Amendement : Amendement van het lid Bushoff over het opzetten van klinische studies bij post-COVID poliklinieken
36 625 XVI Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2024 (wijziging samenhangende met Najaarsnota)
Nr. 4 AMENDEMENT VAN HET LID BUSHOFF
Ontvangen 14 januari 2025
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
De begrotingsstaat wordt als volgt gewijzigd:
I
In artikel 2 Curatieve zorg worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verlaagd met € 11.600 (x € 1.000).
II
In artikel 2 Curatieve zorg worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verhoogd met € 11.600 (x € 1.000).
Toelichting
Met dit amendement wordt voorgesteld € 11.6 miljoen onderbesteed bij de regeling Veelbelovende
Zorg te benutten voor het opzetten van verschillende klinische studies binnen de muren
van de gespecialiseerde post-COVID poliklinieken, zodat ook patiënten buiten de klinieken sneller en beter geholpen kunnen worden.
In de huidige situatie is de kennis en expertise die in de klinieken wordt opgebouwd
over de diagnostiek en behandeling alleen beschikbaar en toepasbaar in de gespecialiseerde
poliklinieken zelf, waar een beperkt aantal patiënten geholpen kan worden. De behandelevaluaties
die plaatsvinden in de post-COVID poliklinieken leveren conclusies op over welke behandelmethoden
bij welke subgroepen lijken te werken.
Dit is waardevolle informatie, maar verdiepende klinische studies zijn nodig zodat
specialisten en huisartsen specifieke behandelingen breed kunnen inzetten. In de huidige
situatie is deze waardevolle medische kennis voor een groot deel van de patiënten
die (voorlopig) niet terecht kunnen bij de poliklinieken nog niet inzetbaar. Hierdoor
blijft de situatie voor een te groot deel van de 450.000 long-covid patiënten ondanks
de klinieken vooralsnog uitzichtloos.
Door middelen vrij te maken voor het opzetten van verschillende klinische studies
kunnen inzichten over kansrijke behandelingen voor volwassenen en kinderen worden
geïmplementeerd in de medische richtlijnen. Dat is noodzakelijk om de kennis die wordt
opgedaan in de poliklinieken voor (huis)artsen buiten de poliklinieken beschikbaar
te maken zodat zij zoveel mogelijk volwassenen en kinderen met post-COVID kunnen helpen.
Als deze kennis via klinische studies niet breder toepasbaar wordt zullen tienduizenden
post-COVID patiënten voorlopig in een uitzichtloze situatie blijven.
Klinische studies zijn de logische, geëigende route om te komen tot bewezen effectieve
zorg die in richtlijnen kan worden opgenomen. Hier is op dit moment echter geen budget
voor en de beschikbare middelen voor wetenschappelijk onderzoek naar post-COVID zijn
na oktober 2024 al volledig besteed. Met geld voor klinische studies kunnen zowel
de goede infrastructuur die de poliklinieken nu bieden, als de belangrijke inzichten
die binnenkort worden opgedaan, maximaal worden benut voor het inrichten van effectieve
zorg voor álle patiënten met post-COVID. De klinische studies kunnen bovendien belangrijke
inzichten opleveren voor het behandelen van de grote groep patiënten met andere post-infectueuze
aandoeningen omdat zij ook worden betrokken bij de klinische studies.
De kosten van een enkele klinische studie (met looptijd tussen 12 en 18 maanden) zijn
ongeveer € 700.000. Het gaat dan om een klinische studie met 500 tot 600 proefpersonen.
Klinische studies voor kinderen zijn aanzienlijk duurder, naar schatting het dubbele.
Maar gezien het feit dat de kennis over het behandelen van kinderen met post-COVID
achterloopt zijn ze minstens even hard nodig. Medische professionals geven aan dat
er verscheidene klinische studies nodig zijn, zowel voor volwassenen als voor kinderen.
Doordat de eerste behandelevaluaties pas later in 2025 beschikbaar zijn, kunnen ook
de klinische studies pas later in 2025 van start gaan, daardoor wordt het budget van
€ 11.6 miljoen voldoende geacht om de impact van behandelingen voor de hele groep
post-covid-patiënten in Nederland te versnellen. Zowel het PCNN als de zorgprofessionals
van de expertisecentra onderschrijven de noodzaak van aanvullend budget voor klinisch
onderzoek. Deze wordt ook onderschreven door de Nederlandse Federatie van Universitair
Medische Centra (NFU), waaronder deze expertisecentra vallen.
De dekking voor dit amendement wordt gevonden op artikel 2 Curatieve zorg, veelbelovende
zorg. Door middel van een kasschuif wordt deze € 11.6 miljoen euro beschikbaar gesteld
voor het jaar 2025 voor het opzetten van verschillende klinische studies binnen de
muren van de gespecialiseerde post-COVID poliklinieken. In het geval dat deze onderbesteding
niet wordt ingezet, vloeit het geld van de zorg terug naar de schatkist. De voorgestelde
besteding van deze onderbestede middelen sluit aan bij het oorspronkelijke doel van
de subsidie veelbelovende zorg, namelijk het stimuleren van onderzoek naar potentieel
veelbelovende zorg. Dit betreft zorg die nog relatief duur is, maar wel lijkt te werken.
Als het onderzoek dan aantoont dat de veelbelovende zorg écht werkt en ten minste
even goed werkt als de bestaande behandeling, wordt die toegelaten tot het basispakket
van de zorgverzekering. Dit zou een grote stap zijn voor de behandeling van post-COVID
voor álle patiënten.
Bushoff
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Julian Bushoff, Tweede Kamerlid