Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Inge van Dijk over het bericht ‘Pump.fun verboden in het Verenigd Koninkrijk’
Vragen van het lid Inge van Dijk (CDA) aan de Minister van Financiën over het bericht «Pump.fun verboden in Verenigd Koninkrijk» (ingezonden 11 december 2024).
Antwoord van Minister Heinen (Financiën) (ontvangen 29 januari 2025).
         
Vraag 1
            
Bent u bekend met het bericht dat het cryptoplatform Pump.fun in het Verenigd Koninkrijk
               sinds 4 december verboden is?1
Antwoord 1
            
Ja, ik ben bekend met dit artikel.
Vraag 2
            
Ziet u net als het Verenigd Koninkrijk de risico’s van memecoin-platforms als Pump.fun,
               zoals het verleiden en beïnvloeden van jongeren tot onverstandige financiële keuzes,
               inadequate contentmoderatie en onvoldoende toezicht en controle op naleving van de
               financiële regels?
            
Antwoord 2
            
Ja, ik zie die risico’s ook. Vanwege deze risico’s geldt er sinds kort een nieuwe
               Europese verordening: de Markten in Cryptoactiva verordening (MiCA). Hiermee worden
               cryptoactivamarkten beter gereguleerd. Deze wetgeving introduceert onder andere regels
               ten aanzien van consumentenbescherming en verbiedt marktmisbruik. MiCA is op 30 december
               2024 van toepassing geworden. Daarnaast laat ik onderzoek uitvoeren naar de risico’s
               van het handelen in cryptoactiva. Hierbij kijk ik specifiek naar de rol van reclame
               en finfluencers en naar het effect op jongere consumenten. Ik informeer uw Kamer in
               het eerste kwartaal van 2025 over de uitkomsten van dit onderzoek. Als de uitkomsten
               daartoe aanleiding geven, dan kom ik met aanvullende maatregelen.
            
Vraag 3
            
Kunt u aangeven in hoeverre dit platform in Nederland door Nederlandse consumenten,
               waaronder jongeren, wordt gebruikt? En zijn er vergelijkbare cryptoplatforms die memecoins
               en tokens promoten in Nederland actief?
            
Antwoord 3
            
Ik heb geen informatie over de activiteiten van individuele partijen. Wel is bekend
               dat er meerdere zogenaamde memecoins bestaan en dat deze via handelsplatformen verhandeld
               worden, ook op de Nederlandse markt.
            
Vraag 4
            
Kunt u aangeven of memecoin-platforms zoals Pump.fun voldoen aan de geldende regels
               in Nederland op het gebied van financiële dienstverlening en consumentenbescherming?
            
Antwoord 4
            
Vanaf 30 december 2024 is de Europese verordening cryptoactiva (MiCA) van toepassing.
               Vanaf dat moment moeten verschillende soorten cryptoactivadienstverleners onder meer
               voldoen aan regels ten aanzien van consumentenbescherming, tegengaan van marktmisbruik
               en prudentiële vereisten. Ook moeten deze partijen een vergunning hebben alvorens
               zij diensten mogen aanbieden in Europa. Als Pump.fun actief wil zijn op de Nederlandse
               markt, zal zij dus een vergunning moeten hebben. Dit kan een vergunning zijn van een
               bevoegde toezichthouder uit iedere EU-lidstaat. Bij het verlenen van een vergunning
               zullen alle bevoegde toezichthouders in de EU toetsen aan de regels van MiCA. Een
               aanbieder van cryptoactivadiensten met een vergunning van een andere EU-toezichthouder,
               mag dan onder het zogenaamde passporting-regime actief zijn op de Nederlandse markt.
            
Voordat MiCA van toepassing werd waren er geen regels voor cryptoactivadienstverleners
               ten aanzien van consumentenbescherming en marktmisbruik. Aanbieders van bewaarportemonnees
               en van wisseldiensten moesten wel al geregistreerd staan bij de Nederlandsche Bank
               (DNB) en moesten voldoen aan anti-witwasregels.
            
Vraag 5
            
Bent u bereid om in samenwerking met de ACM en AFM te onderzoeken of ook in Nederland
               maatregelen genomen moeten worden tegen Pump.fun of vergelijkbare memecoin-platforms?
            
