Motie : Motie van de leden Van den Hil en Rikkers-Oosterkamp over onderzoek naar verdere integratie van pedagogische elementen in de opleiding van nieuwe coaches
36 600 XVI Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2025
Nr. 125
MOTIE VAN DE LEDEN VAN DEN HIL EN RIKKERS-OOSTERKAMP
Voorgesteld tijdens het Wetgevingsoverleg van 2 december 2024
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat ontwikkeling van groot belang is voor de toekomst van jonge sporters;
overwegende dat talentontwikkeling niet alleen gericht moet zijn op technische vaardigheden,
maar ook op de pedagogische, sociale en emotionele ontwikkeling van de jeugd;
overwegende dat in een veranderende samenleving de weerbaarheid van jongeren afneemt
en er behoefte is aan integrale ontwikkeling;
van mening dat voorbeelden zoals bij de KNVB en Ajax, die jonge talenten prikkelen
door cognitieve ontwikkeling en het aanmoedigen van nieuwsgierigheid, waardevol zijn
voor de groei van jongeren op zowel sportief als persoonlijk vlak;
verzoekt de regering om het belang van een pedagogische basis voor trainers en coaches
in de sport te onderschrijven en in overleg met de KNVB te gaan om te onderzoeken
of het mogelijk is om pedagogische elementen, waaronder weerbaarheid en sociale vorming,
nog verder te integreren in de opleiding van nieuwe coaches en dit te betrekken bij
het vervolg van het Sportakkoord,
en gaat over tot de orde van de dag.
Van den Hil
Rikkers-Oosterkamp
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J. van den Hil, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
M.G.F. Rikkers-Oosterkamp, Tweede Kamerlid