Amendement (gewijzigd/nader/vervangend) : Gewijzigd amendement van de leden Lahlah en Van Kent ter vervanging van nr. 11 over de mogelijkheid om de individuele inkomenstoeslag ambtshalve of op aanvraag te verlenen
36 582 Wijziging van de Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening en oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen werkloze werknemers en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen in verband met het op onderdelen in balans brengen van deze wetten tussen bestaanszekerheid, re-integratie en handhaving (Participatiewet in balans)
Nr. 35
GEWIJZIGD AMENDEMENT VAN DE LEDEN LAHLAH EN VAN KENT TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT
ONDER NR. 11
Ontvangen 16 april 2025
De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor
Artikel I, onderdeel V, wordt als volgt gewijzigd:
1. Voor onderdeel 1 wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:
01. Het eerste lid komt te luiden:
1. Het college kan ambtshalve of op aanvraag van een belanghebbende van 21 jaar of ouder
doch jonger dan de pensioengerechtigde leeftijd, die langdurig een laag inkomen en
geen in aanmerking te nemen vermogen als bedoeld in artikel 34 heeft en geen uitzicht
heeft op inkomensverbetering, gelet op de omstandigheden van die belanghebbende, een
individuele inkomenstoeslag verlenen.
2. In onderdeel 1 vervallen «eerste,» en «en het derde».
3. Na onderdeel 1 wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:
1a. Het derde lid komt te luiden:
3. Indien aan de belanghebbende, bedoeld in het eerste lid, in de voorafgaande 12 maanden
een individuele inkomenstoeslag is verleend, wordt geen individuele inkomenstoeslag
verleend.
Toelichting
Met dit amendement wordt geregeld dat het college de mogelijkheid heeft de individuele
inkomenstoeslag ambtshalve of op aanvraag te verlenen. De individuele inkomenstoeslag
is een bedrag waarvoor mensen die langdurig een laag inkomen hebben zonder uitzicht
op inkomensverbetering in aanmerking kunnen komen. De gemeente kan vaststellen wie
deze mensen zijn. Zij mogen de toeslag op dit moment echter niet automatisch uitkeren,
omdat artikel 36, eerste lid, van de Participatiewet vereist dat de persoon in kwestie
een individuele schriftelijke aanvraag doet. Op dit moment is in de Participatiewet
geregeld dat toekenningen via schriftelijke aanvragen behandeld worden. Zo geldt dat
ook voor de individuele inkomenstoeslag. Iemand die langdurig een laag inkomen heeft
en geen uitzicht heeft op inkomensverbetering moet dus een aanvraag doen bij de gemeente
voordat deze persoon een toeslag kan ontvangen. Dat betekent weer een extra formulier,
extra bureaucratie en een extra drempel. De indieners zijn het met de vier grote gemeenten
Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht (G4)1, juridisch adviseurs en maatschappelijke organisaties 2 eens dat de huidige werkwijze niet-gebruik in de hand werkt en ook extra belastend
is, omdat deze bij elke separate aanvraag een individuele beoordeling vraagt.
De ambtshalve verstrekking heeft voordelen voor zowel de inwoner als voor de gemeente:
aanvragers zijn een ingewikkeld en stressvol bureaucratisch proces gespaard en de
ambtenaren zijn geen onnodige tijd meer kwijt aan het behandelen van aanvragen. Daarnaast
wordt tegemoet gekomen aan de vrijwel Kamerbrede wens om niet-gebruik tegen te gaan.3 Indieners zouden graag zien dat de verplichte voorwaarde van aanvragen geschrapt
wordt zodat het college van B&W de mogelijkheid krijgt, via een kan bepaling, om de
toeslag ambtshalve dan wel op aanvraag toe te kennen. Het openhouden van de mogelijkheid
de individuele inkomenstoeslag aan te vragen is noodzakelijk voor inwoners die niet
altijd bij de gemeente in beeld zijn, zoals nuggers (niet uitkeringsgerechtigden;
meestal werkenden met een inkomen rond het sociaal minimum) die de individuele inkomenstoeslag
ontvangen omdat ze daarvoor in aanmerking komen en een aanvraag hebben gedaan.
Lahlah Van Kent
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Esmah Lahlah, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Bart van Kent, Tweede Kamerlid