Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Holman over het handelen en functioneren van de NVWA
Vragen van het lid Holman (Nieuw Sociaal Contract) aan de Staatssecretaris van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur over het handelen en functioneren van de NVWA (ingezonden 27 januari 2025).
Antwoord van Staatssecretaris Rummenie (Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur)
            (ontvangen 11 februari 2025).
         
Vraag 1
            
Hoeveel bestuursrechtelijke maatregelen heeft de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
               (NVWA) in 2024 uitgedeeld aan horeca, supermarkten en retailbedrijven, distributiecentra,
               groente- en fruitveilingen en verwerkende bedrijven, eierenverpakkers en ei-verwerkende
               bedrijven, visafslagen en visverwerkende bedrijven, pluimvee vleesverwerkende bedrijven
               en overige voedselverwerkende bedrijven? Kunt u deze gegevens uitsplitsten in waarschuwingen
               en boetes?
            
Antwoord 1
            
De informatie op type bedrijf wordt niet op dat detailniveau vastgelegd. Het is wel
               uit de systemen te halen na een uitvoerige analyse en die is jaarlijks rond de zomer
               beschikbaar. Op dit moment kan de NVWA wel cijfers leveren op basis van wetgeving
               en domein waarop de NVWA toezicht houdt. Hieronder een overzicht van het aantal door
               de NVWA opgelegde boetes per wet en domein.
            
Wetgeving (LVVN)
Bestaat uit de domeinen
Opgelegde boetes in 2024
Officiële waarschuwingen 2024
Gewasbeschermingsmiddelen
Gewasbescherming
198
90
Wet Dieren
Diergeneesmiddelen
2.222
1.9791
Dierlijke bijproducten
Diervoeder
Vis
Vervoer van dieren
Levende dieren en diergezondheid
Dierenwelzijn
Dierlijke bijproducten
Vleesketen en voedselveiligheid
Plantgezondheidswet
Fytosanitair
32
79
Natuurbeschermingswet
Mest en natuur
2
157
Warenwet
Horeca en ambachtelijke productie
2.755
6.915
Industriële productie
507
1.011
Vleesketen en voedselveiligheid
21
1631
Bijzondere eet- en drinkwaren
91
2652
Productveiligheid
172
628
Alcoholwet
Tabak en alcohol
116
Tabaks- en rookwarenwet
Tabak en alcohol
1.330
3933
Geneesmiddelenwet
Bijzondere eet- en drinkwaren
12
Op dit moment wordt binnen de NVWA gewerkt aan het jaarbeeld 2024, waarin publiekelijk
               verslag wordt gedaan van de belangrijkste resultaten en gebeurtenissen in het afgelopen
               jaar. Dit verslag wordt jaarlijks in mei gepubliceerd. De NVWA maakt daarnaast een
               deel van de inspectieresultaten openbaar, die te vinden zijn op de website van de
               NVWA (https://www.openbare-inspectieresultaten.nvwa.nl/).
            
Vraag 2
            
Hoe verhoudt het aantal waarschuwingen zich tot de hoeveelheid boetes voor de horeca,
               supermarkten en retailbedrijven, distributiecentra, groente- en fruitveilingen en
               verwerkende bedrijven, eierenverpakkers en ei-verwerkende bedrijven, visafslagen en
               visverwerkende bedrijven, pluimvee vleesverwerkende bedrijven en overige voedselverwerkende
               bedrijven?
            
