Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Kathmann en Nordkamp over het werkbezoek van de staatssecretaris van Defensie aan Microsoft en Amazo
Vragen van de leden Kathmann en Nordkamp (beiden GroenLinks-PvdA) aan de Staatssecretarissen van Defensie en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het werkbezoek van de Staatssecretaris van Defensie aan Microsoft en Amazon (ingezonden 10 maart 2025).
Antwoord van Staatssecretaris Tuinman (Defensie), mede namens de Staatssecretaris
            van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (ontvangen 31 maart 2025)
         
Vraag 1
            
Kunt u uitleggen wat het doel was van uw werkbezoek van 3 tot en met 5 maart 2025
               aan Microsoft en Amazon in Seattle?1
Antwoord 1
            
Het doel van het werkbezoek was drieledig, namelijk: 1) Het krijgen van inzicht in
               de laatste technologische ontwikkelingen bij Microsoft en Amazon; 2) het bepalen van
               de impact die deze bedrijven hebben op het opereren van Defensie en 3) het ontwikkelen
               van meer inzicht op het gebied van autonomie en soevereiniteit op het gebied van data
               en informatie.
            
Vraag 2
            
Kunt u het volledige programma van uw werkbezoek delen, met een overzicht van wie
               u heeft gesproken en wat het onderwerp van deze gesprekken was?
            
Antwoord 2
            
Vanwege privacy kunnen wij geen namen of functies geven, maar er is gesproken met
               beide bedrijven op het niveau van director & corporate vice president. Met deze vertegenwoordigers
               heb ik gesproken over oplossingen voor mobiele cloudomgevingen, verwerking en eigenaarschap
               van data, regelgeving en toepasbaarheid van de laatste technologische ontwikkelingen
               die relevant zijn voor Defensie.
            
Vraag 3
            
Heeft u op dit werkbezoek concrete toezeggingen gedaan of afspraken gemaakt? Wat was
               uw boodschap richting de bedrijven?
            
Antwoord 3
            
Ik heb geen toezeggingen gedaan. Onze gevechtskracht is niet langer alleen afhankelijk
               van staal en vuur, maar ook van bits en bytes. Hierin biedt de expertise van techbedrijven
               zoals Microsoft en Amazon waardevolle inzichten. Mijn boodschap richting de bedrijven
               is om te onderzoeken hoe hun expertise en technologie bij kunnen dragen in operationele
               situaties, op een soevereine wijze.
            
Vraag 4
            
Is de inhoud van het werkbezoek en uw inbreng bij de activiteiten afgestemd met het
               Ministerie van Binnenlandse Zaken en het Ministerie van Economische Zaken?
            
Antwoord 4
            
De inhoud van het werkbezoek is afgestemd met het Ministerie van Economische Zaken.
Vraag 5
            
Deelt u de mening dat, in deze geopolitieke context, Nederland de afhankelijkheid
               van niet-Europese techbedrijven juist zou moeten verminderen?
            
Antwoord 5
            
Het kabinet heeft in 2023 de Agenda Digitale Open Strategische Autonomie (DOSA) met
               uw Kamer gedeeld.2 Het Kabinet constateert in de Agenda DOSA dat, in deze veranderende context, we strategisch
               moeten gaan kijken naar digitale technologie, en in het bijzonder naar strategische
               afhankelijkheden met een hoog risico.
            
We hebben een langdurige trans-Atlantische relatie met de VS. De VS is en zal een
               cruciale partner voor Nederland blijven, met gedeelde veiligheids- en economische
               belangen, waaronder ook digitale aspecten vallen.
            
Nederland zal blijven werken aan een goede werkrelatie met de VS. Ontwikkelingen in
               de VS, ook ten aanzien van tech, volgen elkaar snel op. We houden deze ontwikkelingen
               op technologisch- en veiligheidsgebied in de VS nauwlettend in de gaten.
            
Een te grote afhankelijkheid van één marktpartij is echter ongewenst. In de afweging
               welke data wij in eigen beheer verwerken en wat in de public cloud, moeten risicovolle
               strategische afhankelijkheden én marktconcentraties worden meegewogen. Daarbij wordt
               expliciet gekeken naar Europese tech-bedrijven.
            
