Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Bontenbal over de meest recente cijfers over de asielinstroom en asielketen
Vragen van het lid Bontenbal (CDA) aan de Minister van Asiel en Migratie over de meest recente cijfers over de asielinstroom en asielketen (ingezonden 14 januari 2025).
Antwoord van Minister Faber – Van de Klashorst (Asiel en Migratie) (ontvangen 11 maart
2025). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2024–2025, nr. 1353.
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Aantal asielaanvragen daalde vorig jaar flink» in Trouw
d.d. 6 januari 2025?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Kunt u de meest recente cijfers geven over het jaar 2024 (inclusief december) van
de instroom van asielzoekers in Nederland en dat afzetten tegen de afgelopen 10 jaar?
Antwoord 2
In 2024 zijn 32.180 eerste asielaanvragen ingediend. In de tabel vindt u een overzicht
van het aantal eerste asielaanvragen per jaar, voor de periode 2014 tot en met 2024.
Jaar
Aantal eerste asielaanvragen (IND)
2014
21.810
2015
43.090
2016
18.170
2017
14.720
2018
20.350
2019
22.530
2020
13.670
2021
24.690
2022
35.540
2023
38.380
2024
32.180
Vraag 3 en 4
Kunt u deze cijfers ook afzetten tegen de ontwikkeling van de instroomcijfers in andere
landen om ons heen?
Kunt u een overzicht geven van de instroomcijfers in de Europese Unie (EU)?
Antwoord 3 en 4
In onderstaande tabel treft u een overzicht van het aantal ingediende eerste asielaanvragen
in de EU-27, Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Denemarken, Oostenrijk en Zweden,
in de periode 2014 tot en met 2024.
Jaar
EU-27
NED
BEL
DUI
FRA
DEN
OOS
ZWE
2014
530.970
21.780
14.130
173.070
58.845
14.565
25.700
75.090
2015
1.217.185
43.035
39.065
441.900
70.570
20.855
85.520
156.195
2016
1.167.075
19.285
14.290
722.365
76.790
6.070
39.905
22.385
2017
620.465
16.090
14.055
198.310
91.965
3.140
22.470
22.225
2018
564.905
20.465
18.160
161.930
126.580
3.495
11.610
18.685
2019
629.230
22.540
23.140
142.510
138.290
2.645
11.010
20.805
2020
415.475
13.720
12.930
102.580
81.735
1.435
13.415
11.800
2021
536.270
24.755
19.605
148.235
103.810
2.015
37.830
9.055
2022
874.035
35.530
32.140
217.775
137.605
4.505
109.800
13.210
2023
1.049.950
38.370
29.305
329.120
145.210
2.380
56.160
8.960
2024
n.n.b.
31.925
33.050
229.695
132.825
n.n.b.
21.810
6.560
Vraag 5
Klopt het dat de dalende instroomcijfers in Nederland een gevolg zijn van de daling
van de instroom in de gehele EU en dat daarom een lagere instroom in Nederland verklaard
kan worden uit de dalende instroomcijfers van de EU?
Antwoord 5
De daling van het aantal asielaanvragen in Nederland kan zeker samenhangen met de
daling van het aantal asielaanvragen in Europa. Hierbij wordt aangetekend dat ongeveer
een derde van de eerste asielaanvragen in Nederland wordt gedaan door Syrische vreemdelingen,
waardoor specifieke ontwikkelingen voor die groep sterker in Nederland doorwerken
dan in de EU+ als geheel.
Vraag 6
Klopt het dat Nederland in 2024 iets populairder lijkt als asielbestemming dan andere
Europese landen, zoals Trouw schrijft?
Antwoord 6
Het aantal asielaanvragen in Nederland per hoofd van de bevolking ligt nog altijd
onder het EU+ gemiddelde. Dat neemt niet weg dat verschillende Europese landen worden
doorkruist voordat de asielzoeker Nederland bereikt. De inzet van het kabinet is erop
gericht om met een breed pakket aan maatregelen het asielstelsel te hervormen en de
instroom te beperken.
Vraag 7
Kunt u een overzicht geven van de doorlooptijden bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst
(IND) van de verschillende stromen zoals deze zich de afgelopen maanden hebben ontwikkeld
(in de periode vanaf 2020)?
Antwoord 7
Om goed een weergave te geven van hoe de doorlooptijden bij de IND zich de afgelopen
periode hebben ontwikkeld is in onderstaande tabellen voor de asielsporen spoor 1
(Dublinprocedure), spoor 2 (veilig land van herkomst of internationale bescherming),
eerste aanvragen spoor 4 (waaronder o.a. algemene asielprocedure (AA) en verlengde
asielprocedure (VA)) en nareiszaken een overzicht gemaakt van de gemiddelde doorlooptijd
van 2020 tot en met 2024. In de tweede tabel is de gemiddelde doorlooptijd van de
tweede helft van 2024 opgenomen voor bovengenoemde asielsporen.
