Motie : Motie van het lid Haage over een onderwijsagenda 2035 met meerjarenplannen
31 293 Primair Onderwijs
Nr. 805
MOTIE VAN HET LID HAAGE
Voorgesteld 22 mei 2025
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
van oordeel dat de problematiek van de tekortschietende beheersing van de basisvaardigheden
door Nederlandse scholieren, het lerarentekort en de kansenongelijkheid een meerjarige
aanpak vergen, die de zittingsduur van een kabinet overstijgt;
constaterende dat het herstelplan is geklapt vanwege de extra bezuinigingen op de
onderwijskansenregelingen;
verzoekt de regering te komen tot een onderwijsagenda 2035 die meerjarenplannen formuleert
op basis van:
• een langjarige, structurele, geoormerkte bekostiging met onder andere een normeringspercentage
voor het primaire proces;
• sturing op de nog aan te passen deugdelijkheidseisen zoals het aandeel bevoegde leraren
en klassengrootte;
• een faciliterende rol voor de schoolbesturen;
waarmee op termijn voldoende kwaliteit van de beheersing van de basisvaardigheden,
voldoende opgeleid onderwijspersoneel en kansengelijkheid voor elk kind en elke jongere
in de leerplichtige leeftijd wordt waargemaakt;
verzoekt de Kamer hierover te informeren vóór het debat over de OCW-begroting in het
najaar van 2025,
en gaat over tot de orde van de dag.
Haage
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Marleen Haage, Tweede Kamerlid