Schriftelijke vragen : Het sluiten van het Tijdelijk Noodfonds Energie
Vragen van de leden Kathmann, Lahlah en Kröger (allen GroenLinks-PvdA) aan de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de Minister van Klimaat en Groene Groei en de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het sluiten van het Tijdelijk Noodfonds Energie (ingezonden 28 april 2025).
Vraag 1
            
Bent u op de hoogte dat door het beperkte budget voor het Tijdelijk Noodfonds Energie
               en de grote stormloop door het lange wachten veel mensen nu geen aanvraag kunnen doen?1
               2
               3
Vraag 2
            
Erkent u dat het uw verantwoordelijkheid is om te zorgen dat middelen vanuit het Noodfonds
               rechtvaardig worden verdeeld en dat het systeem goed functioneert?
            
Vraag 3
            
Erkent u dat het beperkte budget en de technische problemen zorgen voor een schrijnende
               en oneerlijke situatie, waarin mensen die pech hebben of minder digitaal vaardig zijn
               worden buitengesloten van financiële steun?
            
Vraag 4
            
Kunt u toezeggen dat u als eindverantwoordelijke aanvullende middelen beschikbaar
               stelt voor het Noodfonds zodat mensen alsnog het geld krijgen waar zij recht op hebben?
            
Vraag 5
            
Kunt u garanderen dat het Noodfonds nog minimaal één week open blijft, zodat iedereen
               die nu is buitengesloten de kans heeft om een aanvraag in te dienen zonder technische
               problemen?
            
Vraag 6
            
Bent u bereid af te zien van de financiële constructie waardoor het toevoegen van
               publieke middelen aan het fonds afhankelijk is van de bijdrage van private partijen,
               zodat het Noodfonds beschikt over de middelen die nodig zijn?
            
Vraag 7
            
Wat gaat u verder doen om het Noodfonds maximaal te ondersteunen? Bent u bereid een
               actieve rol te spelen om technische problemen op te lossen en ondersteuning bij het
               aanvragen te versterken?
            
Vraag 8
            
Bent u op de hoogte dat het maken van een op = op regeling voor financiële steun zorgt
               voor veel stress, waardoor mensen zo snel mogelijk hun aanvraag doen, met overbelasting
               van de website als gevolg? Vindt u dit een aanvaardbare manier om mensen financieel
               te ondersteunen?
            
Vraag 9
            
Wat moeten mensen doen als hun aanvraag door technische problemen niet lukt? Wat adviseert
               u hen, zonder te zeggen «probeer het later nog een keer»?4
Vraag 10
            
Bent u het met de indieners eens dat het Noodfonds een belangrijke publieke taak vervult
               en voor iedereen toegankelijk moet zijn, zowel digitaal als analoog?
            
Vraag 11
            
Kunt u toezeggen dat het Noodfonds en toekomstige fondsen voortaan als een volwaardige
               overheidsdienst worden aangemerkt en aanvragen ook analoog kunnen plaatsvinden?5
Vraag 12
            
Bent u bekend met de herhaalde oproepen van de Nationale ombudsman, die vraagt om
               een DigiD niet verplicht te stellen voor aanvragen bij het Noodfonds?6
               7
Vraag 13
            
Waarom is het hebben van een DigiD voor de derde keer op rij verplicht voor het doen
               van een aanvraag, terwijl u op de hoogte bent van de problemen met toegankelijkheid?
            
Vraag 14
            
Hoe heeft u sociaal werkers, hulploketten en andere ondersteuners voorbereid op vragen
               over het Noodfonds? Zijn zij voldoende voorbereid op de grote hoeveelheid vragen over
               het Noodfonds?
            
Vraag 15
            
Bent u bereid om de technische problemen en de toegankelijkheid van het Noodfonds
               grondig te evalueren met aanvragers, sociaal werkers, hulploketten, de Nationale ombudsman,
               lokale overheden, maatschappelijke organisaties en belangenorganisaties?
            
Vraag 16
            
Kunt u met dezelfde partijen in kaart brengen op welke specifieke momenten mensen
               vastlopen in het systeem en werken aan oplossingen om die knelpunten gericht weg te
               nemen?
            
Vraag 17
            
Kunt u de Kamer per kwartaal informeren over de vervolgstappen die u gaat nemen naar
               aanleiding van deze schrijnende situatie?
            
Vraag 18
            
Kunt u vragen 1 t/m 11 uiterlijk op maandag 28 april los beantwoorden, en de rest
               van de vragen nog voordat het eerste geld aan aanvragers wordt uitgekeerd?
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
Barbara Kathmann, Tweede Kamerlid - 
              
                  Mede ondertekenaar
Esmah Lahlah, Tweede Kamerlid - 
              
                  Mede ondertekenaar
Suzanne Kröger, Tweede Kamerlid 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.