Motie : Motie van het lid Ceder c.s. over de ontwerpruimte voor de kernprofielvakken in de bovenbouw handhaven op het niveau waarbij de ontwerpruimte blijft overeenkomen met de bestaande studielast voor deze vakken
31 293 Primair Onderwijs
Nr. 767
MOTIE VAN HET LID CEDER C.S.
Voorgesteld 26 november 2024
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de regering in de ontwerpruimte meer plaats geeft aan het gemeenschappelijk
deel, ten koste van zowel de kernprofielvakken als natuurkunde en biologie als de
talen Frans en Duits, vanwege het belang van basisvaardigheden;
overwegende dat het wenselijk is dat de basisvaardigheden als burgerschap en digitale
geletterdheid in álle vakken terugkomen, juist ook in de kernprofielvakken, in lijn
met het advies van de wetenschappelijke Curriculumcommissie;
van mening dat het niet wenselijk is als de uren voor de profielvakken sterk afnemen
ten opzichte van de huidige situatie, bijvoorbeeld vanwege de grote noodzaak voor
meer technische vakmensen in onze samenleving;
verzoekt de regering de ontwerpruimte voor de kernprofielvakken in de bovenbouw te
handhaven op het niveau waarbij de ontwerpruimte blijft overeenkomen met de bestaande
studielast voor deze vakken, door deze gereserveerde ontwerpruimte voor burgerschap
en digitale geletterdheid hier deels aan toe te wijzen en de verdeling van de studielast
voor deze vakken hier logisch uit te laten volgen;
verzoekt de regering bovendien in het bijzonder aandacht te besteden aan de positie
van de vakken Frans en Duits,
en gaat over tot de orde van de dag.
Ceder
Pijpelink
Stoffer
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Don Ceder, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Chris Stoffer, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Anita Pijpelink, Tweede Kamerlid