Schriftelijke vragen : Het bericht ‘Extra krimp Schiphol dreigt na nieuwe berekeningen PVV-minister Madlener’
Vragen van het lid Peter de Groot (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Extra krimp Schiphol dreigt na nieuwe berekeningen PVV-minister Madlener» (ingezonden 22 november 2024).
Vraag 1
            
Bent u bekend met het bericht «Extra krimp Schiphol dreigt na nieuwe berekeningen
               PVV-minister Madlener»?1
Vraag 2
            
Hoe rijmt dit bericht met uw verantwoordelijkheid om in het kader van een betrouwbare
               overheid te fungeren als waardige gesprekspartner richting de sector?
            
Vraag 3
            
Wat is de voornaamste reden van de extra krimp op Schiphol?
Vraag 4
            
Wat zou een lager aantal vliegbewegingen op Schiphol betekenen voor de toekomst van
               Schiphol, het hubnetwerk en vliegtuigmaatschappijen?
            
Vraag 5
            
Wat is de voornaamste reden dat u eerst aankondigde dat er 475.000 tot 485.000 vliegbewegingen
               mogelijk waren vanaf Schiphol, maar nu dreigt af te stevenen op maximaal 466.000?
            
Vraag 6
            
Hoe hebben luchtvaartmaatschappijen hierop gereageerd? Wat heeft u met deze reactie
               gedaan?
            
Vraag 7
            
Hoe wordt de door luchtvaartmaatschappijen toegezegde vlootvernieuwing meegenomen
               in de berekening over hoeveel vliegbewegingen Schiphol mag maken?
            
Vraag 8
            
Waarom wordt maar een gedeelte van de in totaal toegezegde vlootvernieuwing meegenomen
               in de berekeningen?
            
Vraag 9
            
Bent u bereid om een groter gedeelte van de vlootvernieuwing, die mede bijdraagt aan
               een stillere luchtvaart, mee te nemen in de berekeningen?
            
Vraag 10
            
Is de aanname wat betreft vlootvernieuwing ook getoetst door het Nederlands Lucht-
               en Ruimtevaartcentrum (NLR)? Zo nee, waarom niet? Indien dit niet het geval is, kunt
               u deze toetsing alsnog laten uitvoeren?
            
Vraag 11
            
Hoe wordt tariefdifferentiatie meegenomen in de berekeningen over hoeveel vliegbewegingen
               Schiphol mag maken?
            
Vraag 12
            
Wat doet een krimp van het maximaal aantal vliegbewegingen met het commitment van
               luchtvaartmaatschappijen rondom stillere en schonere luchtvaart?
            
Vraag 13
            
Wat voor gevolgen heeft de krimp van het maximaal aantal vluchten van Schiphol specifiek
               voor het behalen van de doelen rondom geluidsreductie, mede gelet op het feit dat
               dit beleid valt of staat met het commitment van luchtvaartmaatschappijen?
            
Vraag 14
            
Zijn er bij u ook signalen bekend hoe de extra krimp is ontvangen door buitenlandse
               luchtvaartmaatschappijen die veelvuldig gebruik maken van Schiphol, zoals Delta Air
               Lines?
            
Vraag 15
            
Kunt u inzichtelijk maken of en zo ja welke retaliatierisico’s het kabinet met dit
               pakket verwacht?
            
Vraag 16
            
Neemt u maatregelen om potentiële retaliatie te voorkomen? Zo ja, welke?
Vraag 17
            
Wat betekent deze krimp voor het Nederlandse vestigingsklimaat?
Vraag 18
            
Heeft u zicht op hoe de Europese Commissie in het kader van de Balanced Approach procedure
               deze krimp van het aantal vliegbewegingen van Schiphol zal beoordelen?
            
Vraag 19
            
Moet u opnieuw aan Brussel notificeren indien u op een lager aantal vliegtuigbewegingen
               uitkomt dan genotificeerd (475.000 – 485.000)? Zo ja, wat betekent dit voor de tijdsplanning
               van proces? Zo nee, waarom niet aangezien deze beperking niet eerder genotificeerd
               is?
            
Vraag 20
            
Zijn er mogelijkheden te bedenken waardoor het maximaal aantal vliegbewegingen op
               Schiphol toch nog hoger uitkomt dan de 466.000 waar we nu op dreigen af te stevenen?
            
Vraag 21
            
Kunt u deze vragen beantwoorden voordat de definitieve berekeningen naar Brussel gestuurd
               worden?
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
Peter de Groot, Tweede Kamerlid 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.