Antwoord 2
            
De NVWA heeft verschillende instrumenten om de naleving te verhogen. Over de onderlinge
               verhouding tussen waarschuwingen en boetes zijn geen betrouwbare generieke conclusies te trekken. De NVWA kan bijvoorbeeld nalevingshulp
               geven, of aanwijzingen geven voor de bedrijfsvoering ter plaatse. Ze kan een officiële
               waarschuwing geven, een maatregel opleggen of een boete geven. Daarnaast kan de NVWA
               een bestuurlijke strafbeschikking opleggen of een proces verbaal aanzeggen. Dit alles
               is afhankelijk van de soort en de ernst van de overtreding. De NVWA maakt in het interventiebeleid
               vooraf kenbaar hoe ze met haar instrumentarium omgaat. De inspecteur beoordeelt de
               concrete omstandigheden van het geval. Hoe ernstiger de overtreding en de (mogelijke)
               gevolgen daarvan zijn, hoe ingrijpender de interventies worden. De NVWA kan één interventie
               opleggen of meerdere interventies tegelijkertijd, zoals een maatregel én een boete.
               Bedrijven die meerdere keren een overtreding begaan, kan de NVWA onder verscherpt
               toezicht stellen. In het jaar 2023 zijn 10.378 rapporten van bevindingen, 480 processen-verbaal
               en 21.118 schriftelijke waarschuwingen vastgelegd (bron: Jaarbeeld NVWA 2023 https://www.nvwa.nl/over-de-nvwa/publicaties/jaarbeeld-2023/nvwa-brede-…).
            
Vraag 3
            
Hoeveel bestuursrechtelijke maatregelen heeft de NVWA in 2024 uitgedeeld aan pluimveeslachterijen
               en roodvleesslachterijen? Graag opgesplitst in waarschuwingen en boetes.
            
Antwoord 3
            
In onderstaande tabel het aantal bestuursrechtelijke maatregelen in 2024
Waarschuwingen
Boetes
pluimveeslachterijen
333
223
Roosvleesslachterijen
278
164
Vraag 4
            
Hoe verhoudt het aantal waarschuwingen zich tot de hoeveelheid boetes voor de pluimveeslachterijen
               en roodvleesslachterijen?
            
Antwoord 4
            
Zie het antwoord op vraag 2.
Vraag 5
            
Is de manier van optreden nog rechtmatig en doelmatig in het licht van de doelstellingen
               die de NVWA heeft?
            
Antwoord 5
            
Ja. De NVWA treedt op binnen de kaders van de wet en van rechtsbeginselen zoals evenredigheid
               en rechtsgelijkheid. De doelmatigheid van het optreden wordt mede bepaald door de
               uitgangspunten zoals de NVWA die in haar interventiebeleid heeft geformuleerd. De
               NVWA houdt toezicht en treedt handhavend op conform het Algemeen Interventiebeleid
               van de NVWA (gepubliceerd in de Staatscourant op 12 januari 2024, nummer 188). In artikel 2.1 staan de uitgangspunten van dit beleid opgesomd.
            
a. de NVWA stelt in haar handelen de maatschappelijke effecten op de publieke belangen
                        voedselveiligheid, diergezondheid, dierenwelzijn, natuur en milieu, plantgezondheid,
                        productveiligheid en tabaks- en alcoholontmoediging centraal;
b. de NVWA streeft ernaar om de belangrijkste maatschappelijke risico’s voor de onder
                        a. genoemde publieke belangen, bestaande en opkomende, structureel te verminderen
                        of, als dat niet kan, een optimale beheersing van die risico’s te realiseren;
c. burgers, bedrijven en instellingen zijn zelf verantwoordelijk voor het naleven van
                        wet- en regelgeving. De NVWA stimuleert goed gedrag waar het kan en treedt zichtbaar
                        disciplinerend op waar het moet;
d. de NVWA houdt toezicht en intervenieert daar waar dat het hardste nodig is. Dit vindt
                        risicogericht en slagvaardig plaats, waarbij mensen en middelen efficiënt en effectief
                        worden ingezet;
e. bij het kiezen van een mix van toezicht en interventie staat het effect ervan centraal
                        en zijn de instrumenten volgend.
Daarnaast handelt de NVWA conform de Algemene wet bestuursrecht (Awb)waarin waarborgen
               voor ondertoezichtgestelden zijn opgenomen, zoals de proportionaliteit en evenredigheid
               van het optreden van de NVWA. Ook de «menselijke maat» is een begrip dat de NVWA toepast.
               Uitgangspunt is het effect op de naleving die met handhaving wordt gerealiseerd. Daarbij
               is goed contact met de ondertoezichtgestelden natuurlijk belangrijk. In de regel is
               dat contact er ook. De inspecteur speelt hierbij een belangrijke rol. De inspecteur
               is een professional die met zijn kennis een goed inzicht heeft in de bedrijven die
               hij bezoekt. Met zijn kennis kan hij een goed oordeel geven van de feitelijke situatie
               en op basis daarvan zo nodig optreden. Om het toezicht uniform te laten plaatsvinden
               zijn er op veel domeinen standaard werkwijzen vastgesteld waarnaar de inspecteurs
               handelen. Als de inspecteur een overtreding aantreft maakt hij hiervan een Rapport
               van Bevindingen (RvB) op. Uiteindelijk wordt dit rapport bij de juridische dienst
               van de NVWA beoordeeld, waarna afhankelijk van de overtreding een boete, waarschuwing
               of maatregel (Last onder dwangsom of last onder bestuursdwang) wordt opgelegd (zie
               de Awb). In dit proces heeft de ondertoezichtgestelden altijd de mogelijkheid om zijn
               kant van het verhaal te delen en bijzondere omstandigheden aan te voeren. Verzachtende
               omstandigheden worden meegenomen in de beoordeling. Voorbeelden hiervan zijn onvoldoende
               financieel draagvlak of persoonlijke omstandigheden, in de breedste zin van het woord.
            
