Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Peter de Groot over het bericht ‘Boos personeel, duurdere tickets en langere rijen: reiziger dreigt klos te worden van ingreep Schiphol bij beveiliging’
Vragen van het lid Peter de Groot (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Boos personeel, duurdere tickets en langere rijen: reiziger dreigt klos te worden van ingreep Schiphol bij beveiliging» (ingezonden 13 november 2024).
Antwoord van Minister Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 16 december
            2024).
         
Vraag 1
            
Bent u bekend met het bericht «Boos personeel, duurdere tickets en langere rijen:
               reiziger dreigt klos te worden van ingreep Schiphol bij beveiliging»?1
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Wat vindt u van het voornemen van Schiphol om de inhuur van beveiligers van de luchthaven
               compleet anders in te richten?
            
Antwoord 2
            
De voorgenomen wijziging betreft de wijze waarop Schiphol beveiligingswerkzaamheden
               aanbesteedt. Dit valt onder de verantwoordelijkheid van Schiphol. Schiphol is wettelijk
               verplicht beveiligingswerkzaamheden uit te laten voeren door beveiligingsbedrijven
               die aan strikte eisen voldoen. Schiphol moet ook toezicht houden op de uitvoering
               van de beveiligingswerkzaamheden. Namens de Minister van Justitie en Veiligheid houdt
               de Brigade Toezicht Beveiliging Burgerluchtvaart van de Koninklijke Marechaussee toezicht
               op de uitvoering van de beveiligingsmaatregelen. De voorgenomen wijziging verandert
               hier niets aan.
            
Vraag 3
            
Wat heeft dit voornemen voor gevolgen voor het huidige beveiligingspersoneel van Schiphol?
Antwoord 3
            
Het huidige beveiligingspersoneel blijft na de aanbesteding werkzaam op Schiphol.
               Na gunning van de contracten vindt er waar nodig een contractwisseling plaats. Beveiligers
               en werknemers van beveiligingsbedrijven die op de luchthaven werken zullen in dienst
               treden bij de drie nieuwe vennootschappen.
            
Vraag 4 en 5
            
Hoe kijkt u aan tegen dit voornemen in het licht van de effectiviteit van de beveiligingsdiensten
               op Schiphol, mede gelet op de rust die recent is ontstaan na de chaotische taferelen
               in 2022?
            
Heeft Schiphol reden te denken dat er minder wachtrijen en chaos zullen ontstaan,
               wanneer Schiphol met slechts drie beveiligingsbedrijven in zee gaat?
            
Antwoord 4 en 5
            
Schiphol geeft aan dat de nieuwe contracten zich richten op drie belangrijke bouwstenen:
               arbeidsomstandigheden en kwaliteit van werk, beveiligingsprestaties en kostenefficiëntie.
               Dit moet bijdragen aan het beperken van operationele inefficiënties en toekomstige
               serviceonderbrekingen (bijv. wachtrijen). Schiphol geeft ook aan dat de opbouw van
               lange-termijn partnerschappen de gemeenschappelijke belangen dient. Schiphol verwacht
               hiermee o.a. een betere informatiepositie te krijgen en bij problemen makkelijker
               te kunnen ingrijpen.
            
Vraag 6
            
Bent u van mening dat het wenselijk is dat Schiphol extra kosten maakt door een aandeel
               te nemen in de drie beveiligingsbedrijven, terwijl Schiphol eerder de havengelden
               voor luchtvaartmaatschappijen heeft moeten verhogen wegens hoge inflatie, gestegen
               rente en de eerder voorgenomen investeringsplannen? Kan Schiphol zijn beschikbare
               middelen niet beter inzetten voor de eerder voorgenomen investeringsplannen?
            
Antwoord 6
            
De voorgenomen wijziging zal naar verwachting van Schiphol niet tot hogere kosten
               leiden. De voorgenomen wijziging staat los van de verhoging van de luchthavengelden
               voor de periode 1 april 2025 tot 1 april 2028. Daarnaast staat beveiliging los van
               de investeringsopgave.
            
Vraag 7
            
Wat heeft het voornemen van Schiphol voor gevolgen voor de reizigers?
Antwoord 7
            
De voorgenomen wijziging moet bijdragen aan het beperken van operationele inefficiënties
               en toekomstige serviceonderbrekingen, zoals wachtrijen. Hiermee wil de voorgenomen
               wijziging zorgen voor kwaliteitsverbeteringen voor passagiers.
            