Antwoord 5
            
Onder MiCA kunnen de toezichthouders (waaronder de AFM) toezien op de regels ten aanzien
               van cryptoactivadienstverleners. De AFM houdt onder andere toezicht op misleidende
               informatieverstrekking, marktmisbruik en illegaal aanbod. Als partijen zich niet aan
               deze regels houden, kan de AFM handhavend optreden. Wanneer een partij als Pump.fun
               in Nederland een vergunning krijgt zal de AFM toezien op de naleving van de regels.
               Ook zal de toezichthouder uitkijken of er sprake is van illegaal aanbod. De AFM is
               een onafhankelijke toezichthouder en houdt risicogebaseerd toezicht. Daarbij is belangrijk
               te vermelden dat toezicht nooit volledige bescherming biedt. Daarnaast brengt onder
               andere de hoge volatiliteit van sommige cryptoactiva met zich mee dat er aan die producten
               inherent meer risico’s zitten dan aan bepaalde andere financiële producten. Dat verandert
               de komst van MiCA niet. Consumenten moeten dus nog steeds zelf goed opletten welke
               diensten zij afnemen.
            
MiCA bevat een aantal evaluatiebepalingen waarbij de goede werking van de verordening
               en de marktontwikkelingen meegenomen worden. MiCA is dus een belangrijke eerste stap
               in het reguleren van dit soort partijen. Op basis van de evaluatie van dit regelgevend
               kader kan eventuele aanvullende wet- en regelgeving worden voorgesteld.
            
Vraag 6
            
Deelt u de mening dat de problemen bij platforms als Pump.fun een uiting zijn van
               een breder probleem, namelijk ongewenste online beïnvloeding van jongeren op sociale
               platforms en door finfluencers terwijl deze jongeren onvoldoende financieel weerbaar
               zijn om verliezen op te vangen of risico’s goed in te kunnen schatten? Zo ja, welke
               stappen onderneemt u?
            
Antwoord 6
            
Ja, die mening deel ik. Door toenemende digitalisering worden consumenten vaker online
               beïnvloed bij hun beslissingen, bijvoorbeeld bij hun financiële keuzes. Die beïnvloeding
               is niet altijd gewenst en niet altijd in het belang van de consument Zo blijkt uit
               recent onderzoek dat 29 procent van de jongeren ook wel eens geld verloren heeft naar
               aanleiding van een tip van een finfluencer.2 Ik zie specifieke risico’s voor jongeren ten aanzien van finfluencing. Daarom zet
               ik in op financiële educatie, aanscherping van beleid en wetgeving, en toezicht en
               handhaving op een aantal terreinen. Zo verken ik of het «influencer certificaat»,
               zoals gelanceerd door de Data Driven Marketing Associatie, de bond van Adverteerders
               en de Stichting Reclame Code, ook uitgebreid kan worden voor finfluencers. Specifiek
               voor cryptoactiva laat ik op dit moment een onderzoek uitvoeren naar de risico’s van
               handelen in cryptoactiva waarbij er expliciet gekeken wordt naar de rol van reclame
               en finfluencers. Aan de hand van dit onderzoek, kom ik met passende maatregelen. De
               Kamer wordt in het eerste kwartaal van 2025 over de uitkomsten van het onderzoek geïnformeerd.
            
Vraag 7
            
Bent u bereid veel steviger op te treden tegen dit soort platforms, bijvoorbeeld door
               voor cryptoaanbieders een vergelijkbaar wettelijk regime in te stellen als voor beleggingsondernemingen,
               zodat de AFM meer handvatten krijgt om toezicht te houden?
            
Antwoord 7
            
Met de komst van MiCA is sinds kort een wettelijk kader voor de cryptomarkten geïntroduceerd.
               MiCA bevat ook regels voor handelsplatformen. De MiCA regels zijn naar voorbeeld van
               het regelgevendkader voor beleggingsondernemingen (MiFID II) opgesteld en kennen deels
               dezelfde soort vereisten. Hoewel MiCA op MiFID II is gebaseerd en sterke overeenkomsten
               kent, is deze wetgeving op bepaalde punten wel minder streng. Eventuele aanscherping
               van MiCA wordt beoordeeld bij de verschillende evaluaties van de verordening en kunnen
               worden opgepakt tijdens de onderhandeling van MiCA II.
            
Vraag 8
            
Bent u ook bereid om een provisieverbod voor cryptoaanbieders in te stellen, zodat
               het verboden wordt om in cryptoapps gebruikers te belonen voor het aanbrengen van
               vrienden als klanten?
            
Antwoord 8
            
MiCA is bedoeld als een volledig regelgevend kader voor cryptoactivamarkten. MiCA
               regelt op dit moment dat cryptoactivadiensten die advies over cryptoactiva verlenen
               hier geen provisies voor mogen ontvangen. Ook mogen er geen provisies ontvangen worden
               voor het beheren van cryptoactivaportefeuilles. Ik zal hier extra aandacht voor vragen
               tijdens de evaluatie van MiCA.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
E. Heinen, minister van Financiën 
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.