Ik beschouw de wijze waarop de NVWA haar door de wetgever opgedragen taken uitvoert,
               in combinatie met de in wet- en regelgeving opgenomen boetehoogten en de in het toezichtsproces
               ingebouwde waarborgen en bijbehorende mogelijkheden voor rechtsbescherming als rechtmatig
               en doelmatig.
            
Vraag 6
            
Zijn de boetes die voor kleine overtredingen worden opgelegd proportioneel voor individuele
               ondernemers, vooral met het oog op kleinere bedrijven zoals boeren en restaurants?
            
Antwoord 6
            
De boetes die door de NVWA worden opgelegd zijn wettelijk vastgesteld. Bij het vaststellen
               is door de regelgever de proportionaliteit meegewogen. In sommige domeinen is voorzien
               in een halvering van de boete in geval risico’s door de overtreding gering zijn en
               verdubbeling als de risico’s ernstig zijn. De NVWA houdt hiermee rekening bij het
               opleggen van boetes. Daarnaast bevat de Algemene wet bestuursrecht de mogelijkheid
               om boetes te matigen als de specifieke omstandigheden van het geval, waaronder individuele
               omstandigheden van de ondernemer, hiertoe aanleiding geven. Ook deze bepalingen past
               de NVWA toe bij opleggen van boetes. Voor gevallen waarin de vaste wettelijke boete
               ontoereikend is bestaat het instrument van de omzetgerelateerde boete. Ik zal de omzetgerelateerde
               boete beter en breder toepasbaar maken, zodat de NVWA juist hogere boetes kan opleggen
               aan grote bedrijven.
            
Vraag 7
            
Hoeveel mensen werken er bij de NVWA? Kunt u deze gegevens uitsplitsten in functiecategorieën;
               aantal dierenartsen, beleidsmedewerkers, juristen, controleurs, en anderen?
            
Antwoord 7
            
Op 31-12-2024 werken er 3412 ambtelijke medewerkers bij de NVWA (exclusief practitioners,
               inhuur en uitzendkrachten). De uitsplitsing naar de verschillende functiecategorieën
               die hier worden genoemd, zijn niet te geven. We werken voor de functiecategorieën
               met het functiegebouw Rijk waar grosso modo een indeling is te maken op toezicht en
               uitvoering (inspecteurs, dierenartsen), beleid en advisering (oa, juristen), kennis
               en onderzoek (oa. Lab), bedrijfsvoering en management. Binnen de groep Toezicht en
               uitvoering zitten dierenartsen en controleurs en die zijn niet als zodanig te filteren.
            
functiecategorie
Aantal medewerkers 31-12-2024
Toezicht en uitvoering
2.136
Kennis en onderzoek
132
Beleid en Advisering
403
Bedrijfsvoering
483
Management
248
Overig
10
totaal
3.412
Per 1 januari 2025 heeft de NVWA er 306 medewerkers bij gekregen door de inhuizing
               van KDS.
            