Vraag 6
            
Acht u de totale afhankelijkheid van clouddiensten van niet-Europese techbedrijven
               een mogelijk risico voor de Nederlandse en Europese autonomie en veiligheid?
            
Antwoord 6
            
Zoals ook door de Algemene Rekenkamer is geconstateerd, wordt er veelvoudig gebruik
               gemaakt van public clouddiensten, waarbij meer dan de helft van de materieel public
               clouddiensten3 bij «big tech» ingekocht wordt4. Er is hiermee echter nog geen sprake van een «totale afhankelijkheid». In de afweging
               welke data we in eigen beheer verwerken en wat in de public cloud moeten risicovolle
               strategische afhankelijkheden én marktconcentraties worden meegewogen.
            
Defensie gaat uit van een spreiding van risico’s door clouddiensten in de eigen datacentra
               en bij verschillende cloud aanbieders onder te brengen, zowel binnen als buiten Europa.
               Er zal dus geen sprake zijn van totale afhankelijkheid van niet-Europese techbedrijven.
               Defensie weegt per situatie af of een eventuele afhankelijkheid acceptabel is. Daarbij
               worden ook de aspecten autonomie en veiligheid per situatie beoordeeld.
            
Vraag 7
            
Heeft het Ministerie van Defensie een strategie voor het terugdringen van strategische
               afhankelijkheden van niet-Europese techbedrijven? Zo ja, hoe gaat u deze afhankelijkheden
               verminderen? Zo nee, waarom niet en bent u bereid deze strategie alsnog te ontwikkelen?
            
Antwoord 7
            
Het beleid van Defensie draagt op verschillende manieren bij aan het vergroten van
               onze strategische autonomie en het positioneren van onze Nederlandse kennis-, technologie-
               en industriebasis. Begin april 2025 wordt de nieuwe Strategie van Defensie naar uw
               Kamer gestuurd, waarin toegelicht zal worden hoe Defensie strategische afhankelijkheden
               wil verminderen door zelf te investeren in de kennis- en industriebasis. Hoe sterker
               Europa en Nederland zijn, hoe minder afhankelijkheid. Defensie neemt daarnaast ook
               verschillende beschermende maatregelen: bepaalde producten, onderdelen en/of capaciteiten
               zullen in Nederland behouden of ontwikkeld moeten worden om (cruciale) (wapen)systemen
               van de krijgsmacht – en haar bondgenoten – te kunnen produceren, op te kunnen schalen
               en te ondersteunen.
            
Vraag 8
            
Welke strategische investeringen doet het Ministerie van Defensie op het gebied van
               autonomie in het digitale domein? Acht u het in het belang van de Nederlandse veiligheid
               om de capaciteit van de Nederlandse en Europese techsector te benutten en versterken
               door te investeren in hun diensten en deze af te nemen?
            
Antwoord 8
            
Om internationaal een speler van betekenis te blijven, mee te blijven lopen in de
               mondiale (technologische) ontwikkelingen en onze afhankelijkheid van anderen te beperken,
               is het verkrijgen en het behouden van leiderschap op strategische technologische punten
               voor Nederland en Defensie belangrijk. Nederland heeft een sterke en kennisintensieve
               technologische en industriële basis die hoogwaardige producten en diensten levert.
               De gewijzigde geopolitieke context en de snelle technologische ontwikkelingen maken
               dat investeringen in de Nederlandse Technologische en Industriële Basis (NLDTIB) nodig
               zijn. Een sterke krijgsmacht en een sterk Nederland, kan alleen als de NLDTIB en Europese
               Technologische Industriële Basis (EDTIB) versterkt worden. Het internationaal positioneren
               van Nederlandse en Europese technologiebedrijven is daarbij van belang. Begin april
               wordt de nieuwe Defensie Strategie voor Industrie en Innovatie (D-SII) en de bijbehorende
               Strategische Actieagenda Industrie, Innovatie en Kennis – Defensie (STRAIIK-D) aangeboden
               aan de Kamer. Daarin zullen deze ambities en versterkingen toegelicht worden.
            
