Schriftelijke vragen : De wijze waarop geluidshinder rondom Schiphol wordt gemodelleerd, gevalideerd en gemeten
Vragen van het lid De Vos (FVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de wijze waarop geluidshinder rondom Schiphol wordt gemodelleerd, gevalideerd en gemeten (ingezonden 3 februari 2025).
Vraag 1
Klopt het dat geluidshinder rondom Schiphol jarenlang alleen werd berekend op basis
van modellen die niet werden gevalideerd aan de hand van metingen? Zo ja, sinds wanneer
en tot wanneer is geluidshinder op deze wijze berekend?
Vraag 2
Klopt het dat de modellen die geluidshinder rondom Schiphol berekenen sinds kort wel
worden gevalideerd aan de hand van metingen? Zo ja, sinds wanneer is dat het geval?
Vraag 3
Worden de metingen zoals genoemd in vraag 2 alleen gedaan via de 41 meetpunten van
het Noise Monitoring System (NOMOS) of ook via andere meetpunten? Kunt u uw antwoord
toelichten?
Vraag 4
Zijn de NOMOS-metingen sinds zij in gebruik zijn genomen onveranderd gebleven? Zo
nee, kunt u aangeven in welk opzicht zij zijn veranderd en welk effect dit heeft op
de vergelijkbaarheid van de metingen over de tijd?
Vraag 5
Klopt het dat de NOMOS-metingen uitsluitend in de buitenlucht worden gedaan op masten
van zes tot tien meter hoogte? Zo nee, waar vinden deze metingen dan wel plaats?
Vraag 6
Op welke wijze houdt NOMOS rekening met vals positieve en vals negatieve metingen,
bijvoorbeeld wanneer een vliegtuig overvliegt op het moment dat een vrachtwagen langsrijdt
en deze geluidshinder respectievelijk (uitsluitend) wel of niet aan het vliegtuig
wordt toegeschreven?1 Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 7
Vindt u metingen in de buitenlucht een betrouwbare manier om de geluidshinder te meten
die omwonenden binnenshuis ervaren? Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 8
Bent u het met de indiener eens dat het beter zou zijn om gemodelleerde geluidshinder
(ook) te valideren aan de hand van metingen die binnenshuis zijn gedaan en hierbij
ook de effecten van een open raam, bouwstijl en type en mate van isolatie mee te nemen?
Zo nee, waarom niet? Zo ja, bent u bereid het meetsysteem hierop aan te passen?
Vraag 9
Bent u het met de indiener eens dat de meetwijze, zoals toegelicht in vraag 8, een
manier is om de omwonenden van Schiphol beter te betrekken bij het monitoren van de
door hen ervaren geluidshinder en effectiever te helpen deze geluidshinder te minimaliseren,
bijvoorbeeld door hun woningen te isoleren? Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 10
Kunt u deze vragen afzonderlijk van elkaar en binnen de daarvoor gestelde termijn
beantwoorden?
Indieners
-
Gericht aan
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
L.G. de Vos, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.