Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Pierik over Praalwagens
Vragen van het lid Pierik (BBB) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over Praalwagens (ingezonden 17 januari 2025).
Antwoord van Minister Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 10 februari
2025).
Vraag 1
Bent u bekend met het nieuwsbericht van L1 «Praalwagens naar de sloop door aangescherpte
regels voor optochten?» van dinsdag 14 januari 2025?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Bent u bekend met de zorgen van carnavalsverenigingen over de nieuwe (veiligheids)regels
voor praalwagens? Zo ja, hoe beoordeelt u deze zorgen en kunt u aangeven welke consequenties
deze nieuwe regels hebben voor de carnavalsverenigingen?
Antwoord 2
Praalwagens vormen geen aparte voertuigcategorie, maar vallen onder verschillende
bestaande voertuigcategorieën met elk (deels) andere regels. Voor zover dit in het
artikel wordt benoemd, lijken de zorgen over de nieuwe regelgeving te gaan over de
Algemene Periodieke Keuring (APK)-, registratie- en kentekenplicht voor landbouw-
of bosbouwvoertuigen en mobiele machines. Deze regelgeving is reeds ingegaan per 1 januari
2021. Volgens deze regelgeving moeten sinds 1 januari 2022 alle landbouw- of bosbouwtrekkers
en bepaalde motorrijtuigen met beperkte snelheid, mobiele machines en getrokken voertuigen,
een eigen kentekenbewijs hebben.
De enige wijziging die per 1 januari 2025 is ingegaan met betrekking tot bovenstaande
regeling, is dat de kentekenplaatplicht is ingegaan voor de voertuigen die al een
kentekenbewijs hebben sinds 1 januari 2022. Verder moeten land- en bosbouwvoertuigen
met een datum van eerste toelating na 1 januari 2021 na vier jaar voor het eerst een
APK ondergaan. Deze regels vloeien voort uit een Europese richtlijn (2014/45/EU) en
zijn onder andere gemaakt om de verkeersveiligheid te verbeteren.
Er zijn echter uitzonderingen.
1. De kentekenplicht geldt niet voor een landbouw- of bosbouwaanhangwagen met een maximumconstructiesnelheid
van ten hoogste 25 km/u én in gebruik genomen is vóór 1-1-2021. De kentekenplaat van
de landbouw- of bosbouwtrekker krijgt dan een witte kentekenplaat met hetzelfde kenteken.
2. Landbouw- of bosbouwtrekkers met een maximumconstructiesnelheid lager dan 40 km/h
zijn niet APK-plichtig. Ook hier zijn per 1 januari geen wijzigingen doorgevoerd.
Voertuigen die zelf gebouwd worden, dienen een individuele goedkeuring te verkrijgen
voor toegang tot de openbare weg. Dit is een bestaande procedure. Praalwagens die
voorzien zijn van een motor (zelfbouw/rijdend) zijn voor de regelgeving al motorrijtuigen
en zijn bovendien geen landbouw- of bosbouwtrekker of mobiele machine. Deze moeten
voldoen aan de eisen gesteld in de Wegenverkeerswet 1994. Aan deze eisen en regelgeving
is de afgelopen jaren niets gewijzigd.
Er wordt in het nieuwsartikel verder gesproken over een verzekeringsplicht. Motorrijtuigen
moeten verzekerd zijn op grond van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
De verzekeringsplicht geldt sinds 1965, met als doel om derden (waaronder toeschouwers)
te beschermen. Voor aanhangers geldt geen aparte verzekeringsplicht; aanhangers die
zijn gekoppeld aan een motorrijtuig, vallen onder de verzekering van het trekkende
motorrijtuig. Het hangt van de verzekeringsovereenkomst af welke voorwaarden gelden.
Hierbij is het mogelijk om, zoals in het nieuwsbericht al wordt genoemd, een collectieve
verzekering af te sluiten.
Vraag 3
Deelt u de mening dat het zonde is dat traditionele wagens, vaak met historisch en
cultureel erfgoed, nu naar de sloop verdwijnen vanwege de hoge kosten om te voldoen
aan de nieuwe regels? Zo ja, welke stappen wilt u ondernemen om dit te voorkomen?
