Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Eerdmans over het Nationaal Klimaat Platform
Vragen van het lid Eerdmans (JA21) aan de Minister van Klimaat en Groene Groei over het Nationaal Klimaat Platform (ingezonden 21 januari 2025).
Antwoord van Minister Hermans (Klimaat en Groene Groei) (ontvangen 4 maart 2025).
Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2024–2025, nr. 1375.
Vraag 1
Kunt u aangeven hoe het Nationaal Klimaat Platform aan de ondersteunende financiële
middelen komt?
Antwoord 1
De middelen van het Nationaal Klimaat Platform (NKP) komen uit de «projecten klimaat
en energieakkoord» van de begroting van het Ministerie van Klimaat en Groene Groei
(KGG). De financiële middelen worden overgeheveld naar het Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving
(OFL) binnen de directie Participatie van het Ministerie van Infrastructuur &Waterstaat
(I&W). Het NKP is onderdeel van het Overlegorgaan Fysieke leefomgeving.
Vraag 2
Hoeveel financiële middelen en/of subsidie ontvangt het Nationaal Klimaat Platform
jaarlijks van de rijksoverheid?
Antwoord 2
Het NKP ontvangt maximaal 2,4 miljoen per jaar, voor de jaren 2023 tot en met 2026.
De 2,4 miljoen per jaar is opgebouwd uit twee delen: (1) de salariskosten voor de
medewerkers en de voorzitter, ongeveer 1,4 miljoen euro en (2) een bijdrage aan het
programma van het NKP, maximaal 1 miljoen euro. In 2023 is die 1 miljoen voor minder
dan de helft benut, vanwege de opstartfase.
Vraag 3
Waarom is ertoe besloten het Nationaal Klimaat Platforrm niet onder de Wet open overheid
(Woo) te laten vallen?
Antwoord 3
Bij de oprichting van het NKP was de uitkomst van juridische analyse dat het Overlegorgaan
Fysieke Leefomgeving (en dus ook het NKP) niet onder de Wet open overheid (Woo) valt,
omdat het onafhankelijke secretariaat van OFL niet werkzaam is onder verantwoordelijkheid
van het ministerie.
Die analyse is opnieuw gedaan en leidt tot de conclusie dat dit niet terecht was.
Het OFL is een bestuursorgaan, omdat het bij wet is ingesteld (de Wet overleg fysieke
leefomgeving) en bestuursorganen vallen onder de Woo.
De passage over het niet vallen onder de Woo is per februari 2024 verwijderd van de
website van het NKP.
Vraag 4
Hoe en aan wie legt het Nationaal Klimaat Platforrm dan financiële verantwoording
af over de ontvangen publieke middelen?
Antwoord 4
Het inhoudelijke werkprogramma bespreekt het Nationaal Klimaat Platform altijd in
september met het Ministerie van Klimaat en Groene Groei. Deze inhoudelijke gesprekken
zijn richtinggevend voor de inzet van de beschikbare middelen. De financiële verantwoording
maakt onderdeel uit van de verantwoording die het Ministerie I&W jaarlijks aflegt
over de financiën. In het financieel jaarverslag van IenW vallen de uitgaven van directie
Participatie (inclusief het OFL) en de andere stafdiensten onder begrotingsartikel
98 Apparaatsuitgaven kerndepartement. Dat is een «niet beleidsartikel» en hierover
wordt op hoofdlijnen gerapporteerd en niet op het niveau van directies of afdelingen
daarbinnen, of projecten zoals het NKP.
Vraag 5
Waar kan het jaarverslag met financiële verantwoording van het Nationaal Klimaat Platform
worden ingezien?
Antwoord 5
Het inhoudelijk jaarverslag is beschikbaar op de website van het NKP (www.nationaalklimaatplatform.nl). De financiële verantwoording wordt nu nog niet separaat gepubliceerd op de website.
De tabel hieronder bevat een overzicht op hoofdlijnen van de jaarlijkse projectbegroting.
Personele kosten (voorzitter + medewerkers, 10 FTE)
1,4 miljoen euro
Huisvesting en kantoorfaciliteiten
130.000 euro
Opdrachten voor onderzoek en advies
340.000 euro
Evenementen (waaronder Top van Onderop)
300.000 euro
Werkbijeenkomsten en webinars
175.000 euro
Overig (o.m. communicatie, website, opleiding)
55.000 euro
Vraag 6
Indien het jaarverslag met financiële verantwoording niet in kan worden gezien, bent
is de bereid om dit alsnog openbaar te maken? Zo ja, op welke termijn kan dit verwacht
worden?
Antwoord 6
Jazeker, het kabinet en het NKP vinden het wenselijk dat deze informatie publiek beschikbaar
is. Het NKP is publicatie van de financiële verantwoording van de afgelopen twee jaar
nu aan het voorbereiden en zal deze voor 10 maart op hun website publiceren.
Vraag 7
Kunt u inzicht geven in de salarishuishouding van het Nationaal Klimaat Platform,
inclusief de salarissen van de directie/secretariaat en andere leidinggevende posities?
Antwoord 7
Voorzitter NKP (32 uur)
Schaal 18
Programma directeur NKP (36 uur)
Schaal 16
Werknemers secretariaat
Gemiddeld schaal 12
Vraag 8
Hoe worden de salarissen van de medewerkers van het Nationaal Klimaat Platform vastgesteld
en welke richtlijnen worden hierbij gehanteerd?
Antwoord 8
Voorzitter en secretariaat zijn aangesteld als ambtenaren van het Ministerie van I&W.
Salarissen zijn vastgesteld volgens de standaard richtlijnen voor salarissen van ambtenaren
binnen de rijksoverheid, via het functiegebouw Rijk, waarbij de zwaarte van de functie
bepalend is voor de salarisschaal, zie hiervoor de Handleiding Overheidstarieven 20251.
Vraag 9
Ben u van plan het mandaat van Nationaal Klimaat Platform, dat tot november 2026 loopt,
te verlengen?
Antwoord 9
Bij instelling van het NKP is besloten na twee jaar een korte externe evaluatie uit
te voeren van de functie van het NKP in de context van de gehele klimaat-governance.
De uitkomsten hiervan verwacht het kabinet in Q2 met de Kamer te delen. Op basis van
de uitkomsten van die evaluatie neemt het kabinet een besluit over het eventueel voortzetten
van het NKP.
Vraag 10
Welke criteria zijn daar mee gemoeid om dat besluit af te wegen?
Antwoord 10
De belangrijkste criteria zijn of het NKP nog past bij de huidige fase van de klimaat-
en energietransitie en of het NKP op een zinvolle wijze invulling weet te geven aan
hun mandaat2. Het mandaat bestaat uit twee kerntaken:
1. Het aanjagen van de dialoog over het klimaatbeleid in de samenleving, met bijzondere
aandacht voor de thematiek rond de rechtvaardige transitie en het betrekken van groepen
in de samenleving die minder verbondenheid en betrokkenheid voelen bij de klimaattransitie.
2. Het gevraagd en ongevraagd signaleren en adviseren aan de Minister voor Klimaat en
Energie over ontwikkelingen die direct of indirect van belang zijn voor het klimaatbeleid,
waaronder oplossingen voor concrete knelpunten in de uitvoering en kansen voor versnelling
van de transitie.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S.T.M. Hermans, minister van Klimaat en Groene Groei
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.