Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Diederik van Dijk over ‘haatpredikers op de TU Eindhoven’
Vragen van Diederik van Dijk (SGP) aan de Minister van Justitie en Veiligheid over haatpredikers op de TU Eindhoven (ingezonden 21 mei 2025).
Antwoord van Minister Van Weel (Justitie en Veiligheid) (ontvangen 21 mei 2025).
Vraag 1 en 2
Bent u bekend met het feit dat de TU Eindhoven sprekers uitnodigt die Hamas verheerlijken,
verdacht worden van steun aan Islamitische Staat (IS) en hebben opgeroepen om de demonstratie
in Katwijk te laten ontsporen in rellen?1
2
Deelt u de zorg dat hier sprake kan gaan zijn van extremistische uitingen die ondermijnend
zijn aan de democratische rechtsorde en daarom een bedreiging kunnen vormen voor de
openbare orde en/of nationale veiligheid?
Antwoord 1 en 2
Wij delen de bezorgdheid over de verspreiding van eventuele extremistische boodschappen.
Extremisme ondermijnt onze rechtstaat en onze manier van samenleven. Het kabinet is
er dan ook alles aan gelegen om de verspreiding van extremistisch gedachtegoed tegen
te gaan. Deze inzet is onder meer beschreven in de Nationale Extremismestrategie 2024–2029.
Daar waar het gaat om extremistische sprekers is het in eerste instantie aan organisatoren
van een evenement om te zorgen dat zij geen podium worden geboden. De TU Eindhoven
heeft laten weten dat de lezing is verboden.
Vraag 3
Hoe verhoudt dit zich tot de brief van oktober 20233 die zag op het versterken van de aanpak van extremistische sprekers en de positie
van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) hierin?
Antwoord 3
De brief van oktober 2023 ziet op het voornemen om de maatregel te versterken om extremistische
vreemdelingen uit Nederland te weren in het belang van openbare orde of nationale
veiligheid. Het weren uit Nederland vindt plaats door een visum te weigeren, de vreemdeling
in het Schengen Informatiesysteem (SIS) te signaleren voor grensweigering en waar
aan de orde en afhankelijk van de nationaliteit, een inreisverbod of een ongewenstverklaring
op te leggen. De IND baseert zich bij de beoordeling of een vreemdeling een gevaar
voor de openbare orde of nationale veiligheid is, op de beschikbare informatie, zoals
een duiding van de NCTV, een ambtsbericht van de AIVD of een oordeel over de openbare
orde door politie en/of de lokale driehoek. Wanneer de sprekers geen vreemdelingen
zijn kan dit juridisch kader niet worden toegepast omdat zij niet onder de vreemdelingenwet
vallen.
Vraag 4
Ziet u mogelijkheden om de sprekers een gebiedsverbod op te leggen om te voorkomen
dat de betreffende predikers woensdag komen spreken en treedt u hiertoe ook in overleg
met de burgemeester van Eindhoven? Hoe wordt daarnaast voorkomen dat deze predikers
ook op andere plekken in Nederland opereren?
Antwoord 4
Voor extremistisch gedachtegoed is in Nederland absoluut geen plek. Daarbij is het
aan de organisatoren van een evenement om te zorgen dat deze plaatsvinden binnen de
grenzen van de wet en wordt voorkomen dat extremistische sprekers een podium krijgen.
In het voorliggende geval heeft de TU Eindhoven de door een stichting georganiseerde
lezing verboden. Daarnaast zijn burgemeesters verantwoordelijk voor handhaving van
de openbare orde en zal altijd binnen de lokale driehoek een beoordeling van dergelijke
evenementen plaatsvinden. Het vooraf verbieden door een gemeente is alleen mogelijk
als sprake is van een concrete en ernstige bedreiging van de openbare orde. Het lokaal
bestuur maakt daarin een eigen afweging.
De Tijdelijke wet bestuurlijke maatregelen terrorismebestrijding (Twbmt) maakt het
mogelijk om aan een persoon, die op grond van zijn gedragingen in verband kan worden
gebracht met terroristische activiteiten of de ondersteuning daarvan, een vrijheidsbeperkende
maatregel op te leggen in het belang van de nationale veiligheid. Een mogelijke maatregel
is een gebiedsverbod voor een bepaald gedeelte of bepaalde delen van Nederland, mits
kan worden onderbouwd dat de aanwezigheid van de persoon in dit specifieke gebied
een dreiging tegen de nationale veiligheid vormt en de gedragingen van de persoon
voldoen aan bovenstaande norm.
Vraag 5
Bent u bereid een klemmend beroep te doen op de TU Eindhoven om dit evenement niet
door te laten gaan?
Antwoord 5
De TU Eindhoven heeft laten weten de lezing te verbieden en dat de organiserende partij
hierover is ingelicht.
Vraag 6
Welke regelgeving is van toepassing voor de stichting die dit organiseert?
Antwoord 6
De TU Eindhoven heeft laten weten dat voor alle bijeenkomsten op de campus geldt dat
de organiserende stichting en andere aanwezigen zich moeten houden aan de wettelijke
kaders en het beleid, zoals dit is opgesteld door TU Eindhoven. Het beleid van TU
Eindhoven vereist onder andere dat evenementen uitsluitend doorgang kunnen vinden
wanneer de titel een objectieve weergave is van de inhoud van de bijeenkomst en geen
opruiende toon bevat. Daarnaast moet een evenement voldoen aan de kernwaarden van
de instelling. In dit geval heeft de TU Eindhoven besloten dat hier geen sprake van
is en heeft het evenement verboden.
Vraag 7
Welk contact is er geweest met de gemeente Eindhoven? Bent u bezorgd dat dit leidt
tot radicalisering van jongeren? Zo ja, wat gaat u daartegen doen? Zo nee, waarom
niet?
Antwoord 7
Zoals hierboven toegelicht is het aan organisatoren van een evenement om te voorkomen
dat extremistische sprekers een podium krijgen. De TU Eindhoven heeft in dit geval
aan de organiserende partij laten weten dat zij de lezing hebben verboden. Daarnaast
geldt in algemene zin dat het lokaal bestuur verantwoordelijk is voor de openbare
orde en veiligheid en in dit kader altijd een eigen afweging maakt.
Vraag 8
Kunt u deze vragen uiterlijk woensdag 21 mei beantwoorden?
Antwoord 8
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
D.M. van Weel, minister van Justitie en Veiligheid -
Mede ondertekenaar
E.E.W. Bruins, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.