Vraag 8 en 9
            
Verwacht u dat de tickets duurder zullen worden als Schiphol de gewenste reorganisatie
               in de beveiligingsdienst doorvoert? Zo nee, waarom niet? Zo ja, vindt u dit wenselijk?
            
Bent u het ermee eens dat vliegtickets voor reizigers betaalbaar moeten blijven en
               dit voornemen van Schiphol daar niet aan bijdraagt? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat
               gaat u eraan doen om vliegtickets betaalbaar te houden?
            
Antwoord 8 en 9
            
Ik ga af op de inschatting van Schiphol. De verwachting is niet dat de aanpak tot
               hogere kosten gaat leiden. Zie het antwoord op vraag 6.
            
Vraag 10
            
Hoe groot acht u de kans dat de beveiliging van Schiphol straks in handen is van buitenlandse
               bedrijven? Zijn er veiligheidsrisico’s te bedenken wanneer de beveiliging van Schiphol
               in buitenlandse handen valt?
            
Antwoord 10
            
De beveiliging van de burgerluchtvaart is een publieke taak die in de Luchtvaartwet
               bij de luchthavenexploitant is belegd. Daarbij is Schiphol wettelijk verplicht de
               beveiligingswerkzaamheden uit te laten voeren door bedrijven die voldoen aan Nederlandse
               wet- en regelgeving en een registratie hebben volgens de Wet op de Particuliere Beveiligingsorganisaties
               en Recherchebureaus (WPBR). De dienstverlening op Schiphol is van een dermate grote
               omvang dat nu al internationale bedrijven de dienstverlening in opdracht van Schiphol
               uitvoeren. Die bedrijven voldoen aan de geldende wet- en regelgeving. Schiphol blijft
               zelf verantwoordelijk voor de beveiliging; die taak komt niet in buitenlandse handen.
            
Vraag 11
            
Heeft het voornemen van Schiphol gevolgen voor de aanwezige luchtvaartmaatschappijen?
Antwoord 11
            
De voorgenomen wijziging heeft volgens Schiphol geen negatief gevolg voor luchtvaartmaatschappijen.
               De voorgenomen wijziging moet bijdragen aan kwaliteitsverbeteringen voor luchtvaartmaatschappijen,
               middels het beperken van operationele inefficiënties en toekomstige serviceonderbrekingen.
            
Vraag 12
            
Heeft het voornemen van Schiphol gevolgen voor de aantrekkelijkheid van Schiphol als
               luchthaven?
            
Antwoord 12
            
Zoals al is aangegeven, moet het voornemen bijdragen aan het beperken van operationele
               inefficiënties en toekomstige serviceonderbrekingen. Ook wordt verwacht dat door de
               opbouw van lange-termijn partnerschappen een betere informatiepositie verkregen wordt
               en dat hierdoor gemakkelijker kan worden ingegrepen bij problemen. De voorgenomen
               wijziging beoogt dus bij te dragen aan het voornemen om een kwaliteitsluchthaven te
               zijn.
            
Vraag 13
            
In hoeverre wordt rekening gehouden met beschikbare ervaring en capaciteit bij bedrijven
               die geïnteresseerd zijn in het verlenen van beveiligingsdiensten bij Schiphol?
            
Antwoord 13
            
Voor de uitvoering van de beveiliging op de luchthaven moet Schiphol aan strenge eisen
               voldoen, die zijn opgenomen in de aanbesteding. Bedrijven die geïnteresseerd zijn
               in het verlenen van beveiligingsdiensten op Schiphol moeten ook aan die eisen voldoen.
               Beschikbare ervaring, zoals relevante referenties over ervaring op een luchthaven
               en beschikbare capaciteit zijn onderdeel van de selectiecriteria in de aanbesteding.
            
Vraag 14
            
Waarom stuit het voornemen van Schiphol om terug te gaan van zes naar drie bedrijven
               actief in de grondafhandeling op grote weerstand?
            