Antwoord 3
Carnaval is een belangrijk onderdeel van de culturele traditie voor een deel van de
Nederlandse bevolking, net zoals bijvoorbeeld bloemencorso’s onderdeel uitmaken van
de plaatselijke tradities in andere delen van Nederland. Dit wordt mede onderstreept
door de aanmelding van de carnavalscultuur in het netwerk als immaterieel erfgoed
door het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN) in 2024. De regelgeving
omtrent de Algemene Periodieke Keuring (APK) heeft als doelstelling om de verkeersveiligheid
te vergroten. Zoals aangegeven bij vraag 2, geldt de kentekenplicht niet voor een
landbouw- of bosbouwaanhangwagen met een maximumconstructiesnelheid van ten hoogste
25 km/u én welke in gebruik genomen is vóór 1-1-2021. Hiermee zijn er reeds stappen
genomen om traditionele voertuigen die voldoen aan deze uitzondering uit te sluiten
van de kentekenplicht.
Vraag 4
Deelt u de zorg dat de nieuwe regels voor praalwagens een grotere impact hebben op
regio’s met kleinere carnavalsverenigingen, zoals in Limburg of Brabant, waar het
carnaval een belangrijke culturele traditie is?
Antwoord 4
Zie antwoord 3.
Vraag 5
Heeft u zicht op hoeveel carnavalsverenigingen door de aangescherpte regels niet meer
kunnen deelnemen aan carnavalsoptochten?
Antwoord 5
Er is geen data beschikbaar omtrent welke carnavalsverenigingen welk type voertuig
inzetten bij carnavalsoptochten. Daardoor is het niet vast te stellen óf en op hoeveel
verenigingen er impact is. Het is de verantwoordelijkheid van de voertuigeigenaar
om ervoor te zorgen het voertuig aan de juiste eisen voldoet.
Vraag 6
Was er voldoende en tijdige communicatie naar de betrokken carnavalsverenigingen over
de aankomende veranderingen in de regelgeving?
Antwoord 6
Er is geen communicatie uitgestuurd naar specifiek alle carnavalsverenigingen. Wel
zijn er openbare mededelingen gedaan inzake het besluitvormingsproces, de implementatietermijn
en de impact op belanghebbenden, welke zijn overgenomen door verschillende belangenorganisaties
binnen de landbouwsector. Daarnaast zijn er gedurende het gehele traject verschillende
gesprekken geweest met branchepartijen, zoals Federatie Historische Automobiel- en
Motorfietsclubs (FEHAC), Fabrikanten van Machines en Installaties voor de Bouwindustrie
(FMIB) en Cumela. Met de communicatie is er getracht alle informatie zo breed mogelijk
te delen. Verder zijn via de Stichting Overlegorgaan Algemene Periodieke Keuring (SO-APK)
alle bij de APK betrokken partijen geïnformeerd.
Vraag 7
Kunt u bevestigen dat alle relevante partijen op de hoogte waren van de deadline en
de kosten die gepaard gaan met de nieuwe regels?
Antwoord 7
Zie antwoord 6.
Vraag 8
Deelt u de zorg dat deze regelgeving traditionele, lokaal verankerde evenementen,
zoals carnavalsoptochten, kan schaden? Wat wordt gedaan om dit te voorkomen?
Antwoord 8
Zie antwoord 3.
Vraag 9
Zijn er volgens u alternatieven voor carnavalsverenigingen om praalwagens te behouden
zonder dat ze te maken krijgen met extra hoge kosten voor keuringen en aanpassingen?
Zo ja, welke opties kunnen worden onderzocht?
Antwoord 9
Zoals aangegeven in het antwoord op vraag 2, geldt de kentekenplicht niet voor een
landbouw- of bosbouwaanhangwagen met een maximumconstructiesnelheid van ten hoogste
25 km/u én welke in gebruik genomen is vóór 1-1-2021. Verder geldt de APK-plicht niet
voor land- en bosbouwvoertuigen met een maximumconstructiesnelheid van 40 km/u of
minder.
Vraag 10
Welke bredere effecten verwacht u van deze regelgeving op andere evenementen in Nederland
die gebruik maken van praalwagens (zoals bloemencorso’s of fruitcorso’s) of vergelijkbare
voertuigen?
Antwoord 10
Praalwagens zijn geen aparte voertuigcategorie. Hiermee is de regelgeving onder vraag 2
mede van toepassing op andere evenementen die gebruik maken van de genoemde voertuigencategorieën.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.