Vraag 8
            
Hoeveel nieuwe werknemers zijn er jaarlijks aangenomen in de afgelopen vijf jaar?
               Is de organisatie daarmee nu op orde?
            
Antwoord 8
            
Aantal nieuwe medewerkers
Jaar
2020
2021
2022
2023
2024
Aantal medewerkers
355
230
518
480
327
Structureel zijn middelen beschikbaar gesteld voor het versterken van het toezicht
               van de NVWA, te weten 30 miljoen euro in 2022 oplopend tot structureel 100 miljoen euro
               vanaf 2028. Investeringen hierin gaan allereerst naar het op orde brengen van urgente
               taken. Voor VWS gaat het onder andere om extra middelen voor het toezicht op het gebied
               van productveiligheid en industriële productie. Voor LVVN gaat het onder andere om
               het toezicht op bestemmingscontroles, het gebruik van biociden, uitbraken van plantenziektes
               en extra middelen om te kunnen voldoen aan Europese wet- en regelgeving. Ook is al
               geïnvesteerd in het herstellen van het fundament van de organisatie (onder meer door
               het aannemen van nieuwe medewerkers) en aan vernieuwing van het toezicht (zoals de
               toepassing van apps, drones, cameratoezicht). Deze middelen zijn nog hard nodig om
               het stevige fundament blijvend te borgen, zeker vanwege nieuwe risico’s en taken die
               op de NVWA afkomen.
            
Vraag 9
            
Is er naast de goede methodiek van controle ook sprake van een goede werksfeer in
               de slachthuizen voor de NVWA-medewerkers?
            
Antwoord 9
            
De NVWA houdt als onafhankelijke inspectiedienst toezicht op de bedrijven in de slachtsector.
               Daarbij is aandacht voor een professionele houding van de toezichthouders in de slachthuizen
               en in het bijzonder de scheiding van rollen en taken met de medewerkers van de slachthuizen.
               Over het algemeen is de werksfeer in de slachthuizen correct en vriendelijk en zijn
               de onderlinge verhoudingen tussen slachthuispersoneel en toezichthouders duidelijk.
               Incidenteel is sprake van onwenselijk gedrag vanuit de slachthuizen. Voor toezichthouders
               van de NVWA zijn duidelijke instructies opgesteld over hoe hier op een juiste wijze
               mee om te gaan.
            
Vraag 10
            
Is er een goede dialoog mogelijk tussen de NVWA-medewerkers en de bedrijven die gecontroleerd
               worden?
            
Antwoord 10
            
Zoals ook verwoord in antwoord op vraag 5 is goed contact tussen de inspecteur en
               de ondertoezichtgestelden natuurlijk belangrijk.
            
Vraag 11
            
Hoe wenselijk is het dat de individuele controleur grote mate van volmacht heeft om
               naar bewind van zaken te handelen, gezien het feit dit in het rapport van PwC wordt
               beschreven: «dat NVWA in feite niets doet en het aan de individuele inspecteur overlaat. Dit is
                  de minst wenselijke situatie maar komt in praktijk nog vaak voor.»? En is rechtsgelijkheid op deze manier gewaarborgd?1
Antwoord 11
            
In het geval de wetgever een meer algemeen, open omschreven norm hanteert (in lijn
               met het vierde voorbeeld in de paragraaf van de doorlichting die gaat over hoe de
               NVWA omgaat met open normen) is het aan de inspecteur om binnen dat wettelijk kader
               en aan de hand van de concrete omstandigheden van het geval te beoordelen of aan de
               norm wordt voldaan, en zo niet, hoe ernstig de mate van overtreding is. Zie hiervoor
               verder het antwoord op vraag 5.
            
Vraag 12
            
In het Hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat er een «recht op vergissen» komt. Is
               of komt er bij de NVWA ook ruimte voor boeren en andere ondernemers om zich te vergissen?
               Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe?
            
Antwoord 12
            
Zie het antwoord op vraag 5.
Vraag 13
            
Kunt u deze vragen uiterlijk een week voor het commissiedebat NVWA op 11 februari
               één voor één beantwoorden?
            
Antwoord 13
            
Ja.
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
J.F. Rummenie, staatssecretaris van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur 
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.