Antwoord 14
            
Op 10 mei 2024 is de beperking om het aantal grondafhandelingsbedrijven op Schiphol
               te beperken tot drie gepubliceerd in de Staatscourant.2 Deze beperking geldt uitsluitend voor de categorieën bagage- en platformafhandeling
               van passagiersvliegtuigen. Het doel van deze beperking is om bij te dragen aan een
               verbetering van de situatie in de grondafhandeling op Schiphol op het punt van efficiency,
               personeelstekort, veilige uitvoering van werkprocessen en verbetering van arbeidsvoorwaarden
               en -omstandigheden van grondpersoneel. In het najaar van 2023 is een conceptversie
               van het besluit tot beperking ter consultatie voorgelegd aan betrokken partijen. Uit
               die consultatie kwam naar voren dat er onder de (sector)partijen zowel voor- als tegenstanders
               zijn. Sommige partijen zien de beperking als passende oplossing voor de problematiek
               in de grondafhandelingssituatie op Schiphol, terwijl anderen zorgen hebben over de
               overgangsperiode, hogere prijzen of het verliezen van toegang tot de markt. De beperking
               zal immers betekenen dat sommige bedrijven die nu actief zijn op Schiphol, na de beperking
               geen werkzaamheden meer mogen verrichten in de categorieën waarvoor de beperking zal
               gelden. Overigens werden in de consultatie vooral zorgen geuit over de beperking van
               het aantal vrachtafhandelaren, waarna is besloten de beperking niet voor vrachtafhandeling
               te laten gelden.
            
Vraag 15
            
Wat betekent de reductie van zes naar drie bedrijven die de grondafhandeling verzorgen
               voor de betrouwbaarheid van de grondafhandeling?
            
Antwoord 15
            
Het besluit tot beperking van het aantal grondafhandelingsdiensten is genomen met
               als doel bij te dragen aan een verbetering van de situatie in de grondafhandeling
               op Schiphol op het punt van efficiency, personeelstekort, veilige uitvoering van werkprocessen
               en verbetering van arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden van grondpersoneel. Het onderzoek
               dat is uitgevoerd ter onderbouwing van de beperking heeft uitgewezen dat een combinatie
               van een beperking met flankerende maatregelen het best aansluit bij het behalen van
               de beoogde doelen
            
Vraag 16
            
Wat betekent de reductie van zes naar drie bedrijven die de grondafhandeling verzorgen
               voor de toekomst van de bedrijven die buiten de boot vallen?
            
Antwoord 16
            
Dat er bedrijven buiten de boot vallen is een logisch gevolg van het invoeren van
               een dergelijke beperking. De regelgeving schrijft voor dat de selectie van bedrijven
               plaatsvindt via een Europese aanbestedingsprocedure die wordt uitgevoerd door Schiphol
               als exploitant van de luchthaven. Daarmee krijgen alle nu actieve bedrijven een eerlijke
               kans om mee te dingen naar een van de concessies in de nieuwe systematiek. Voor de
               bedrijven die geen concessie weten te bemachtigen, geldt dat zij geen werkzaamheden
               meer mogen verrichten in de categorieën die onder de beperking vallen. Zij mogen echter
               nog steeds werkzaamheden verrichten in afhandelingsdiensten waarvoor geen beperking
               is ingesteld. Ook kunnen deze bedrijven hun werkzaamheden op luchthavens anders dan
               Schiphol gewoon voortzetten.
            
Vraag 17
            
Zorgt de reductie van zes naar drie bedrijven ervoor dat de kosten voor luchtvaartmaatschappijen
               toenemen?
            
Antwoord 17
            
Eventuele prijsverhogingen voor de kosten die luchtvaartmaatschappijen betalen voor
               grondafhandeling zijn afhankelijk van het contract tussen hen en de grondafhandelingsbedrijven
               die na de beperking een concessie bemachtigen.
            
Vraag 18
            
Hoe groot acht u de kans dat buitenlandse bedrijven straks volledig verantwoordelijk
               zullen worden voor de grondafhandelingsoperatie? Vindt u dit wenselijk? Zo nee, waarom
               niet?
            
Antwoord 18
            
Van de zes partijen die momenteel de grondafhandeling op Schiphol verzorgen is het
               merendeel al buitenlands. Schiphol is verantwoordelijk voor het selecteren van de
               grondafhandelingsbedrijven die actief mogen zijn op Schiphol na de beperking. Schiphol
               zal hiervoor een (Europese) aanbestedingsprocedure beginnen. Aan deze aanbestedingsprocedure
               kan iedere partij, ook vanuit het buitenland, meedoen. De aanbesteding zal zo ontworpen
               zijn, dat de drie partijen die de beste dienstverlening kunnen leveren, geselecteerd
               zullen worden. De (on)wenselijkheid voor een volledig buitenlandse afhandeling speelt
               hierin geen rol. In de aanbesteding zal dan ook geen onderscheid gemaakt worden op
               het land van herkomst van de partij.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat 
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.