Schriftelijke vragen : Het bericht ‘ACM wil dat energiebedrijven klanten helpen met nieuw energiecontract’
Vragen van het lid Idsinga (Nieuw Sociaal Contract) aan de Minister van Economische Zaken over het bericht «ACM wil dat energiebedrijven klanten helpen met nieuw energiecontract» (ingezonden 21 februari 2025).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht van de NOS over de oproep van de Autoriteit Consument
& Markt (ACM) aan energiebedrijven om klanten beter te ondersteunen bij het kiezen
van een passend energiecontract?1
Vraag 2
Hoe beoordeelt u de conclusie van de ACM dat energiebedrijven consumenten onvoldoende
helpen bij het kiezen van een contract dat aansluit bij hun verbruik en situatie?
Wat zegt dit volgens u over de transparantie en consumentenbescherming op de Nederlandse
energiemarkt?
Vraag 3
Welke mogelijkheden heeft de ACM op dit moment om in te grijpen bij energieleveranciers
die onvoldoende transparantie bieden of consumenten niet adequaat ondersteunen? Acht
u deze instrumenten voldoende om misstanden effectief te bestrijden?
Vraag 4
Bent u bereid te onderzoeken of aanvullende regelgeving nodig is om te waarborgen
dat energiebedrijven consumenten beter informeren en begeleiden bij het afsluiten
van een energiecontract? Zo ja, welke stappen overweegt u te nemen?
Vraag 5
Hoe beoordeelt u de effectiviteit van het huidige toezicht op de energiemarkt met
betrekking tot consumentenbescherming en eerlijke concurrentie? Bent u bereid te bezien
of de ACM extra bevoegdheden nodig heeft om haar toezichtstaken beter te kunnen uitvoeren?
Vraag 6
In hoeverre kunnen energiebedrijven worden verplicht om meer standaardisatie in hun
contractvoorwaarden aan te brengen, zodat consumenten gemakkelijker contracten kunnen
vergelijken en beter inzicht krijgen in de verschillen tussen aanbieders?
Vraag 7
Deelt u de mening dat energiebedrijven een verantwoordelijkheid hebben om klanten
actief te helpen bij het vinden van een passend contract? Zo ja, hoe zou de overheid
dit kunnen stimuleren zonder onnodige marktverstoring?
Vraag 8
Welke lessen trekt u uit de oproep van de ACM aan energiebedrijven om consumenten
beter te ondersteunen bij het kiezen van een passend energiecontract? Acht u verdere
interventies noodzakelijk om de transparantie en consumentenbescherming in de energiemarkt
te verbeteren?
Vraag 9
Zijn er al concrete stappen gezet door de overheid of toezichthouders om de transparantie
en ondersteuning in de energiemarkt te verbeteren? Kunt u een overzicht geven van
lopende of geplande initiatieven?
Indieners
-
Gericht aan
D.S. Beljaarts, minister van Economische Zaken -
Indiener
Folkert Idsinga, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.