Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Podt en Sneller over het bericht “Vrees voor grote chaos door grenscontroles: ellenlange files en klap voor Nederlandse economie”
Vragen van de leden Podt en Sneller (beiden D66) aan de Ministers van Economische Zaken en van Asiel en Migratie over het bericht «Vrees voor grote chaos door grenscontroles: ellenlange files en klap voor Nederlandse economie» (ingezonden 17 juli 2024).
Antwoord van Minister Beljaarts (Economische Zaken) en antwoord van Minister Faber-van
de Klashorst (Asiel en Migratie) (ontvangen 6 december 2024). Zie ook Aanhangsel Handelingen,
vergaderjaar 2024–2025, nr. 107.
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Vrees voor grote chaos door grenscontroles: ellenlange
files en klap voor Nederlandse economie»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2, 3 en 4
Deelt u de zorgen van onder andere VNO-NCW, Transport en Logistiek Nederland en Evofenedex
over de mogelijk desastreuze gevolgen van grenscontroles en grensbewaking op de Nederlandse
economie? Zo nee, waarom niet?
Wat gaan Nederlanders merken van de grenscontroles, zowel in de praktijk als in de
portemonnee? Kunt u bij het beantwoorden van deze vraag specifiek ingaan op de mensen
die in de grensregio wonen?
Bent u bereid deze en andere relevante organisaties die het bedrijfsleven vertegenwoordigen
te betrekken bij het uitwerken van eventuele planning met betrekking tot verscherping
van het grenstoezicht?
Antwoord 2, 3 en 4
Wat betreft het binnengrenstoezicht dat Nederland vanaf 9 december zal uitvoeren,
neemt het kabinet maatregelen om de impact van grenscontroles op de economie en de
(grens)regio’s zo veel mogelijk te beperken en is zij scherp op signalen vanuit de
praktijk. Zoals aan uw Kamer eerder is meegedeeld, zullen de Nederlandse grenscontroles
niet systematisch uitgevoerd worden, maar risico-/informatiegestuurd. Bij de gerichte
controles worden geen snelheidsbeperkende maatregelen genomen, tenzij strikt noodzakelijk.
Ook is ervoor gekozen om geen doorlaatposten aan te wijzen wat inhoudt dat grensoverschrijdend
verkeer gebruik kan blijven maken van alle reguliere wegen van en naar buurlanden.
Daarnaast zal de KMar in overleg met de Duitse autoriteiten grenscontroles zoveel
mogelijk afstemmen met de grenscontroles die Duitsland uitvoert. Het kabinet verwacht
daarom dat er geen significante extra kosten zullen ontstaan vanwege de herinvoering
van binnengrenstoezicht.
Vraag 5
Welke lessen kunt u trekken uit de impact van Brexit en de bijbehorende grenscontroles
op de economie en het bedrijfsleven in het Verenigd Koninkrijk?
Antwoord 5
De Brexit waarbij het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie is gestapt, is onvergelijkbaar
met het tijdelijk instellen van binnengrenscontroles op basis van de Schengengrenscode.
In die zin zijn er geen lessen te trekken.
Vraag 6
Bent u bereid een impactanalyse te maken voor verschillende scenario’s van het aanscherpen
van grenscontroles voor het Nederlandse bedrijfsleven en de Nederlandse economie?
Kunt u daarbij in ieder geval ingaan op de impact op de Nederlandse economie als geheel,
personenvervoer en mogelijke toename van files (zowel Nederland in als uit), financieel
verlies voor de transportsector en welke sectoren als eerste en welke de zwaarste
gevolgen zullen ondervinden?
Antwoord 6
Ik verwijs u naar het antwoord van vragen 2 t/m 4.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
D.S. Beljaarts, minister van Economische Zaken -
Mede ondertekenaar
M.H.M. Faber-van de Klashorst, minister van Asiel en Migratie
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.