Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Nordkamp en Kathmann over de bescherming van persoonsgegevens van militairen op apps
Vragen van de leden Nordkamp en Kathmann (beiden GroenLinks-PvdA) aan de Minister van Defensie en de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over de bescherming van persoonsgegevens van militairen op apps (ingezonden 24 maart 2025)
Antwoord van Staatssecretaris Tuinman (Defensie) (ontvangen 9 mei 2025).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Persoonsgegevens honderden militairen zichtbaar via
sportapp Strava»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Hoe lang bent u al op de hoogte dat apps zoals Strava de veiligheid van Nederlandse
militairen in gevaar brengen?
Antwoord 2
In 2018 heeft Defensie haar beleid voor het gebruik van dergelijke applicaties aangescherpt
nadat een bedrijf een wereldwijde heatmap publiceerde waarop ook activiteiten van Defensie zichtbaar waren. Hierop waren onder
meer de locaties van militaire bases zichtbaar.
Vraag 3
Met hoeveel zekerheid kunt u zeggen dat er al sprake is van het combineren van openbare
of gelekte informatie over militairen door kwaadwillenden? Op welke schaal vindt dit
plaats?
Antwoord 3
In brede zin is het aannemelijk dat locatiegegevens van militairen in handen zijn
van andere partijen. Uit het Dreigingsbeeld Statelijke Actoren2 van november 2022 (bijlage bij Kamerbrief 4341330) blijkt dat statelijke actoren,
waaronder China, op grote schaal persoonsgegevens verzamelen. Deze gegevens komen
zowel uit open bronnen (zoals sociale media) als gesloten bronnen (door hacks). Ook
in Nederland is deze vergaring van informatie waargenomen. Dat is een zorgelijke ontwikkeling
waar ik me bewust van ben. Daarom zet ik me in om het cyberbewustzijn en de cyberveiligheid
te vergroten.
Vraag 4
Deelt u de mening dat privacybescherming van militairen in direct verband staat met
hun persoonlijke veiligheid en de nationale veiligheid?
Antwoord 4
Ja. Militairen vormen een doelgroep waarvan privégegevens en locatiegegevens waardevol
zijn voor (vooral) statelijke actoren. Het onbewust delen van deze gegevens door militairen
in een operatiegebied kan risico’s opleveren voor zowel de eigen veiligheid, als de
operationele veiligheid. Daarom worden militairen die op uitzending gaan vooraf en
tijdens de missie gewezen op de risico’s daarvan. Mede vanwege deze risico’s zijn
vele applicaties, waaronder fitness-applicaties, niet togestaan op defensieapparatuur.
De applicaties kunnen echter wel op de privéapparatuur worden geïnstalleerd, hetgeen
door Defensie niet kan worden verboden. Het gebruik van privéapparatuur is in sommige
situaties dan ook aan restricties onderhevig. Defensie besteedt verder veel aandacht
aan de bewustwording van de risico’s.
Vraag 5
Deelt u de mening dat, vanuit het veiligheidsperspectief voor Nederlandse militairen,
maximale privacybescherming op online platforms noodzakelijk is?
Antwoord 5
Ja. Defensie heeft echter geen zeggenschap over privéapparatuur en het privégebruik
van het Internet. Defensie richt zich hierbij dus vooral op advisering en voorlichting.
Vraag 6
Op welke manier doet u aan advisering en voorlichting voor militairen over online
veiligheid? Welke regels gelden er voor zowel werk- als privé telefoongebruik? Verschilt
dit tussen militairen in Nederland en uitgezonden militairen?
Antwoord 6
Defensie informeert en traint militairen actief over (cyber)veiligheid van het gebruik
van mobiele apparatuur. Elke militair doorloopt jaarlijks een training inzake militaire
basisvaardigheden (MBV) en sinds twee jaar is aan die training een module cyberveiligheid
toegevoegd.
Daarnaast is een Handboek Cyberveilig Gedrag uitgebracht, dat regels en aanbevelingen
uiteen zet voor het gebruik van zowel privé als defensietelefoons. Een speciale cyberapplicatie
is eveneens geïntroduceerd om militairen te informeren over cyberveiligheid. Elke
defensiemedewerker heeft toegang tot deze applicatie.
Defensie heeft controle over de werktelefoons en kan daardoor bepaalde applicaties
weren. Voor privételefoons is deze controle niet mogelijk, tenzij een militair op
missie wordt gestuurd. In dat geval worden militairen geïnformeerd over de specifieke
regels en risico's van telefoongebruik in het operatiegebied. Bovendien kunnen er
tijdens een inzet aanvullende beveiligingseisen en restricties gelden voor zowel defensie-
als privéapparatuur, om de veiligheid te waarborgen.
Vraag 7
Bent u bereid tot meer dwingende maatregelen, zoals het verbieden van sportapps en
andere apps die de privacy van militairen schaden op militair terrein? Zo nee, waarom
niet?
Antwoord 7
Op Defensieapparatuur zijn reeds bepaalde applicaties verboden waardoor deze niet
geïnstalleerd en gebruikt kunnen worden. Om de digitale veiligheid van militairen
te blijven waarborgen, monitort en analyseert Defensie continu de nieuwste technologische
ontwikkelingen om eventuele risico's te identificeren. Wanneer nodig worden mitigerende
maatregelen getroffen en worden de veiligheidsprotocollen bijgesteld en verbeterd.
