Schriftelijke vragen : De beantwoording van de schriftelijke vragen van de leden Van Kent en Beckerman over stagiairs van Transavia die in 2023 als personeel werden ingezet
Vragen van het lid Van Kent (SP) aan de Ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over de beantwoording van de schriftelijke vragen van de leden Van Kent en Beckerman over stagiairs van Transavia die in 2023 als personeel werden ingezet (ingezonden 19 februari 2025).
Vraag 1
Wat is het nut van klachtprocedures op school, de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs
Bedrijfsleven (SBB) en de Onderwijsinspectie voor stagiairs die zijn ingezet als werknemers
als zij alleen hun loon kunnen halen bij de civiele rechter? Hoe worden deze stagiairs
geholpen hun recht te halen wanneer zij een klacht indienen op school, bij de SBB
of de Onderwijsinspectie?1
Vraag 2
Deelt u de mening dat de stap naar de civiele rechter te hoogdrempelig is voor jonge
stagiairs? Wat gaat u doen om deze drempel te verlagen en «stagiairs» het makkelijker
maken geld terug te krijgen? U noemt in uw beantwoording het meldpunt stagemisbruik
van de CNV Jongeren, bent u bereid een soortgelijk meldpunt te starten waar jongeren
hun problemen bij hun stage kunnen melden waar zij ook meteen hulp krijgen om hun
recht af te dwingen?
Vraag 3
Kunt u uitleggen hoe de boeteoplegger kan zeggen dat Transavia voldoende maatregelen
heeft kunnen nemen na de boete, als de eerste groep stagiairs na het invoeren van
de maatregelen met dezelfde klachten zit?
Vraag 4
Kunt u duidelijk maken waarom de klachten van de stagiairs in 2022 wel hebben geleid
tot een boete en maatregelen bij Transavia, maar de klachten van de stagiairs uit
2023 niet? Welke inhoudelijke verschillen waren er tussen de klachten van de twee
groepen stagiairs?
Vraag 5
Deelt u de opvatting dat, door contactmomenten met het leerbedrijf en instelling te
organiseren, stagiairs zich niet altijd veilig voelen om hun ervaringen te delen over
de stage? Hoe wordt voorkomen dat negatieve opmerkingen en ervaringen over het leerbedrijf
tijdens de contactmomenten leidt tot een onveilige leersfeer voor de stagiair?
Vraag 6
Erkent u dat de oplossingen die u in antwoord 7 en 8 omschrijft niet hebben geleid
tot een veilige meldomgeving, en dat het verhaal van stagiair Thimo een goed voorbeeld
daarvan is? Bent u bereid aanvullende maatregelen te nemen om tot een veilige meldsfeer
te komen?
Indieners
-
Gericht aan
Y.J. van Hijum, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid -
Gericht aan
E.E.W. Bruins, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Indiener
Bart van Kent, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.