In spoor 2 worden naast aanvragen van personen uit een veilig land van herkomst ook
aanvragen van een vreemdeling die reeds elders in de EU bescherming heeft behandeld.
Met name de laatste categorie heeft soms een beduidend langere doorlooptijd, omdat
vaak onderzoek moet worden uitgezet bij andere EU-landen. Gelet op het geringe aantal
zaken in spoor 2, hebben deze zaken een groot effect op de gemiddelde doorlooptijd.
Asielaanvragen van spoor 2 worden op de locaties Ter Apel en Budel echter zo snel
mogelijk behandeld en beslist waardoor de doorlooptijd van deze groep aanzienlijk
korter is dan 14 weken.
Tabel 1: Gemiddelde doorlooptijd asielaanvragen per spoor in weken, 2020–2023 (Bron:
Metis)
2020
2021
2022
2023
2024
Asiel – spoor 1
14
14
26
23
18
Asiel – spoor 2
7
7
10
12
14
Asiel – spoor 4
47
48
32
50
61
MVV nareis
34
30
34
47
70
Tabel 2: Gemiddelde doorlooptijd asielaanvragen per spoor in weken, juli 2024-december
2024 (bron: Metis)
Jul-24
Aug-24
Sep-24
Okt-24
Nov-24
Dec-24
Asiel – spoor 1
20
22
19
20
19
17
Asiel – spoor 2
11
19
11
12
8
9
Asiel – spoor 4
59
66
62
64
63
64
MVV nareis
76
74
71
72
72
70
Vraag 8
Klopt het dat de doorlooptijd voor de algemene asielprocedure is opgelopen naar 68
weken (eerste en tweede verhoor)?2 Klopt het dat in eerdere updates (in te zien via https://web.archive.org) van deze pagina de volgende doorlooptijden werden vermeld:
Datum van update website IND
Aantal weken wachten voor het twee gesprek (nader gehoor) in algemene asielprocedure
30 december 2024
68 weken
15 augustus 2024
67 weken
14 mei 2024
67 weken
8 juni 2023
54 weken
12 januari 2023
36 weken?
Antwoord 8
De doorlooptijd omvat de periode van start aanvraag totdat hierop is beslist. Op IND.nl
wordt richting de aanvrager gecommuniceerd over de verwachtte tijd van start aanvraag
tot het genoemde gehoor. De wachttijd tot en met het tweede gehoor is opgelopen naar
67 weken.
Het aantal weken wachten voor het nader gehoor in de algemene asielprocedure herken
ik, met de kanttekening dat volgens de gegevens van de IND de huidige wachttijd 67
weken is en op 14 juli 2024 de wachttijd 67 weken was.
Vraag 9
Bent u bereid de doorlooptijden voor de Tweede Kamer overzichtelijk te presenteren,
zoals eerder gebeurde (zie o.a. https://web.archive.org/web/20230402053212/https://ind.nl/nl/na-uw-aanv…)?
Antwoord 9
Het deel van de website waar u naar refereert is voor de aanvragers. Om beter inzicht
te geven hoe lang de aanvrager moet wachten is dit gecorrigeerd naar de wachttijden.
Zoals u is toegezegd publiceert de IND de doorlooptijden sinds het najaar 2024 samen
met de tertaalcijfers op eigen website.
Vraag 10
Hoe gaat u ervoor zorgen dat de doorlooptijden bij de IND de komende tijd wél verbeteren?
Antwoord 10
Zoals bij u bekend kampt de IND al jaren met oplopende voorraden bij asiel- en nareisaanvragen.
Dit komt omdat de instroom hoger is dan wat de IND aan kan. Onbeperkt in omvang groeien
om voorraden terug te dringen en binnen de beslistermijnen te beslissen is onhoudbaar
en biedt geen soelaas. De IND werkt daarom al een geruime tijd hard om in te lopen
op de voorraad en zal dit de komende jaren ook blijven doen. Hiervoor heeft de IND
een meerjarenaanpak wat ook de komende jaren zal leiden tot een productiviteitsstijging.
Dat gebeurt langs drie lijnen, te weten 1. vermindering complexiteit; 2. slimmer werken;
en 3. beperkt meer personeel aantrekken.
Vraag 11
Klopt het dat het terugsturen naar het land van herkomst van afgewezen asielzoekers
het afgelopen jaar en de afgelopen maanden niet substantieel is verbeterd, gekeken
naar de cijfers «ketenbreed vertrek» in de laatste rapportage van het ministerie «Kerncijfers
asiel en migratie november 2024», pagina 6?3 Hoe gaat u ervoor zorgen dat deze cijfers de komende maanden wel verbeteren?
