Amendement : Amendement van het lid Flach over voorwaardelijke delegatie bij aan te wijzen categoriën waarop procedurele versnellingen van toepassing zijn
36 512 Wijziging van de Algemene wet bestuursrecht, de Huisvestingswet 2014, de Omgevingswet, de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Woningwet in verband met de versterking van de regie op de volkshuisvesting en met het oog op enkele andere met de volkshuisvesting samenhangende maatregelen (Wet versterking regie volkshuisvesting)
Nr. 19
AMENDEMENT VAN HET LID FLACH
Ontvangen 28 maart 2025
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
In artikel III, onderdeel L, wordt aan het voorgestelde artikel 16.87a een lid toegevoegd,
luidende:
5. In afwijking van artikel 23.5 wordt een krachtens het eerste lid vastgestelde algemene
maatregel van bestuur aan de beide Kamers der Staten-Generaal overgelegd. Hij treedt
in werking op een tijdstip dat nadat vier weken na de overlegging zijn verstreken
bij koninklijk besluit wordt vastgesteld, tenzij binnen die termijn door of namens
een van de Kamers of door ten minste een vijfde van het grondwettelijk aantal leden
van een van de Kamers de wens te kennen wordt gegeven dat het onderwerp van de algemene
maatregel van bestuur bij wet wordt geregeld. In dat geval wordt een daartoe strekkend
voorstel van wet zo spoedig mogelijk ingediend. Indien het voorstel van wet wordt
ingetrokken of indien een van de Kamers der Staten-Generaal besluit het voorstel niet
aan te nemen, wordt de algemene maatregel van bestuur ingetrokken.
Toelichting
Op basis van het voorgestelde artikel 16.87a Omgevingswet kunnen per algemene maatregel
van bestuur (AMvB) categorieën projecten aangewezen worden waarop procedurele versnellingen
van toepassing zijn. Deze procedurele versnellingen zijn soms nodig, maar zijn tegelijk
vaak ook ingrijpend. Aan deze projecten, en ook aan de AMvB, worden wel voorwaarden
verbonden.
De Afdeling advisering van de Raad van State wijst er op «dat bij de verdeling van
de elementen van een regeling over de wet en over lagere regelgeving de wet ten minste
de hoofdelementen van de regeling dient te bevatten. Daarmee heeft ook het parlement
als medewetgever de mogelijkheid om zich uit te spreken over mogelijke zwaarwegende
maatschappelijke belangen die uitzonderingen op de reguliere rechtsbeschermingsprocedure
rechtvaardigen. Om die reden ligt het tevens in de rede om, indien wordt besloten
tot het aanwijzen van categorieën van besluiten waarop de versnelde behandeling van
beroepsprocedures van toepassing is, de categorieën in de wet zelf en niet, zoals
voorgesteld, bij algemene maatregel aan te wijzen.» De indiener snapt dat lastig aan
dit verzoek kan worden voldaan, omdat het moeilijk is om al op voorhand specifieke
categorieën te benoemen. Tegelijk moet juist daarom de parlementaire betrokkenheid
voldoende worden geborgd.
In de memorie van toelichting is te lezen dat de regering heeft gekozen voor een zwaardere
voorhang. De indiener is van mening dat een zogenoemde voorwaardelijke delegatie passender
is. De gevolgen van een AMvB kunnen aanzienlijk zijn (niet alleen op het terrein van
volkshuisvesting, maar ook daarbuiten). Om die reden is het verstandig om de parlementaire
betrokkenheid beter te borgen en te kiezen voor deze vorm. Daardoor kan door ten minste
een vijfde van het grondwettelijk aantal leden van een van de Kamers de wens te kennen
worden gegeven dat het onderwerp van de AMvB bij wet moet worden geregeld.
Flach
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
André Flach, Tweede Kamerlid