Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Veltman over de files op de A2 Deil Vught
Vragen van het lid Veltman (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het fileprobleem op de A2 (ingezonden 13 maart 2025).
Antwoord van Minister Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 28 maart
2025).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «De A2 rondom Den Bosch is de filehel op aarde»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Deelt u de mening dat de A2 de belangrijkste noord-zuidverbinding van Nederland is?
Antwoord 2
Samen met de A16, A4, A27 en de A50 maakt de A2 deel uit van belangrijke Noord-Zuid
(rijksweg)verbindingen in Nederland.
Vraag 3
Deelt u de mening dat de A2 de belangrijkste economische regio’s (Randstad en Brainport
Eindhoven) verbindt?
Antwoord 3
Het klopt dat de A2 een aantal van de belangrijkste economische gebieden in Nederland
verbindt. Niet alleen de Randstad en Brainport Eindhoven, maar ook Chemelot in Limburg.
Vraag 4
Welk beeld heeft u van de ontwikkeling van de files en de economische schade als gevolg
van de files op de A2 tussen Vught en Deil?
Antwoord 4
Het probleem van grotere verkeersdrukte en meer files op de A2 Deil Vught en de daarmee
samenhangende economische schade en negatieve effecten op het onderliggende wegennet
is bekend. Dit probleem speelt breder in Nederland ook op andere snelwegen. Dat was
ook de reden waarom we de verkenning A2 Deil Vught zijn gestart.
Vraag 5
Welk beeld heeft u van de fileproblemen op de A2 tussen Vught en Deil in de toekomst
en van de negatieve effecten van de files op het (omliggende) wegennet en op de economische
schade?
Antwoord 5
Vanwege gebrek aan stikstofruimte, capaciteit en middelen zijn 14 wegverbredingstrajecten
gepauzeerd, waaronder de A2 Deil Vught.
De knelpunten op de A2 Deil Vught die eerder uit de Integrale Mobiliteits Analyse
(IMA) naar voren kwamen waren destijds aanleiding om dit traject in het Meerjarenprogramma
Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) op te nemen en een verkenning uit te voeren.
Ondanks het pauzeren wordt de noodzaak van het project nog steeds onderschreven en
blijft het project ook in het MIRT overzicht staan.
Daarnaast speelt mee dat het autoverkeer in de toekomst autonoom blijft groeien. Ten
slotte wordt de komende jaren veel meer onderhoud aan de rijkswegen gepland met meer
hinder en files voor het autoverkeer tot gevolg.
Vraag 6
Deelt u de mening dat de grote infrastructuurprojecten die zijn stilgelegd vanwege
gebrek aan stikstofruimte, arbeidskracht en middelen, zo snel mogelijk hervat moeten
worden omdat Nederland vaststaat?
Antwoord 6
Het is van belang dat de gepauzeerde projecten zo snel mogelijk weer hervat worden.
Van de 17 gepauzeerde projecten wordt een analyse gemaakt van wat er nodig is vanuit
stikstof, financiën en capaciteit om projecten weer op te kunnen starten. U ontvangt
voor het commissiedebat MIRT van 2 juli aanstaande hierover meer informatie. In het
voorjaar wordt ook aangegeven welk van de gepauzeerde projecten als eerste weer wordt
opgestart.
Een deel van het (resterend) budget voor de A2 Deil Vught (€ 54 miljoen) wordt gebruikt
om maatregelen uit te voeren rond de A2 Deil Vught die de effecten van het pauzeren
verzachten. Zie ook de MIRT brief van 12 november 2024 met de BO MIRT afspraken.2
Vraag 7
Welke oplossingen heeft u klaarliggen om deze grote projecten snel te kunnen herstarten?
Antwoord 7
De ambitie is om ieder jaar één gepauzeerd project te herstarten. Zie verder het antwoord
op vraag 6.
Vraag 8
Deelt u de mening dat de kleinere maatregelen die worden genomen om het genoemde knelpunt
te ontlasten, slechts gedeeltelijk of niet helpen aan het verminderen van het fileleed
en dat een verbreding van de weg de meeste zoden aan de dijk zet en het fileleed kan
verminderen?
Antwoord 8
Een deel van het (resterend) budget voor de A2 Deil Vught (rijk € 54 miljoen en regio
€ 54 miljoen) wordt gebruikt om (mitigerende) maatregelen uit te voeren rond de A2
Deil Vught.
Doel van een aantal maatregelen is om de effecten van het pauzeren te verzachten door
onder andere het sluipverkeer te verminderen. Dit heeft een positief effect op de
leefbaarheid, veiligheid en luchtkwaliteit van de kleine kernen rondom de A2 Deil
Vught.
Een aantal andere maatregelen is bedoeld om een alternatief te bieden voor de auto,
zoals de aanleg van snelfietspaden, HUBs en het verbeteren van het OV).
Uiteraard hebben deze kleinere maatregelen niet hetzelfde oplossende vermogen als
een wegverbreding zou doen, maar is binnen de gegeven mogelijkheden op dit moment
het maximaal haalbare.
Vraag 9
Deelt u de mening dat het knelpunt A2 Vught-Deil in de prioritering van wegprojecten,
na de aanpak van knooppunt Hoevelaken, een topprioriteit moet worden?
Antwoord 9
Op dit moment kan daar geen uitspraak over worden gedaan. Op dit moment wordt aan
een analyse van stikstof, financiën en capaciteit gewerkt. Zie ook antwoord 6.
Vraag 10
Bent u bereid om zo snel mogelijk met de regio te zoeken naar oplossingen om de herstart
van de A2 Vught-Deil mogelijk te maken, desnoods gefaseerd?
Antwoord 10
In kader van het MIRT proces (DO/BO MIRT) wordt de herstart van de projecten geagendeerd
en in het BO Leefomgeving en BO MIRT met de regio besproken.
Vraag 11
Kunt u deze vragen beantwoorden vóór het commissiedebat Strategische Keuzes Bereikbaarheid
van 2 april 2025?
Antwoord 11
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.