelijk is, in hoeverre ondersteunt of begeleidt Nederland deze Nederlanders
bij het veilig bereiken van de grensovergangen en bij het organiseren van vervoer
naar bijvoorbeeld Amman?
Antwoord 3 en 4
Reeds vanaf het begin van het gewapende conflict tussen Israël op Iran op 13 juni
jl. ontvangen Nederlanders in Israël (en andere landen in het conflictgebied) die
zich hebben geregistreerd bij de Informatieservice van het Ministerie van Buitenlandse
Zaken regelmatig veiligheidsupdates en actueel advies over uitreismogelijkheden.
Gestrande Nederlanders in Israël konden zich tussen 21–25 juni jl. aanmelden voor
hulp bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Op 22 juni jl. is voorts besloten
over te gaan tot georganiseerd vertrek voor gestrande Nederlandse reizigers in Israël.
Op 24 juni jl. zijn drie bussen met gestrande Nederlandse reizigers en hun kerngezinsleden
vanuit Tel Aviv en Jeruzalem vertrokken richting Egypte. Op woensdag 25 juni zijn
deze reizigers met een chartervlucht vanaf Sharm el-Sheikh aangekomen in Eindhoven.
In totaal zijn met deze operatie ruim 100 Nederlandse reizigers gerepatrieerd.
Op dit moment is het voor Nederlanders nog niet mogelijk om Israël zelfstandig met
het vliegtuig te verlaten. Later deze week wordt daarom een tweede door het ministerie
georganiseerde uitreis gepland waarmee de overige repatrianten die zich hebben aangemeld,
en zulks eventueel nog wensen, uit Israël kunnen vertrekken. Deze repatriëring zal
eveneens bestaan uit busvervoer vanuit Israël naar Egypte zodat de gestrande reizigers
vanuit daar naar Nederland kunnen vliegen.
Voorts kunnen Nederlanders die problemen verwachten of ervaren bij hun uitreis via
Egypte of Jordanië zich 24/7 melden bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken via
het Contact Center van NederlandWereldwijd (NWW). Waar extra consulaire ondersteuning
nodig is, verleent een speciaal hiervoor ingesteld Crisis Contact Team van het ministerie
in samenwerking met de betrokken posten consulaire bijstand op maat.
Vraag 5
Bent u actief in contact met buurlanden zoals Jordanië en Egypte om de grensovergangen
open te houden of versoepelde doorgang mogelijk te maken voor Nederlanders?
Antwoord 5
Het is op dit moment mogelijk de landsgrenzen met Egypte en Jordanië te passeren.
Het Ministerie van Buitenlandse Zaken monitort de situatie aan de grenzen, mede op
basis van informatie van de autoriteiten van Israël en de buurlanden. Indien nodig
schakelt het ministerie met deze autoriteiten om consulaire bijstand te kunnen verlenen.
Vraag 6
Zijn er voldoende middelen beschikbaar, zoals personeel van ambassades of consulaire
posten, om Nederlanders in deze situatie effectief bij te staan op alternatieve routes?
Antwoord 6
Op dit moment zijn in verhouding tot het relatief beperkte aantal hulpverzoeken voldoende
middelen beschikbaar en kan naar omstandigheden adequaat door onze posten in Israël
(en in de bredere regio) consulaire hulp worden geboden. Waar nodig worden de betrokken
posten ondersteund door het snel consulair ondersteuningsteam (SCOT) van het Ministerie
van Buitenlandse Zaken.
Vraag 7
Op welke termijn verwacht u dat de Nederlanders die vastzitten in Israël op veilige
wijze kunnen terugkeren naar Nederland?
Antwoord 7
Zie het antwoord op vraag 3 en 4.
Nederlanders in het crisisgebied kunnen ook na het sluiten van het Crisis Contactformulier
een beroep blijven doen op hulp van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. NederlandWereldwijd
is 24/7 bereikbaar. Daarnaast blijven we aangemelde Nederlanders via de BZ informatieservice
en de reisadviezen op de hoogte houden van de actuele situatie.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C.C.J. Veldkamp, minister van Buitenlandse Zaken
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.