Vraag 9
            
Welke acties onderneemt u om Nederlandse en Europese techbedrijven structureel meer
               te betrekken bij Defensie-aanbestedingen en strategische IT-infrastructuur?
            
Antwoord 9
            
Defensie werkt aan versterkte publiek-private samenwerking o.a. via Defport. Defport
               draagt bij aan het versnellen van de militaire materieelgereedheid door de afstand
               tussen Defensie en de private sector te verkleinen. Ook de regionale programmabureaus
               en de opbouw van regionale ecosystemen en uitbreiding van MINDBases dragen bij aan
               het verkleinen van de afstand tussen Defensie, kennisinstellingen en industrie. Het
               is voor de Europese strategische autonomie van groot belang dat er strategische samenwerking
               bestaat met Nederlandse en Europese techbedrijven. Defensie zet in op een nauwe samenwerking
               met het bedrijfsleven. Specifiek voor IT heeft Defensie sinds enkele jaren verschillende
               dialoogtafels met IT-bedrijven die betrekking hebben op huidige en toekomstige ontwikkelingen,
               om samen op te trekken en vruchtbare partnerschappen te ontwikkelen voor de lange
               termijn zodat snel kan worden ingespeeld op de behoeften van Defensie. Deze maandelijkse
               dialoog-tafels stellen Defensie in staat om uitdagingen voor te leggen aan de markt,
               om te komen tot nieuwe samenwerkingen, oplossingen en versnelling.
            
Vraag 10
            
Heeft u een plan om bestaande samenwerkingen met Nederlandse en Europese techbedrijven
               binnen Defensie op te schalen? Welke acties onderneemt u om dit te bereiken?
            
Antwoord 10
            
Ja, mede dankzij de Defensie IT-leveranciersdialoog is Defensie in staat geweest om
               strategische partnerschappen aan te gaan met diverse IT-bedrijven. Zoals in de Defensienota
               2024 is aangekondigd zal Defensie eraan werken om nieuwe technologieën, nadrukkelijk
               afkomstig van de Nederlandse industrie, te integreren in militaire toepassingen.
            
Nationale samenwerking met andere departementen, kennispartners en het bedrijfsleven
               in Nederland leidt tot betere resultaten voor zowel de krijgsmacht als het Nederlandse
               verdienvermogen en de maatschappij. De samenwerking wordt ingericht via verschillende
               ecosystemen, per onderwerp en per regio. Defensie legt haar behoeften neer bij de
               industrie, de capability pull. Kennisinstellingen, start-ups, MKB’ers en Original Equipment Manufacturers (OEM’s) werken samen aan oplossingen die Defensie nodig heeft. Ook is er nadrukkelijk
               ruimte voor ideeën vanuit de industrie en civiele technologieën die betekenisvol kunnen
               zijn voor Defensie. Nederlandse en Europese (tech)bedrijven worden hiermee nauwer
               verbonden aan de opgaves van Defensie en gepositioneerd om vroegtijdig mee te werken
               aan uitdagingen.
            
Vraag 11
            
Hoe stimuleert u Nederlandse en Europese partijen om mee te dingen naar aanbestedingen
               op het gebied van defensie en veiligheid? Welke drempels ervaren deze bedrijven momenteel
               en hoe gaat u die wegnemen?
            
Antwoord 11
            
Het eerste deel van deze vraag heb ik beantwoord in vraag 9. Betreffende het tweede
               deel: Eén van de knelpunten is toegang tot financiering. Met name start-ups, scale-ups en het MKB lopen tegen deze drempel aan. Uw Kamer is recent per brief geïnformeerd5 over deze financieringsknelpunten. In deze brief kondigt Defensie vier actielijnen
               aan om deze knelpunten op te lossen. Deze actielijnen zetten in op 1) het bieden van
               lange termijnvraag, 2) het mobiliseren van private investeringen en beter gebruik
               maken van bestaande instrumentaria 3) het optimaliseren van overheidsprocessen en
               4) het versterken van de dialoog met de markt, bijvoorbeeld met het publiek-private
               platform Defport.
            