Antwoord 11
Vreemdelingen die niet in Nederland mogen zijn, moeten Nederland verlaten. Waar het
kan gebeurt dit vrijwillig, waar nodig gedwongen. Het vertrek van afgewezen asielzoekers
vindt plaats door tussenkomst van DTenV. Er zijn in 2024 5.990 vreemdelingen aantoonbaar
vertrokken uit de caseload van DTenV. Dat is 4% hoger dan in 2023. Ook vond in 2024
vaker vertrek plaats naar het land van herkomst dan in 2023. Dat neemt niet weg dat
het kabinet serieus werk maakt van het verhogen van het vertrekcijfer. Zo wordt met
behulp van brede partnerschappen continu gewerkt aan het verbeteren van de terugkeersamenwerking
met derde landen. Landen die onvoldoende meewerken kunnen bijvoorbeeld te maken krijgen
met beperkende maatregelen op het gebied van het verkrijgen van visa. Daarnaast wordt
in Europa -mede op aandringen van Nederland- gewerkt aan de herziening van de Terugkeerrichtlijn
om zo de terugkeerprocedure efficiënter en effectiever te maken. Nationaal werkt het
kabinet hard aan het ondersteunen van vreemdelingen die vrijwillig wensen te vertrekken
en -wanneer de overheid gedwongen vertrek ter hand moet nemen- het uitbreiden van
de capaciteit van vreemdelingenbewaring.
Vraag 12
Klopt het dat in het overzicht van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) op
diens website over het aantal bewoners in hun opvanglocaties vermeld wordt dat het
aantal asielzoekers gegroeid is van ca. 47.000 in december 2023 naar ca. 53.000 in
december 2024? Klopt het dat het aantal statushouders in opvanglocaties van het COA
gegroeid is naar meer dan 19.400 in december 2024 en deze groep dus inmiddels 27%
van de bedden bij het COA bezet houdt, terwijl deze statushouders daar niet thuis
horen, maar in gemeenten moeten worden ondergebracht?4
Antwoord 12
De genoemde aantallen worden door mij herkend.
Vraag 13
Klopt het dat als alle statushouders die nu door het COA worden gehuisvest, in gemeenten
zouden zijn ondergebracht, het COA niet meer op zoek zou hoeven gaan naar nieuwe opvanglocaties
in gemeenten?
Antwoord 13
Op dit moment is de bezetting bij het COA bijna 100%. Er verblijven 72.658 personen,
waarvan 18.880 statushouders in de opvang (coa website). Als alle statushouders uit
de opvang zouden zijn, geeft dit ruimte, maar het betekent niet dat COA kan stoppen
met zoeken naar (nieuwe) opvanglocaties. Twee derde van de COA locaties bestaat uit
tijdelijke noodopvang. Idealiter komen hiervoor reguliere opvangplekken in de plaats
tegen lagere kosten.
Vraag 14
Kunt u aangeven wat het effect is geweest van de val van het regime van Assad voor
de instroomcijfers van Syriërs naar Nederland, aangezien een derde van de asielzoekers
in november uit Syrië kwam en het regime begin december ten val kwam en dat zichtbaar
zou moeten zijn in de instroomcijfers voor december? Is het lage weekcijfer van 500
voor de asielinstroom in week 52 en het cijfer van 600 in de eerste week van 2025
daarvoor een eerste indicatie?5
Antwoord 14
In de tabel hieronder staan de eerste asielaanvragen van Syriërs over de periode van
januari 2014 tot en met februari 2025. Het is nog te vroeg om uitspraken te doen over
het effect van de val van het regime van Assad op de Syrische asielinstroom in Nederland.
Vraag 15
Hoe gaat u ervoor zorgen dat de kansen die een lagere instroom van asielzoekers biedt
om de asielketen op orde te brengen, ook zullen worden benut? Hoe gaat u ervoor zorgen
dat de doorlooptijden van aanvragen van asielzoekers substantieel worden versneld,
statushouders sneller uit COA-locaties vertrekken en meer uitgewezen asielzoekers
worden teruggestuurd naar het land van herkomst?
Antwoord 15
De voornemens van dit kabinet op het terrein van asielmigratie zijn stevig en de wetsvoorstellen
zijn daar een uitdrukking van. Dat laat onverlet dat ik op dit moment de adviezen
van de Raad van State bestudeer. Daartoe wordt zo spoedig mogelijk het nader rapport
opgesteld, gericht op bespreking daarvan in de Ministerraad op korte termijn.
Na bespreking hiervan in het kabinet zal het nader rapport zo spoedig mogelijk met
de wetsvoorstellen aan uw Kamer worden aangeboden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.H.M. Faber-van de Klashorst, minister van Asiel en Migratie
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.