Op apparaten die niet beheerd worden door Defensie is het stellen van dwingende maatregelen
niet mogelijk. Zoals aangegeven werkt Defensie via training en opleiding aan het veiligheidsbewustzijn
van haar medewerkers.
Vraag 8
Welke acties heeft u ondernomen om de online veiligheid van militairen beter te beschermen,
ook na eerdere berichtgeving en Kamervragen over de privacygevolgen van datingapps
en sportapps?3, 4
Antwoord 8
Naar aanleiding van de eerdere berichtgeving en Kamervragen rondom het gebruik van
dergelijke applicaties (2018), is het beleid aangescherpt. Bepaalde applicaties kunnen
niet worden geïnstalleerd op defensieapparatuur. Voor de overige maatregelen verwijs
ik naar de antwoorden op vragen 6 en 7.
Vraag 9
Hebben de acties die u heeft genomen om de online veiligheid van militairen beter
te beschermen effect gehad? Kunt u dit onderbouwen?
Antwoord 9
Kenmerkend van het nemen van maatregelen ter verhoging van de informatiebeveiliging
en de cybersecurity is, dat het lastig is om de effectiviteit te bepalen. Het is daarom
van groot belang om constant alert te zijn op bestaande en nieuwe kwetsbaarheden en
dreigingen, en op basis van risicoanalyses gepaste maatregelen te treffen.
Vraag 10
Bent u bekend met het onderzoek van de KU Leuven uit 2022, waaruit blijkt dat eerdere
oplossingen van Strava vooral tot schijnveiligheid leiden?5
Antwoord 10
Ja. Het onderzoek onderstreept het belang van de door Defensie getroffen maatregelen.
Vraag 11
Welke technische mogelijkheden ziet u om de veiligheid van militairen beter te beschermen
bij het gebruik van sportapps, datingapps of andere apps die hun data verzamelen?
Antwoord 11
Indien wordt gesignaleerd dat een bepaalde applicatie een risico vormt voor Defensie,
wordt beoordeeld of deze applicatie beschikbaar gesteld kan worden. Op defensieapparatuur
zijn maatregelen getroffen dat, indien een applicatie niet toegestaan is en de applicatie
toch wordt geïnstalleerd, de defensieomgeving wordt geblokkeerd. Privéapparatuur is
niet in beheer van Defensie en door Defensie kan dan ook technisch niet worden afgedwongen
welke applicaties worden gebruikt en welke websites worden bezocht. Om risico’s op
dit gebied toch te mitigeren, besteedt Defensie aandacht aan het veiligheidsbewustzijn
van de defensiemedewerkers.
Vraag 12
Is het mogelijk om te achterhalen, al dan niet in overleg met Strava, of de openbare
profielen van militairen mogelijk door kwaadwillenden zijn bekeken?
Antwoord 12
Juridisch gezien is dit niet mogelijk omdat Defensie geen grond heeft om deze persoonsgegevens
op te vragen. De gegevens zijn vanaf privéapparatuur gegenereerd en volgens de AVG
niet in te zien door Defensie. Daarnaast is het praktisch onuitvoerbaar om logbestanden
van bezoeken op openbare profielen van militairen te onderzoeken op een bezichtiging
van dat profiel door een mogelijk kwaadwillende actor.
Vraag 13
In hoeverre zijn militairen die een gesloten account hebben echt veilig? Welke derde
partijen hebben toegang tot de informatie die Strava verzamelt, ook als een account
gesloten is? Waaruit blijkt dit?
Antwoord 13
Defensie beschikt niet over deze gegevens. De applicatie mag niet op defensieapparatuur
worden geïnstalleerd. Indien de militair een dergelijke applicatie toch wil installeren,
volgt een waarschuwing om de applicatie te verwijderen. Indien dat niet gebeurt, zal
de telefoon voor de defensieomgeving worden geblokkeerd.
Vraag 14
Ziet u gezien de onvoorspelbare geopolitieke situatie aanleiding om het beleid rondom
het gebruik van Amerikaanse apps door militairen te heroverwegen en aan te scherpen?
Antwoord 14
De onvoorspelbare geopolitieke situatie biedt aanleiding om scherp te zijn op alle
factoren die een potentieel risico vormen voor nationale, operationele en persoonlijke
veiligheid. Dit beperkt zich niet tot apps afkomstig uit landen met een offensief
cyberprogramma. De maatregelen die nu gelden voor gebruik van externe apps blijven
van kracht. Indien blijkt dat een app een risico vormt voor Defensie dan kan de app
worden geweerd. Dit is niet gebonden aan een specifiek land.
Vraag 15
Kunt u deze vragen afzonderlijk en uiterlijk drie dagen vóór het commissiedebat «Hybride
dreigingen en maatschappelijke weerbaarheid» beantwoorden?
Antwoord 15
Nee, zoals gemeld in het uitstelbericht welke verzonden is op 8 april6, is in verband met de omvang en complexiteit van de vragen dit niet mogelijk gebleken.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
G.P. Tuinman, staatssecretaris van Defensie
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.