Vraag 12
            
Heeft u, naast de samenwerking met niet-Europese techbedrijven, ook onderzocht welke
               Europese cloud- en technologiealternatieven beschikbaar zijn voor Defensie? Zo ja,
               welke Europese partijen heeft u hiervoor in beeld? Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 12
            
Ja, Defensie is een onderzoek gestart naar mogelijkheden om cloudomgevingen voor Defensie
               te ontwikkelen met Europese leveranciers. De gesprekken daarover verkeren nog in een
               commercieel vertrouwelijke fase.
            
Vraag 13
            
Bent u bereid (alsnog) gesprekken te initiëren met Europese alternatieven zoals OVHcloud,
               Nextcloud, of het GAIA-X-initiatief?
            
Antwoord 13
            
Ja.
Vraag 14
            
Wat bedoelt u precies met uw openbare uitspraak: «Met een slimme mix van eigen en
               commerciële cloudoplossingen vergroten we onze digitale slagkracht»?6
Antwoord 14
            
Defensie ontwikkelt eigen IT zoals commandovoeringssystemen en IT-infrastructuur zoals
               de private cloud binnen het programma GrIT. Daarnaast is er een wereldwijde zeer snelle
               en innovatieve technologie-ontwikkeling in de public cloud. Om militair relevant te
               blijven op het slagveld met digitale technologie zal Defensie deze technologieën moeten
               combineren. Het combineren hiervan is onderdeel van de multicloud strategie van Defensie.
               Dit is een cruciaal onderdeel van de digitale transformatie van Defensie.
            
Vraag 15
            
Hoe worden de diensten van Microsoft en Amazon momenteel gebruikt in de Defensie-architectuur?
               Welke Defensie-onderdelen zijn afhankelijkheid van deze diensten?
            
Antwoord 15
            
In de architectuur staan de clouddiensten van Microsoft en Amazon als «onderlaag»
               die gebruikt wordt voor ongepubliceerde of laag-gerubriceerde informatiesystemen.
               Naast clouddiensten neemt Defensie bij Microsoft ondersteuningsdiensten af voor de
               inzet van diverse Microsoft producten die op diverse plekken in de generieke IT-infrastructuur
               van Defensie worden toegepast. Voor de daadwerkelijke inzet zijn er geen afhankelijkheden
               van deze diensten (wel van de producten). Voor de lange termijn continuïteit heeft
               heel Defensie afhankelijkheden. Een van de belangrijkste afhankelijkheden is de cybersecurity
               ondersteuning van de diverse Microsoft producten.
            
Vraag 16
            
Welke gegevens worden door Defensie bewaard, verwerkt, of gedeeld via de clouddiensten
               van Microsoft en Amazon? Heeft de Verenigde Staten, onder de CLOUD Act, toegang tot
               deze (gevoelige) gegevens?
            
Antwoord 16
            
Defensie verwerkt en bewaart alleen ongerubriceerde of laag gerubriceerde gegevens
               in de clouddiensten van Microsoft en Amazon.
            
Het Nationaal Cyber Security Centrum heeft in augustus 2022 een onderzoeksrapport
               over de CLOUD Act gepubliceerd. In dit onderzoek stelt Greenberg Traurig dat het risico dat de Amerikaanse overheid toegang krijgt tot Europese (persoons)gegevens,
               specifiek op basis van de CLOUD-act, weliswaar voorstelbaar, maar in de praktijk ook
               (heel) klein is.
            
Defensie verwerkt geen hoog gerubriceerde informatie in cloud-diensten van Microsoft
               en Amazon. Om een goede afweging te maken over de risico’s en de baten, hanteert Defensie
               een cloud-afwegingskader.
            
Vraag 17
            
Kunt u deze vragen afzonderlijk van elkaar beantwoorden?
Antwoord 17
            
Wegens de samenhang tussen vragen 9 en 11 is een gedeelte van deze beantwoording samengevoegd.
               Alle overige vragen zijn afzonderlijk van elkaar beantwoord.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
G.P. Tuinman, staatssecretaris van Defensie - 
              
                  Mede namens
F.Z. Szabó, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.